  • 11. Data: 2013-04-27 17:33:59
    Temat: Re: Dwa sposoby wejścia na mikrokontroler, które odporniejsze na zakłócenia?
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Wczoraj naprawiałem zasilacz znajomej - dość ciekawe rozwiązanie: masa
    > wyjściowa jest podpięta do ekranu (dwie połówki z cienkiej blachy alu
    > robiące za wewnętrzną obudowę) a druga strona ekranu do PE. A kondensator
    > między PE a masą strony pierwotnej.

    Jeszcze dopiszę, że ten kondensatorek czyni cuda :)
    To właśnie głównie dzięki niemu udało się opanować sytuację z wyświetlaczem,
    na którym uprzednio znikała grafika pod wpływem zakłóceń (prostownik 600A).
    Nie pomagały próby typu: odizolowanie ramki wyświetlacza od metalowej
    obudowy przekładką z laminatu, wręcz przeciwnie -- połączenie ramki do PE
    kablem, kondensator na zasilaniu przylutowany na płytce wyświetlacza, ferryt
    na taśmie z sygnałami biegnącymi do wyświetlacza. Pomógł dopiero ten
    kondensator między PE a masą. Teraz można jonizatorem iskrzyć po obudowie
    sterownika, można stawiać na nim klekoczący spory stycznik i wyświetlacz
    działa cały czas.
    Z kolei w jednym z układów ten kondensator był założony, ale przez
    przeoczenie jedna nóżka nie była przylutowana. W efekcie podczas włączania
    układu często na wyświetlaczu pojawiały się jakieś przypadkowe znaki.
    Analizowałem program mikrokontrolera, debugowałem i nie mogłem stwierdzić,
    co jest nie tak. Dopiero inspekcja płytki pozwoliła wykryć problem. Po
    przylutowaniu nóżki wszystko zaczęło działać.
    Mój ojciec czasem rozbiera jakieś sterowniki programowalne albo falowniki.
    Mówił mi, że często widzi właśnie takie kondensatory między PE a masą --
    jeden z producentów dał nawet dwa takie w różnych miejscach, o wartościach
    2,2nF.

    R.

  • 12. Data: 2013-04-28 22:53:55
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Na wejściu zasilania zawsze dajemy trzy kondensatory. Sporo daje także
    > także kondensatorek 1nF między masą elektroniki a PE.

    Co to jest "PE" ?

  • 13. Data: 2013-04-28 23:04:43
    Od: Bool <n...@n...com>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_sieciowy

  • 14. Data: 2013-04-30 01:15:58
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-04-28 23:04, Bool pisze:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_sieciowy

    ahaaa...dzięki.

  • 15. Data: 2013-04-30 17:44:38
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > ahaaa...dzięki.

    A od siebie polecam stosowanie takiego kondensatorka między PE a masą, jeśli
    dotychczas nie stosowałeś.

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 16. Data: 2013-04-30 18:38:22
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A od siebie polecam stosowanie takiego kondensatorka między PE a masą,
    > jeśli dotychczas nie stosowałeś.

    Spotkałem się już z tym (nie w moim urządzeniu), i pamiętam, że
    rzeczywiście to likwidowało dziwne problemy, które wystąpiły, kiedy
    kondensatorek się odłączył.

    Więc tajemnicza ale pozytywna rola tego kondensatora jest mi znana, choć
    osobiście na razie nie korzystałem, ponieważ ostatnio robię raczej
    urządzenia zasilane z innych źródeł niż sieć (akumulatory np.)

    Ale dobrze wiedzieć na wszelki wypadek.