-
1. Data: 2012-10-24 20:28:02
Temat: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: p...@g...com
Witam, ma zaprojektować napęd bramy dwuskrzydłowej, konkretniej chodzi o dobór
parametrów silnika napędu. I zastanawiam się od czego zacząć obliczenia, myślałem, że
moim poszukiwanym parametrem silnika jest siła ciągu. Jednak czy tak faktycznie jest?
A jeżeli tak to jak obliczyć tę siłę?
Ja zacząłem to liczyć według następującego schematu:
Co znam?
- długość ramienia przyłożonej siły (długość siłownika): r = 0,7m
- masę jednego skrzydła bramy: m = 80kg
- czas otwierania bramy: t = 20s
- kąt otwarcia bramy: ? = 20°
- prędkość posuwu siłownika: v = 0,015m/s
I tak wyglądają moje obliczenia:
1. Liczę prędkość kątową otwierania bramy
2. Obliczam siłę odśrodkową działającą na bramę
3. Liczę moment obrotowy wytwarzany przez bramę
4. Obliczam moc
5. Obliczam siłę ciągu napędu.
Z obliczeń tych wychodzi mi siłą ciągu równa 1,2N - co jest bardzo małą wartości, nie
realną.
Ja w swoich obliczeniach skupiam się na obliczeniu siły odśrodkowej działającej na
bramę podczas jej otwierania. Ale czy ten tok myślenia jest poprawny? Prowadzący,
powiedział mi dziś na zajęciach, żeby nie liczyć siły odśrodkowej, ale moment oporu
na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam się na mechanice i nie liczyłem nigdy
wcześniej momentów oporowych na zawiasach.
Za wszelkie uwagi będę wdzięczny.
PS Widok schematyczny bramy z góry:
http://obrazki.elektroda.pl/5078564000_1351090456.jp
g
-
2. Data: 2012-10-24 20:51:25
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: Albercik <n...@g...pl>
W dniu 24.10.2012 20:28, p...@g...com pisze:
> Ja w swoich obliczeniach skupiam się na obliczeniu siły odśrodkowej działającej na
bramę podczas jej otwierania. Ale czy ten tok myślenia jest poprawny? Prowadzący,
powiedział mi dziś na zajęciach, żeby nie liczyć siły odśrodkowej, ale moment oporu
na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam się na mechanice i nie liczyłem nigdy
wcześniej momentów oporowych na zawiasach.
> Za wszelkie uwagi będę wdzięczny.
ja bym tam się oporem na zawiasach, czy jakimiś siłami odśrodkowymi nie
przejmował, a zapytał ino czy w zimie będzie kto odśnieżał zanim bramę
otworzy, czy może "przeciętna użyszkodniczka" tylko guzik od pilota
będzie naciskać...
-
3. Data: 2012-10-24 20:53:38
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 24 Oct 2012 11:28:02 -0700 (PDT), p...@g...com
> Witam, ma zaprojektować napęd bramy dwuskrzydłowej, konkretniej
>chodzi o dobór parametrów silnika napędu. I zastanawiam się od czego
>zacząć obliczenia, myślałem, że moim poszukiwanym parametrem silnika
>jest siła ciągu.
Skoro silnik, to chyba moment obrotowy, chyba ze gotowy silownik dobierasz.
>Jednak czy tak faktycznie jest? A jeżeli tak to jak
>obliczyć tę siłę?
> Ja zacząłem to liczyć według następującego schematu:
> Co znam?
> - długość ramienia przyłożonej siły (długość siłownika): r = 0,7m
> - masę jednego skrzydła bramy: m = 80kg
> - czas otwierania bramy: t = 20s
> - kąt otwarcia bramy: ? = 20°
Eeee ... nie za maly ? Chyba ze to w sensie ze kat miedzy zamknieta a
otwarta to 70 stopni.
> - prędkość posuwu siłownika: v = 0,015m/s
> I tak wyglądają moje obliczenia:
> 1. Liczę prędkość kątową otwierania bramy
> 2. Obliczam siłę odśrodkową działającą na bramę
> 3. Liczę moment obrotowy wytwarzany przez bramę
> 4. Obliczam moc
> 5. Obliczam siłę ciągu napędu.
> Z obliczeń tych wychodzi mi siłą ciągu równa 1,2N - co jest bardzo małą wartości,
nie realną.
