  • 11. Data: 2014-11-15 14:23:44
    Temat: Re: Domowej roboty NAS
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Poldek wrote:

    > Snapszoty są w standardzie w zwykłym NASie typu ReadyNAS 102.
    > Deduplikacja i weryfikacja integralności to już są rzeczy potrzebne w
    > sektorze enterprise. W domu to jednak przerost formy nad treścią.

    Dodam jeszcze, że obecne normalne NASy domowo-biurowe typu np. ReadyNAS
    102 mają system plików Btrfs, czyli też nie taki zły :-)

  • 12. Data: 2014-11-15 14:25:59
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    maX wrote:

    > Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w
    > wiadomości news:XnsA3E596598A9BDbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..

    > Zintegrowane sieciówki często nie miały hardwarowej akceleracji, więc na
    > CPU spadała obsługa sieci. A transfer 100 Mbit/s potrafi
    > jednordzeniowego Semprona 3000 obciążyć na 100% (a jeśli to full duplex
    > i w obie strony akurat będzie szła transmisja czyli łącznie 200 Mbit/s,
    > to jeszcze gorzej (wolniej)). Chyba że czas nie jest istotny i można
    > poczekać (a chyba tak skoro nie jest wymagagany 1 Gbit).

    NAS podłączony fast ethernetem to parodia.

  • 13. Data: 2014-11-15 15:59:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Poldek p...@i...eu ...

    > NAS podłączony fast ethernetem to parodia.

    Nie rozumiem. Co masz na mysli?
    Fast ethernet to 100Mbit?
    Chodzi o to, ze koniecznie musi byc GBit?
    Na razie i tak bedzie podlaczony do routera ktory chyba nie jest Gigabitowy
    ale moze juz na przyszlosc dolozylbym karte GBit.
    Zobacze ile kosztuja.

  • 14. Data: 2014-11-15 15:59:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik maX a...@i...pl ...

> [...]
    > można poczekać (a chyba tak skoro nie jest wymagagany 1 Gbit). Można
    > też dokupić na allegro jakąś lepszą sieciówkę na PCI z akceleracją,

    Ok, to co musiałbym kupić?
    Można prosić o polecenie?

    http://allegro.pl/karta-sieciowa-gigabit-lan-tp-link
    -tg-3468-pci-e-
    i4748704558.html

    http://allegro.pl/karta-sieciowa-lan-pci-gigabit-rj4
    5-szczecin-
    i4779106456.html

    No i pojawia się kwestia wymiany routera:
    Widzę ze ceny nie sa juz jakieś kosmiczne.
    http://allegro.pl/router-tp-link-tl-wr1043nd-v2-1-45
    0mb-gigabit-usb-
    i4788245630.html

    Co bedzie ok?

    > We właściwościach tej sieciówki musi być opcja wyboru szybkości. Jesli
    > będzie dostępny tryb 1 Gbit to znaczy że to obsługuje. Ale takie stare
    > integry rzadko to miały.

    Dzieki, rzeczywiscie jest wybór tylko miedzy 10 a 100.

  • 15. Data: 2014-11-15 17:33:20
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 15/11/2014 14:59, Budzik wrote:

    > No i pojawia się kwestia wymiany routera:
    > Widzę ze ceny nie sa juz jakieś kosmiczne.

    Nie musisz zaraz zmieniać router. Wystarczy dokupić 1GB switch.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 16. Data: 2014-11-15 17:49:56
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 14/11/2014 12:35, Poldek wrote:

    > NASy te prawdziwe są na ARM CPU i zmodyfikowanym linuksie.

    No to pojechałeś z tym "prawdziwe". Niestety, ale ARM w rozwiązaniach
    SOHO jest mało wydajny i nadaje się conajwyżej do obsługi góra trzech
    komputerów - w domu przeważnie się to sprawdzi. Ale już w biurze to nie
    życzę nikomu pracy z czymś takim. Rzekłbym, że prawdziwe NASy zaczynają
    się od x86 - niestety, ale przy serwerach wydajności nigdy za wiele.

    > RAMu mają 256 MB do 512 MB ew. 1 GB, bo NASowi dużo RAMu do działania
    > nie trzeba.

    A to już jakiś kompletny żart. Bolączką wiekszości NASów jest brak RAM i
    wspomniane ReadyNAS są o tyle fajne bo łatwo w nich ten RAM wymienić na
    większy. Inne NASy to przeważnie "zamkniete" architektury.

