  • 1. Data: 2013-04-27 06:38:15
    Temat: USB - początki
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Witam,
    chciałbym zastosować w urządzeniu data logger (historię pomiarów).
    Ale chciałbym aby mozna aby dało się tę historię zgrać na pendrive
    przez
    USB. Myślę że plik nie będzie większy niż 100kB.
    Nie miałem wcześniej praktyki z USB. W związku z tym mam kilka
    wątpliwości.
    Czy procek musi mieć jakiś system operacyjny do kopiowania na USB?
    Czy jakiś AVR (z obsługą USB) wystarczy do takiej czynności?
    Będę wdzięczny za informacje.

    pytajacy

  • 2. Data: 2013-04-27 08:08:56
    Temat: Re: USB - początki
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-04-27 06:38, pytajacy wrote:
    > Czy procek musi mieć jakiś system operacyjny do kopiowania na USB?

    Nie ale musi obsługiwać filesystem. Jeśli to FAT to pół biedy, jesli to
    NTFS to nie ma lekko.

    > Czy jakiś AVR (z obsługą USB) wystarczy do takiej czynności?

    Najtaniej bedzie wziąśc RaspberryPI... mówie serio. Chyba że idziesz w
    setki sztuk.

  • 3. Data: 2013-04-27 11:47:48
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    pytajacy <r...@p...fm> napisał(a):
> [...]
    > wątpliwości.
    > Czy procek musi mieć jakiś system operacyjny do kopiowania na USB?

    System operacyjny to wewnętrzna sprawa Twojego urządzenia, pendrive'a nie
    obchodzi czy masz system operacyjny. Ma być zapewniona obsługa standardu
    USB.

    > Czy jakiś AVR (z obsługą USB) wystarczy do takiej czynności?

    A one mogą działać jako host? Z tego co pamiętam to taka ATmega32U4 działała
    tylko jako device. Popatrz może raczej na STM32, ale tam też nie wszystkie
    miały hosta.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2013-04-27 12:11:51
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 27.04.2013 06:38, pytajacy wrote:
> [...]
    > chciałbym zastosować w urządzeniu data logger (historię pomiarów).
    > Ale chciałbym aby mozna aby dało się tę historię zgrać na pendrive

    Prostszym rozwiązaniem jest zgranie na kartę (u)SD - to zrobisz
    właściwie z każdego procesora. (Chociaż nie na każdą kartę prosto, bo
    niektóre uSD wymagają komunikacji po SDIO a nie samym SPI(zależy od
    producenta), ale jest przykładowy kod STM32. Każda karta SD da się dość
    banalnie obsłużyć po SPI.)

    > Czy procek musi mieć jakiś system operacyjny do kopiowania na USB?

    Nie, musi mieć USB HOST. (Albo SUB-OTG.)

    > Czy jakiś AVR (z obsługą USB) wystarczy do takiej czynności?

    Nie.

    > Będę wdzięczny za informacje.

    AVR32 miewają OTG, STM32 (za jakieś 30pln) miewają OTG - przykładowy kod
    jak pendrive obsłużyć jest w sieci.

    Michoo

  • 5. Data: 2013-04-27 15:56:30
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 27 Kwi, 12:11, Michoo <m...@v...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Nie.

    > AVR32 miewają OTG, STM32 (za jakieś 30pln) miewają OTG - przykładowy kod

    Rozumiem, żeby podłączać pendrive to muszę mieć jakiegoś większego
    proca
    obsługującego USB-HOST.

    Ale gdybym funkcjonalność zawęził do tego aby podłączać urządzenie
    przez USB do komputera PC i w ten sposób zgrywać plik to wtedy mógłbym
    użyć ATmega32U4? Ale jak wtedy odbywało by sie kopiowanie? Jak system
    widziałby to urządzenie, jako pamięć USB?
    Czy taki sposób kopiowania uprości sprawę i czy wtedy też muszę się
    bawić
    w jakiś system plików?

    Bo do tej pory robiłem w ten sposób, że procek po RS-ie wysyłał dane
    do komputera
    w ASCII i zapisywałem do pliku w Hyperterminal-u. I w ten sposób
    miałem skopiowaną
    historię pomiarów. Ale czasy się zmieniają i chcę użyć USB.

    pytający

  • 6. Data: 2013-04-27 16:20:13
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    pytajacy <r...@p...fm> napisał(a):
    > Ale gdybym funkcjonalność zawęził do tego aby podłączać urządzenie
    > przez USB do komputera PC i w ten sposób zgrywać plik to wtedy mógłbym
    > użyć ATmega32U4?

