  • 1. Data: 2011-07-19 09:14:59
    Temat: Dysk do magazynowania dóbr wszelakich
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Witam

    Noszę się z zamiarem kupna kolejnego dysku do magazynowania dóbr wszelakich
    - na obecnym zestawie mi się trochę ciasno zaczęło robić (jak to zwykle
    bywa). :) Warunki brzegowe:
    - SATA 3 Gb/s, SATA 6 Gb/s może być, ale napinki na to nie mam
    - 3,5"
    - 7200 rpm
    - 2TB lub większy

    Warunki do pracy dysk będzie miał komfortowe - dobrze wentylowana obudowa,
    komputer działający 24/7. :)

    Preferencje co do producentów:
    - Samsungów o pojemności 1TB używam kilku sztuk i bardzo sobie chwalę;
    - Western Digitali używałem długi czas, w kilku komputerach znajomych takowe
    siedzą i też problemów nie robią;
    - do Seagate mam mocno mieszane uczucia po ostatnich cyrkach z uwalonym
    firmware;
    - Hitachi mam w fabryce - głośne i ciepłe;

    Jakie modele polecacie?

    [ Nadzieja to najgorsze skurwysyństwo jakie wyszło z puszki Pandory. ]
    [ (S. King) ]

  • 2. Data: 2011-07-19 09:30:16
    Temat: Re: Dysk do magazynowania dóbr wszelakich
    Od: Goomich <k...@i...eu>

    You have one message from: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    > Jakie modele polecacie?

    Samsung.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    k...@i...eu UIN: 6750153

  • 3. Data: 2011-07-19 09:32:37
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 19.07.2011 Przemysław Ryk <p...@g...com> napisał/a:
> [...]
    > firmware;
    > - Hitachi mam w fabryce - głośne i ciepłe;

    Na mass storage używam zielonych WD są tanie i pojemne i energooszczędne, a z
    autopsji wiem że na 'dobra wszelakie' to starczy byle co byle spełniło ww,
    bo się tam coś zapisze i nie często zaglada - jakieś wideo czy zdjęcia, zrobione,
    obrobione i czakaja na lepsze czasy, albo na nigdy, ale nie wiadomo które się
    może przydać i kiedy no i taniej kupić nowe 2TB niż marnować czas na sortowanie.

    Absolutnie natomiast odradzam pomysł stawiania na tym systemu!

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 4. Data: 2011-07-19 10:54:59
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 19 Jul 2011 11:30:16 +0200, Goomich napisał(a):

    > You have one message from: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    > Samsung.

    Jakiś konkretny?

    [ Życie jest jak psi zaprzęg. Jeśli nie jesteś na przedzie, widok nigdy ]
    [ się nie zmienia. (Lewis Grizzard) ]

  • 5. Data: 2011-07-19 10:55:00
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia 19 Jul 2011 09:32:37 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a):

> [...]
    > może przydać i kiedy no i taniej kupić nowe 2TB niż marnować czas na sortowanie.
    >
    > Absolutnie natomiast odradzam pomysł stawiania na tym systemu!

    System i podstawowe dane stoją na dwóch dyskach spiętych w RAID0. Te 2TB
    mają być wykorzystywane również na zrzut materiałów źródłowych do
    późniejszej obróbki. Stąd właśnie przymierzam się do 7200 rpm.

    [ George: "It is better to be... agreeable than to be right." Bras: That's ]
    [ not religion, that's marriage. ("CSI 9x19 The Descent Man") ]

  • 6. Data: 2011-07-19 11:03:11
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 19.07.2011 12:55, Przemysław Ryk pisze:

    > System i podstawowe dane stoją na dwóch dyskach spiętych w RAID0.

    RAID0? Auć... To będzie bolesne, jak choć jeden dysk padnie...

  • 7. Data: 2011-07-19 11:14:59
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 19 Jul 2011 13:03:11 +0200, Andrzej Ława napisał(a):

    > RAID0? Auć... To będzie bolesne, jak choć jeden dysk padnie...

    Ja z tych, co już robią kopie zapasowe, a nie z tych, którzy zaraz zaczną.
    :D

    [ Saying things doesn't make them true. ]
    [ ("House M.D.") ]

  • 8. Data: 2011-07-19 11:30:39
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 19.07.2011 13:14, Przemysław Ryk pisze:

    > Ja z tych, co już robią kopie zapasowe, a nie z tych, którzy zaraz zaczną.
    > :D

    Kopia zapasowa to swoją drogą, ale odtwarzanie z kopii to zawsze
    dodatkowe zawracanie głowy. A stripping ma to do siebie, że jak pada to
    solidnie.

    Prywatnie wolę mirroring - w razie padu dysku wyjmujesz padnięty,
    wkładasz nowy i hulasz dalej.

    Dodatkowo mechanizm mirroringu można ładnie wykorzystać do
    automagicznego zrobienia pełnej kopii zapasowej.

  • 9. Data: 2011-07-19 12:44:59
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 19 Jul 2011 13:30:39 +0200, Andrzej Ława napisał(a):

    > Kopia zapasowa to swoją drogą, ale odtwarzanie z kopii to zawsze
    > dodatkowe zawracanie głowy. A stripping ma to do siebie, że jak pada to
    > solidnie.

    Wiem. Serio serio jestem tego świadomy. :)

    > Prywatnie wolę mirroring - w razie padu dysku wyjmujesz padnięty,
    > wkładasz nowy i hulasz dalej.

    Owszem. Tyle tylko, że jednak na RAID0 mam wyższą wydajność pracy.

    > Dodatkowo mechanizm mirroringu można ładnie wykorzystać do
    > automagicznego zrobienia pełnej kopii zapasowej.

    Dopóki bierzesz pod uwagę tylko pad fizyczny, a nie logiczny. Kopie już mi
    się automagicznie robią - podpięty pod Harmonogram Zadań skrypt z użyciem
    robocopy i śmiga wszystko gdy śpię.

    Zastanawiałem się swego czasu nad RAID5, ale jednak jego realizacja na
    kontrolerach w chipsetach płyty głównej taka dość średnia jest. Przy RAID10
    znowu za duże straty na pojemności są. Jak się człowiek nie obróci, tyłek
    zawsze z tyłu. ;D

    [ We can live with dignity. We can't die with it. ]
    [ (Gregory House "House M.D. 1x01 Pilot") ]

  • 10. Data: 2011-07-19 13:02:21
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 19.07.2011 14:44, Przemysław Ryk pisze:

    > Owszem. Tyle tylko, że jednak na RAID0 mam wyższą wydajność pracy.

    Kwestia sterownika/oprogramowania.

    Tzn. owszem, z zapisem wiele nie da się zrobić, bo zapisywanie a'la
    stripping i uzupełnianie w "wolnym czasie" byłoby nieco ryzykowne, ale
    już odczyt spokojnie może być równie szybki jak stripping.

    > Dopóki bierzesz pod uwagę tylko pad fizyczny, a nie logiczny. Kopie już mi
    > się automagicznie robią - podpięty pod Harmonogram Zadań skrypt z użyciem
    > robocopy i śmiga wszystko gdy śpię.

    Miałem na myśli nakarmienie macierzy pustym dyskiem, odczekanie aż się
    zsynchronizuje i potem jego odłączenie.

    Generalnie sam wykorzystuję twoją metodę (innymi narzędziami ;) ) ale
    przy ciągle modyfikowanym dysku kopia zapasowa będzie już nieaktualna w
    trakcie jej robienia ;)

    Nie da się ukryć ;)