    > Pobierają mało prądu

    Tu zgoda, ciężko zbudować coś na x86 co by pobierało mniej prądu.

    > i mają sprzętowy RAID1.

    A są jakieś MB w sprzedaży, które nie mają?
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 17. Data: 2014-11-15 22:20:53
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    wiadomości news:XnsA3E6A2BC3A136budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..
    > Użytkownik maX a...@i...pl ...

> [...]

    Na razie nie kupuj, sprawdź jak będzie to działało na integrze, może będzie
    wystarczająca.

    > No i pojawia się kwestia wymiany routera:
    > Widzę ze ceny nie sa juz jakieś kosmiczne.
    > http://allegro.pl/router-tp-link-tl-wr1043nd-v2-1-45
    0mb-gigabit-usb-
    > i4788245630.html

    Jak już napisano, router można zostawić a tylko pomiędzy nim a resztą sieci
    wstawić gigabitowego switcha. Acz biorąc pod uwagę że coraz więcej
    providerów oferuje internet powyżej 100 Mbit to można jednak zdecydować się
    na router 1 Gbit.

    > Dzieki, rzeczywiscie jest wybór tylko miedzy 10 a 100.

    Mozna też sprawdzić na stronie producenta płyty, zazwyczaj pisze jaką
    zintgrował sieciówkę.

  • 18. Data: 2014-11-15 22:52:08
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Budzik wrote:
> [...]
    > Na razie i tak bedzie podlaczony do routera ktory chyba nie jest Gigabitowy
    > ale moze juz na przyszlosc dolozylbym karte GBit.

    No tak, właśnie o to mi chodzi: 100 Mbit/sek. dla NASa to kaganiec,
    który wielokrotnie ogranicza jego wydajność w podstawowym zadaniu, jakim
    jest dostarczanie danych po sieci. Zamiast 80-90 MB/sek. jak w
    przyzwoitych współczesnych NASach będziesz miał maks. 12 MB/sek.
    Będziesz miał czas, żeby nauczyć się Pana Tadeusza na pamięć przesyłając
    pliki do/z tego NASa.
    Gitabit is a must. Jeżeli masz wciąż router z portami fast ehternet i
    nie chcesz go zmieniać, to do NASa kup dobrej klasy tani switch z
    obsługą jumbo frames, np. Netgear GS105 i podłącza NASa i komputery,
    które będą łączyć się z NASem do tego switcha.

  • 19. Data: 2014-11-15 23:03:49
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Michal Lukasik wrote:

> [...]
    > wspomniane ReadyNAS są o tyle fajne bo łatwo w nich ten RAM wymienić na
    > większy. Inne NASy to przeważnie "zamkniete" architektury.

    Jako, że NASy z zasady nie posiadają systemu okienkowego, nie serwują
    grafiki, to takie ilości RAMu, jakie są w komputerach klienckich są
    zbędną abstrakcją.
    Mój ReadyNAS ma 256 MB RAM i działa na tym doskonale.
    Ale chciałem ulepszyć. Kupiłem do niego moduł 1 GB RAM.
    Wstawiłem i przez trzy dni robiłem testy bo nie mogłem uwierzyć, że nie
    ma żadnej różnicy wydajności. Po trzech dniach się poddałem, oddałem ten
    moduł i na szczęście oddali mi forsę.
    Ok, jak się przyjrzeć z lupą, to może było ze 1,5% szybciej, ale nie
    jestem pewien.

    Nowsze modele mają więcej RAMu nie dlatego, że to coś konkretnego daje,
    tylko dlatego, żeby nie wyglądało głupio w specyfikacji dla kogoś, kto
    jest przyzwyczajony dla dzisiejszych wielkości "komputerowych" RAMu po
    parę GB, czy nawet smartfonowych, gdzie normą jest 1 GB RAM. Ale
    smartfon ma system graficzny, NAS nie.

    > Tu zgoda, ciężko zbudować coś na x86 co by pobierało mniej prądu.

    > A są jakieś MB w sprzedaży, które nie mają?

    Co oznacza skrót MB?

    Jeśli chodzi o NASy bez RAIDa, to są to przeważnie NASy jednodyskowe :-)

  • 20. Data: 2014-11-16 03:00:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Poldek p...@i...eu ...

    > Co oznacza skrót MB?