    Tak.

    > Ale jak wtedy odbywało by sie kopiowanie? Jak system
    > widziałby to urządzenie, jako pamięć USB?

    Widziałby tak, jak będziesz chciał. To Ty przecież programujesz ten
    mikrokontroler, w tym deskryptory oraz obsługę endpointów. Możesz napisać
    kod, który sprawi, że uC będzie widoczny jako pendrive. Możesz też sobie
    wymyślić jakiś własny protokół i napisać do niego aplikację. Możesz nawet
    udawać klawiaturę i wpisywać dane do Notatnika. Opcje są różne, jedne mają
    więcej sensu a inne mniej, jedne są prostsze w realizacji a inne
    trudniejsze.

    > Czy taki sposób kopiowania uprości sprawę i czy wtedy też muszę się
    > bawić
    > w jakiś system plików?

    Skoro robisz pendrive to musisz. Tzn. projekt pendrive'a sam w sobie nie
    musi żadnego systemu plików implementować, wystarczy obsługa komunikacji z
    pamięcią wydzieloną na potrzeby składowania danych. Jak podłączysz swoje
    urządzenie do komputera i komputer wykryje mass storage, to on sobie tam
    stworzy partycje i odpowiedni system plików. Ale jeśli Ty chcesz, żeby Twoje
    urządzenie miało dostęp do tego systemu plików i potrafiło je modyfikować,
    to tak, musisz bawić się w system plików. W końcu przecież taka jest Twoja
    idea komunikacji z PC - system plików.

> [...]
    > miałem skopiowaną
    > historię pomiarów. Ale czasy się zmieniają i chcę użyć USB.

    USB nie zabrania Ci wcale komunikować się w ten sposób. Wcale nie musisz
    korzystać z gotowych klas urządzeń, np. mass storage. Możesz stworzyć swoją
    i gadać z nią przez libusb albo WinUSB, ewentualnie własny sterownik. Możesz
    też po prostu emulować port szeregowy i nadal korzystać z Hyper Terminala.
    Do wszystkiego są gotowce w necie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2013-04-28 13:54:21
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    może mass storage to nie jest za dobry pomysł, ze wzgędu na skomplikowanie,
    może lepiej jakiegoś hida... ludzie polecają projekt LUFA... fajnie by było
    jakbyś napisał co Ci z tego wyszło...

  • 8. Data: 2013-04-29 08:50:18
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-04-27 12:11, Michoo pisze:

> [...]
    > banalnie obsłużyć po SPI.)

    > Nie, musi mieć USB HOST. (Albo SUB-OTG.)

    Akurat niektóre AVRy mają OTG. Do tego LUFA ma przykład hosta USB z
    obsługą mass storage. Trzeba by jeszcze dołożyć obsługę systemu plików
    (FATFS?). Jest trochę roboty, ale powinno dać się zrobić nawet na AVRze.

    http://www.fourwalledcubicle.com/LUFA.php
    http://elm-chan.org/fsw/ff/00index_e.html

  • 9. Data: 2013-04-30 18:59:05
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <N...@g...pl>

    uderz w stół, a tu proszę:
    http://www.btc.pl/index.php?ukey=product&productID=2
    00640
    ciekawe czy to klejny kluch BTC,
    to świry się zaraz zburzą...

  • 10. Data: 2013-04-30 21:19:14
    Od: markofes <"markofes <AT>

    W dniu 2013-04-27 06:38, pytajacy pisze:
> [...]
    > Czy procek musi mieć jakiś system operacyjny do kopiowania na USB?
    > Czy jakiś AVR (z obsługą USB) wystarczy do takiej czynności?

    Można zastosować np.
    http://www.ftdichip.com/Products/ICs/VNC2.htm

    lub gotowy moduł:
    http://www.digikey.com/catalog/en/partgroup/vnc2-eva
    luation-board-v2dip1-32/15444?print=1

    Układ ma własny system operacyjny, kilka I/O i można jeszcze w nim
    trochę programu upchnąć.

    pozdrawiam