>
> Ja w swoich obliczeniach skupiam się na obliczeniu siły odśrodkowej działającej na
bramę podczas jej otwierania. Ale czy ten tok myślenia jest poprawny? Prowadzący,
powiedział mi dziś na zajęciach, żeby nie liczyć siły odśrodkowej, ale moment oporu
na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam się na mechanice i nie liczyłem nigdy
wcześniej momentów oporowych na zawiasach.
A po co ci sila odsrodkowa ?
> PS Widok schematyczny bramy z góry:
http://obrazki.elektroda.pl/5078564000_1351090456.jp
g
Tak naprawde to masz pare innych rzeczy:
a) bezwladnosc bramy musi silownik poruszac, ale przy tym czasie to bedzie
nieistotna skladowa.
b) tarcie w zawiasach i przegubach napedu trzeba pokonac, skoro go nie
uwzgleniles, to sie nie dziw ze wyszla mala sila, mala tez otworzy, tylko
ze wolniej, ale predkosci tez nie liczyles.
c) domkniecie bramy moze wymagac dodatkowej sily.
d) w tej konfiguracji rozne ramiona dzialan i katy wystepuja, i trzeba
przeliczyc jak moment tarcia w zawiasach zamienia sie na sile sterownika.
W dodatku - dzialajace sily powiekszaja tarcie w zawiasach i przegubach.
Czyli ... jak bym zaczal od znalezienia paru podobnych bram w roznym stanie
zardzewienia i z waga wedkarska/hakowa sprawdzil potrzebne sily.
Aha - co to za jajko na rysunku ? Silnik czy lacznik ?
Bo jesli silownik przyczepiony do bramy, to jeszcze trzeba bedzie
prowadzenie kabli jakos przemyslec.
I bardzo mi sie nie podoba to malutkie koleczko laczace obie czesci - to
jest przegub ? brama sie nie zamknie, bo sie w tym miejscu zegnie.
J.
-
4. Data: 2012-10-24 23:27:04
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy obrotowy. Spokojnie możesz to więc pominąć.
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik <p...@g...com> napisał w wiadomości
news:ab285a40-1db0-46b8-9697-d17be8fd3bd6@googlegrou
ps.com...sz,
Moment bezwładności występuje tylko w chwili przyspieszania. Silnik
elektryczny ma taką charakterystykę, że w chwili rozruchu ma duży moment
obrotowy, więc możesz to pominąć wstępnie.
Moment oporu na zawiasach to ja bym liczył tak, że siła oporu wynikająca z
ciężaru bramy na ramieniu wynikającym z połowy średnicy zawiasu + momement
oporu wynikający z mimośrodu bramy, czyli para sił bocznie działających na
zawiasy też powodujących tarcie. Współczynnik tarcia stal / stal ze
smarowaniem. Przy takim założeniu pasowanie zawiasu ma być luźne. Mam
nadzieję, że nie za bardzo upraszczam.
Przy doborze silnika weź pod uwagę, że bram się cały czas nie rusza.
Trzebaby załozyc jakiś cykl. Bo silnik pomiędzy jednym zamknięciem, a
drugim się ochłodzi. Popatrzyłbym w kierunku silników dźwigowych. Dopiero,
jak dobierzesz silnik, to możesz go sprawdzić na moment rozruchowy, ale
moim zdaniem bez sensu. Za to dobrałbym zabezpieczenie na wypadek, jakby
brama była sznurkiem zawiązana :-) Pewnie elektryczne, choć możnaby jakieś
sprzęgiełko zastosować.
Jak już to policzysz to poszukałbym w kkatalogach podobnych urządzeń i
zobaczł, czy Ci mniej więcej to samo wyszło. Jak rozumiem, to ma być jakiś
projekt szkoleniowy, bo sensu liczenia czegoś, co bywa w sklepach w
nadmiarze nie widzę.
-
5. Data: 2012-10-25 03:49:28
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: k...@v...pl
W dniu środa, 24 października 2012 20:28:02 UTC+2 użytkownik p...@g...com
napisał:
> Witam, ma zaprojektować napęd bramy dwuskrzydłowej, konkretniej chodzi o dobór
parametrów silnika napędu. I zastanawiam się od czego zacząć obliczenia, myślałem, że
moim poszukiwanym parametrem silnika jest siła ciągu. Jednak czy tak faktycznie jest?
A jeżeli tak to jak obliczyć tę siłę?
>
> Ja zacząłem to liczyć według następującego schematu:
>
> Co znam?
