  • 1. Data: 2024-08-06 20:05:35
    Temat: Domofon analogowy kontra cyfrowy - jaki cyfrowy zamiast analogowego?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W starym bloku, jest zainstalowany domofon. Centralka domofonowa dla
    klatki wygląda tak: <https://i.imgur.com/IUmnhkt.jpeg> Ma ze 20 lat.
    Chyba to CYFRAL, ale napisy dawno wytarte, a ja już nie pamiętam.

    W ostatnich dniach padł w słuchawce mikrofon, tzn. słychać, co się
    dzieje na dole, przy wejściu (chociaż nie tak dobrze, jak wcześniej),
    ale na dole nie słychać osoby z mieszkania mówiącej do mikrofonu słuchawki.

    Myślałem, że to coś z unifonem w mieszkaniu. Rozkręciłem obudowę, żeby
    poregulować wzmocnienie, ale zero efektu - żadnej reakcji na kręcenie
    pokrętłem wewnątrz. Unifon domofonu to WEKTA TK6 na instalacji
    6-przewodowej - <https://i.imgur.com/y89ZjjB.jpeg>

    Poszukałem trochę na Elektrodzie informacji i wyszło na to, że jak jest
    u kogoś jakieś zwarcie, czy coś to może zakłócać inne domofony i źle
    działać cała sieć. I że w ogóle ta WEKTA to syf, bo Urmety lepsze, ze
    względu an to, że potrafią działać przy niższym napięciu, przy którym
    WEKTA już nie funkcjonuje prawidłowo z mikrofonem i słuchawką.

    Krótka wizyta u sąsiadów ujawniła ten sam defekt u jednego z nich, u
    drugiego słabo było słychać na dole, ale on słyszał w słuchawce u siebie
    dobrze, a u trzeciego nic nie słychać w słuchawce i nie wie, czy coś na
    dole słychać. Otwieranie elektrozaczepu drzwi oraz wołanie z kasety
    centralki domofonowej przy wejściu do klatki działają. Oczywiście każdy
    z nich ma u siebie inną słuchawkę - inny unifon.

    Blok jest zarządzany przez spółdzielnię. Zadzwoniłem, naświetliłem
    sprawę - dali info, że serwisant, który instalował ten system w bloku i
    się nim opiekuje jest na urlopie. Na razie nie naprawią. Nieśmiało
    zasugerowałem, że może by tak wymienić w całej klatce centralkę na
    cyfrową i oczywiście unifony w mieszkaniach. Odpowiedzieli, że pomyślą,
    gdy ten serwisant od domofonów wróci z urlopu i będzie kierownik
    techniczny osiedla w administracji. Że można wtedy rozmawiać i rozważać.

    Więc pytanie do fachowców od systemów dostępu (Ircys by się przydał!),
    czy domofony cyfrowe działają na 2-ch liniach (dwuprzewodowe) i czy
    słuchawki (unifony) do cyfrowych muszą być kompatybilne z centralką, czy
    każdy się nada, byle byłby cyfrowy?

    Czy ktoś mógłby polecić centralkę, która zmieściłaby się w otworze,
    wnęce tej starej przy klatce w bloku
    (<https://i.imgur.com/IUmnhkt.jpeg>) i miała otwieranie kodem oraz
    brelokiem zbliżeniowym. Chciałbym zaproponować jakiś sensowny system,
    jeśli będę rozmawiał z ludźmi ze spółdzielni. Wiem, że na innych
    osiedlach w blokach zarządzanych przez spółdzielnię są domofony z kodem
    wejściowym z klawiatury numerycznej, ale jak już coś montować na kolejne
    20 lat, to może i z brelokiem. Na sześciu żyłach to i wideofon dałoby
    się pewnie puścić, ale dobrze będzie, jeśli uda się nowy system
    domofonowy dla klatki bloku wyżebrać w spółdzielni.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 2. Data: 2024-08-06 20:49:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Aug 2024 20:05:35 +0200, Krystek wrote:
> [...]
    >
    > Poszukałem trochę na Elektrodzie informacji i wyszło na to, że jak jest
    > u kogoś jakieś zwarcie, czy coś to może zakłócać inne domofony i źle

    No ale chyba nie ma, skoro u wielu sąsiadów działa dobrze.

    > I że w ogóle ta WEKTA to syf, bo Urmety lepsze, ze
    > względu an to, że potrafią działać przy niższym napięciu, przy którym
    > WEKTA już nie funkcjonuje prawidłowo z mikrofonem i słuchawką.

    Ale co - zasilacza odpowiedniego nie można kupić?
    Ale przecież sie nie zepsuł.

> [...]
    > czy domofony cyfrowe działają na 2-ch liniach (dwuprzewodowe) i czy
    > słuchawki (unifony) do cyfrowych muszą być kompatybilne z centralką, czy

    No na pewno muszą.
    no chyba ... że wyklarował sie jakis jeden standard cyfrowy?

    > Czy ktoś mógłby polecić centralkę, która zmieściłaby się w otworze,
    > wnęce tej starej przy klatce w bloku

    A nie prosciej wymienic/naprawic te 3 "słuchawki" ?

    Tylko ... cały domofon pewnie bedzie na Wasz koszt, być może rozmyty.
    A słuchawka być może na Twój koszt :-)

    > (<https://i.imgur.com/IUmnhkt.jpeg>) i miała otwieranie kodem oraz

    teraz "centrale" małe, to się pewnie zmiesci, tylko trzeba będzie
    puste miejsce zagipsować :-)

> [...]
    > osiedlach w blokach zarządzanych przez spółdzielnię są domofony z kodem
    > wejściowym z klawiatury numerycznej, ale jak już coś montować na kolejne

    A wy macie na klucz?

    Bo zamek w zasadzie mało zależny od reszty.

