  • 1. Data: 2009-08-04 11:18:24
    Temat: Drukowanie fotek
    Od: yaro137 <y...@g...com>

    Wiele aparatow robi fotki w 72ppi (dpi?) laby natomiast lubia cos
    pomiedzy 200 a 350.
    Czy jest sens obrabiac kazda fotke tak aby zmienic jej rozmiar do
    powiedzmy docelowego 10x15 i ile tam wyjdzie ppi bez interpolacji? Czy
    bedzie to mialo wplyw na jakosc wydruku czy raczej efekt bedzie
    marginalny. Czy ktos z was to w ogole robi? dzieki
    Jaro

  • 2. Data: 2009-08-04 12:23:25
    Temat: Re: Drukowanie fotek
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    yaro137 pisze:
    > Wiele aparatow robi fotki w 72ppi (dpi?) laby natomiast lubia cos
    > pomiedzy 200 a 350.

    Zacznijmy od tego że dpi w exifie fotki nic nie znaczy - to jest tylko
    liczba, którą można wpisać tam dowolną. Zresztą exifa w ogóle może nie być.

    > Czy jest sens obrabiac kazda fotke tak aby zmienic jej rozmiar do
    > powiedzmy docelowego 10x15 i ile tam wyjdzie ppi bez interpolacji?

    Zapomnij dpi/ppi, przeliczaniu tegoż na centymetry itd.
    Zmienić jej rozmiar to możesz w pikselach.
    Niektóre laby podają, jaki dokładnie "natywny" dla danej maszyny i formatu
    odbitki rozmiar w pikselach powinna mieć fotka, aby nie była przeskalowywana.
    Pozwala to uniknąć różnic wynikających z ustawień interpolacji, ale prawdę
    mówiąc, nie ćwiczyłem osobiście.

  • 3. Data: 2009-08-04 12:25:16
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-08-04 13:18:24 +0200, yaro137 <y...@g...com> said:

    > Czy bedzie to mialo wplyw na jakosc wydruku czy raczej efekt bedzie
    > marginalny.

    Jeśli ktoś nie ma totalnie spierdzielonych ustawień na maszynie (czego
    nigdy nie można wykluczyć), to efekt będzie marginalny.

    de Fresz

  • 4. Data: 2009-08-04 12:28:45
    Od: bakulik at work <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd yaro137 napisał(a):

    > Wiele aparatow robi fotki w 72ppi (dpi?)

    Naprawdę? To wychodzi jakieś... 7 KPix przy FF. ;)

    DPI (PPI) to rozdzielczość druku - Dots Per Inch (Pixels Per Inch).
    Generalnie nie ma znaczenia, co aparat wpisał w tym miejscu w
    metadanych, ważne ile obraz ma pixeli.

    http://www.fototv.pl/artykuly/cyfrowa-ciemnia/dpi.ht
    ml

    > Czy jest sens obrabiac kazda fotke tak aby zmienic jej rozmiar do
    > powiedzmy docelowego 10x15 i ile tam wyjdzie ppi bez interpolacji?

    Myślę, że zmienianie samego DPI nie mam sensu. No chyba że lab pobiera
    tę wartość z tagów obrazu i jeśli nie powiesz wcześniej, jaką chcesz
    odpitkę, to dostaniesz 100 x 70 cm @ 72 DPI. ;)

    Co do przeskalowywania do druku, to generalnie lepiej sobie zdjęcie
    przerobić do formatu wymiar x DPI wydruku, wtedy nie zdajesz się na
    laboludka lub automat.

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.com.pl | www.szkiełkoioko.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

  • 5. Data: 2009-08-04 12:38:02
    Od: yaro137 <y...@g...com>

    Dzieki panowie za wyjasnienia. No to teraz do labu.
    Jaro

  • 6. Data: 2009-08-05 08:55:00
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 4 Sie, 13:18, yaro137 <y...@g...com> wrote:
> [...]
    > bedzie to mialo wplyw na jakosc wydruku czy raczej efekt bedzie
    > marginalny. Czy ktos z was to w ogole robi? dzieki

    Nie przejmowałbym się tym co jest napisane w EXIFie tylko liczyłbym
    dpi w urządzeniu drukującym i rozmiar zdjęcia w pikselach i z tego
    bym wychodził w założeniach jak bardzo będzie przeskalowane zdjęcie
    by się zmieściło np w odbitkę 10x15.

    Czyli 72 ppi dla zdjęcia 3000x2000 (D40) daję teoretyczne rozmiary
    41x27 cali.
    Po wydrukowaniu na urządzeniu 300dpi jego rozmiary zmniejszą się do
    9.8x6.48
    Papier 15x10 to 6x4 o o tyle zdjęcie będzie (powinno być)
    zniekształcone: z 10x7->6x4

    Tyle matematyka i logika.