>
> - długość ramienia przyłożonej siły (długość siłownika): r = 0,7m
>
> - masę jednego skrzydła bramy: m = 80kg
>
> - czas otwierania bramy: t = 20s
>
> - kąt otwarcia bramy: ? = 20°
>
> - prędkość posuwu siłownika: v = 0,015m/s
>
>
>
> I tak wyglądają moje obliczenia:
>
> 1. Liczę prędkość kątową otwierania bramy
>
> 2. Obliczam siłę odśrodkową działającą na bramę
>
> 3. Liczę moment obrotowy wytwarzany przez bramę
>
> 4. Obliczam moc
>
> 5. Obliczam siłę ciągu napędu.
>
> Z obliczeń tych wychodzi mi siłą ciągu równa 1,2N - co jest bardzo małą wartości,
nie realną.
>
>
>
> Ja w swoich obliczeniach skupiam się na obliczeniu siły odśrodkowej działającej na
bramę podczas jej otwierania. Ale czy ten tok myślenia jest poprawny? Prowadzący,
powiedział mi dziś na zajęciach, żeby nie liczyć siły odśrodkowej, ale moment oporu
na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam się na mechanice i nie liczyłem nigdy
wcześniej momentów oporowych na zawiasach.
>
> Za wszelkie uwagi będę wdzięczny.
>
>
>
> PS Widok schematyczny bramy z góry:
http://obrazki.elektroda.pl/5078564000_1351090456.jp
g
Idź na łatwiznę i do napędu weź siłowniki pneumatyczne. Tanie, trwałe, duża siła przy
małych gabarytach.
-
6. Data: 2012-10-25 07:08:51
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: "cef" <c...@i...pl>
Użytkownik wrote:
> Idź na łatwiznę i do napędu weź siłowniki pneumatyczne. Tanie,
> trwałe, duża siła przy małych gabarytach.
A powietrze skąd?
-
7. Data: 2012-10-25 07:12:09
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2012-10-25 07:08, cef pisze:
> Użytkownik wrote:
>
>> Idź na łatwiznę i do napędu weź siłowniki pneumatyczne. Tanie,
>> trwałe, duża siła przy małych gabarytach.
>
> A powietrze skąd?
Z atmosfery :)
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
8. Data: 2012-10-25 21:19:12
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 25 Oct 2012 07:12:09 +0200, PeJot napisał(a):
> W dniu 2012-10-25 07:08, cef pisze:
>> Użytkownik wrote:
>>> Idź na łatwiznę i do napędu weź siłowniki pneumatyczne. Tanie,
>>> trwałe, duża siła przy małych gabarytach.
>>
>> A powietrze skąd?
> Z atmosfery :)
A propos ... silownikow na wode z kranu jeszcze nie ma ?
Czy to jednak nieoplacalne zrodlo energii nawet dla celow domowych ?
J.
-
9. Data: 2012-10-25 23:01:11
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>
J.F. wrote:
> Dnia Thu, 25 Oct 2012 07:12:09 +0200, PeJot napisał(a):
>> W dniu 2012-10-25 07:08, cef pisze:
>>> Użytkownik wrote:
>>>> Idź na łatwiznę i do napędu weź siłowniki pneumatyczne. Tanie,
>>>> trwałe, duża siła przy małych gabarytach.
>>>
>>> A powietrze skąd?
>> Z atmosfery :)
>
> A propos ... silownikow na wode z kranu jeszcze nie ma ?
> Czy to jednak nieoplacalne zrodlo energii nawet dla celow domowych ?
>
> J.
w zimę zamarza czyli nie bardzo
jeffrey
-
10. Data: 2012-10-25 23:56:10
Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
Od: k...@v...pl
W dniu czwartek, 25 października 2012 21:18:52 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> Dnia Thu, 25 Oct 2012 07:12:09 +0200, PeJot napisaďż˝(a):
>
> > W dniu 2012-10-25 07:08, cef pisze:
>
> >> U�ytkownik wrote:
>
> >>> Id� na �atwizn� i do nap�du we� si�owniki pneumatyczne. Tanie,
>
> >>> trwa�e, du�a si�a przy ma�ych gabarytach.
>
> >>
>
> >> A powietrze sk�d?
>
> > Z atmosfery :)
>
>
>
> A propos ... silownikow na wode z kranu jeszcze nie ma ?
>
> Czy to jednak nieoplacalne zrodlo energii nawet dla celow domowych ?
>
>
>
> J.
Oczywiście że są. W przemyśle spożywczym się ich używa. Jak w jakimś procesie
technologicznym zużywa się wodę i jeszcze ma się coś ruszać, zamykać itp. To czasami
używa się siłowników na wodę. Woda która wylatuje z siłownika trafia do procesu. W
zmywarkach przemysłowych często używa się takiego patentu.