    > Na sześciu żyłach to i wideofon dałoby
    > się pewnie puścić, ale dobrze będzie, jeśli uda się nowy system
    > domofonowy dla klatki bloku wyżebrać w spółdzielni.

    A sąsiedzi chcą zapłacic za video?

    J.

  • 3. Data: 2024-08-06 22:23:19
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    W dniu 2024-08-06 o 20:05, Krystek pisze:
    > W starym bloku, jest zainstalowany domofon. Centralka domofonowa dla
    > klatki wygląda tak: <https://i.imgur.com/IUmnhkt.jpeg> Ma ze 20 lat.
    > Chyba to CYFRAL, ale napisy dawno wytarte, a ja już nie pamiętam.

    U mnie w bloku są barmofony Laskomex. Są breloki, ale na jakich kablach
    działają, to nie wiem.
    --
    Grzexs

  • 4. Data: 2024-08-07 08:36:04
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    U mnie jest Laskomex CD-2502 i działa na starej instalacji poprzedniego
    domofonu analogowego.

    Robert

  • 5. Data: 2024-08-07 11:47:46
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.08.2024 o 08:36, pytajacy pisze:
    > U mnie jest Laskomex CD-2502 i działa na starej instalacji poprzedniego
    > domofonu analogowego.

    I co to właściwie wnosi?

  • 6. Data: 2024-08-07 11:51:36
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W dniu 07.08.2024 o 11:47, io pisze:

    > I co to właściwie wnosi?
    Ale o co Ci chodzi?

  • 7. Data: 2024-08-07 17:10:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-08-07 11:47, io wrote:

    > I co to właściwie wnosi?

    W sumie nic. Tylko potwierdza, że jak jest stara, wielożyłowa instalacja
    z analogowego systemu domofonowego to można ją wykorzystać w nowej,
    cyfrowej. Ale to chyba oczywiste :)

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 8. Data: 2024-08-07 17:25:45
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-08-06 20:49, J.F wrote:

    > No ale chyba nie ma, skoro u wielu sąsiadów działa dobrze.

    Są, ale nie wszystkich sąsiadów zastaniesz w domu. Kilku potwierdziło
    złe działanie systemu domofonowego. A większość o tym nie wie, albo ma
    to gdzieś. I tak tygodniami awaria może trwać, bo nikomu nie chce się
    zgłosić. Przerabiałem temat nie raz, że dopóki sam nie zgłosiłem czegoś,
    co trwa od jakiegoś czasu to w spółdzielni nawet nie wiedzieli, bo nikt
    wcześniej nie zgłaszał.

> [...]
    > no chyba ... że wyklarował sie jakis jeden standard cyfrowy?

    > A nie prosciej wymienic/naprawic te 3 "słuchawki" ?

    Ale skąd wiesz, że tylko 3? Może jest więcej? Właśnie to jest poronione
    w tym systemie, że nawet nie wiesz kto zakłóca i u kogo nie działa. Ze 3
    tygodnie temu ktoś chyba źle słuchawkę odwiesił i piszaczało cały dzień.
    Nie mogłeś przez to ani słyszeć rozmówcy na dole, gdy ktoś zadzwonił do
    mieszkania, ani pogadać. Jeden wielki pisk w głośniku po podniesieniu
    słuchawki.

    > Tylko ... cały domofon pewnie bedzie na Wasz koszt, być może rozmyty.
    > A słuchawka być może na Twój koszt :-)

    Typ ze spółdzielni mówił, że jeśli uzgodnią z gościem wymianę systemu /
    centralki to koszt będą mogli uwzględnić w funduszu remontowym -
    wydatkach na kolejny rok. Może się da i słuchawki w koszt montażu wrzucić.

    > teraz "centrale" małe, to się pewnie zmiesci, tylko trzeba będzie
    > puste miejsce zagipsować :-)

    > A wy macie na klucz?
    >
    > Bo zamek w zasadzie mało zależny od reszty.

    Tak. Jest klucz w drzwiach wejściowych do klatki. No, ale nie taka jest
    idea. Czasem kurier, czasem poczta, czasem Straż Miejska, gdy dzwoniłem
    w sprawie bezdomnych na klatce i chcieli wejść do bloku. Itp. itd.

    > A sąsiedzi chcą zapłacic za video?

    Tego nie wiem - nie sądzę. I nie sądzę, żeby spółdzielnia na taki system
    się zdecydowała, ale nie ukrywam, że byłoby to przyszłościowe rozwiązanie.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 9. Data: 2024-08-07 19:13:45
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.08.2024 o 17:10, Krystek pisze:

    > W sumie nic. Tylko potwierdza, że jak jest stara, wielożyłowa instalacja
    > z analogowego systemu domofonowego to można ją wykorzystać w nowej,
    > cyfrowej. Ale to chyba oczywiste :)

    No ale przecież właśnie z tą instalacją problem jest. Więc się pytam po
    co właściwie wymieniać centralkę na cyfrową. Nie żebym uważał, że nie,
    ale chciałbym wiedzieć po co.

  • 10. Data: 2024-08-07 22:25:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 7 Aug 2024 19:13:45 +0200, io napisał(a):

    > No ale przecież właśnie z tą instalacją problem jest. Więc się pytam po
    > co właściwie wymieniać centralkę na cyfrową. Nie żebym uważał, że nie,
    > ale chciałbym wiedzieć po co.

    Przede wszystkim w starej analogowej jest jeden kanał komunikacyjny.
    Wystarczy, że ktoś źle odłoży słuchawkę i jest globalny problem - o czym
    Krystek pisał w gałęzi obok:

[...]

    W cyfrowej nie ma takiej możliwości, aby jedno uszkodzenie lub błąd
    użytkownika blokował resztę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam