eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDokładny pomiar napięcia przez ADC bez dedykowanego napięcia odniesienia › Dokładny pomiar napięcia przez ADC bez dedykowanego napięcia odniesienia
  • Data: 2011-09-07 16:01:09
    Temat: Dokładny pomiar napięcia przez ADC bez dedykowanego napięcia odniesienia
    Od: Konop <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Chciałbym w miarę dokładnie mierzyć napięcie przetwornikiem A/C
    wbudowanym w mikrokontroler. Nie robię miernika sześcio-cyfrowego ani
    niczego takiego, tylko wskaźnik napięcia do zasilacza... . Chcę osiągnąć
    najwięcej co się da przy stosowaniu rezystorów 1% lub 0,5% i wstępnej
    kalibracji. Zależy mi głównie na tym, żeby to nie pływało znacząco wraz
    ze zmianą napięcia zasilającego, wraz z upływem czasu itp. Powinno być
    też w miarę stabilne temperaturowo, choć wiem, że tu cudów nie osiągnę... .
    Z pewnych względów pasowałby mi mały STM32, który posiada
    przetwornik 12bit. Niestety, mniejsze układy tej rodziny nie posiadają
    oddzielnego wejścia VREF, napięciem odniesienia jest napięcie z pinu
    "Analog Vdd". Dodatkowo, pin ten musi mieć taki sam potencjał jak
    "Digital VCC".
    Podpowiedzcie mi proszę, jakiego stabilizatora użyć, żeby to
    napięcie miało w miarę stałą wartość, nie fiksowało za bardzo przy
    zmianie temperatury (w końcu stabilizator sam się grzeje!), przy upływie
    czasu i przy zmianach napięcia zasilającego... Jedyne, co udało mi się
    odnaleźć, to LP2951-02, ma dokładność 0,5%. To w sumie OK, ale muszę go
    i tak popsuć rezystorami, a dodatkowo ma mały prąd wyjściowy, co może mi
    przeszkadzać (w końcu muszę dać 1 stabilizator na Vcc i AVcc, więc już
    może też na resztę układu?).
    Może znacie jakieś lepsze układy? Zależy mi głównie na tej
    stabilności, bo jednorazowo to i tak to będę kalibrować ;)... Nie
    chciałbym jednak, żeby po załączeniu 3 LEDów nagle wskazanie zmieniły mi
    się o 200mV lub 10mA ;)...
    A może lepiej rozgryźć ten problem za pomocą jakiś sprytnych
    rozwiązań układowych?? Tylko wiecie, głupi MCP320x kosztuje coś ok.
    10zł, więc żadne drogie rozwiązania nie wchodzą w rachubę ;)... A może
    po prostu zastosować inny procek, który ma możliwość podłączenia
    zewnętrznego napięcia odniesienia??

    Z góry dziękuję za sugestie.

    PS Tak jeszcze teraz pomyślałem, że mogę mierzyć za pomocą ADC jakieś
    zewnętrzne napięcie referencyjne i na tej podstawie obliczyć napięcie
    odniesienia przetwornika?

    Konop