  • 51. Data: 2018-11-27 01:55:19
    Temat: Re: Dlaczego sprowadzamy ludzi zamiast roboty?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tam jeszcze ciekawa adnotacja
    > 9. Wyniki testu wykonane przy użyciu metody ASTM D638 z szybkością
    > testowania 50mm/min, typ próbki V.
    >
    > Jak sie domyslam - tu chodzi o predkosc rozciagania probki ...

    Tak, a czego się w tym dopatrujesz? Z taką predkościa się faktycznie
    rozciąga podług tego i zdaje się paru innych standardów ASTM.

    --
    Marcin

  • 52. Data: 2018-11-27 02:08:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-26, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
    > Jeżeli dobrze zrozumiałem, to oni drukują najpierw szkielet (jakby
    > gąbki) , który potem nasączają ciekłym utwardzalnym tworzywem.
    > Część tak wytworzona jest jednorodna i nie ma porów.

    A na podstawie czego tak zrozumiałeś z tą gąbką? Z opisu wynika, że
    gotowy produkt to termoplast, więc nasączanie jakąkolwiek reaktywną
    żywiącą jest dość wątpliwe.
    A pory nadal mogą być w tym szkielecie.

    --
    Marcin

  • 53. Data: 2018-11-27 08:22:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2018 00:50:41 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
    > On 2018-11-26, s...@g...com <s...@g...com> wrote:
    [...]
    > Chyba z p. widzenia pracowników to jeden pies czy 3D czy CNC. Obie
    > technologie wymagają pewnych nieco większych kwalifikacji (trzeba komuś
    > zrobić ten rysunek), ale w zastosowaniu przemysłowym, obie wymagaja, czy
    > będą wymagac równiez obslugi technicznej na niższym poziomie -
    > konserwacja maszyn, obsługa operatorska etc.

    No to juz mamy 4-5 ludzi :-)

    Jeden do zaprojektowania co tam chce, drugi do przygotowania do
    obrobki/druku, trzeci do obslugi maszyny w czasie produkcji, czwarty
    do uzbrojenia/przygotowania i piaty do konserwacji :-)

    I znow z praktyki - firma A zatrudnia operatorow i programistow.
    Operatorzy wiadomo - w okolicach minimalnej pensji.

    Firma B z kolei - operatorow-programistow.
    Bo my tu na CNC robimy matryce/formy.
    A operator to potem stoi przy prasie czy wtryskarce :-)

    > Zaletą 3D jest głównie większa elastyczność produktu i krótszy czas jego
    > dostepności, a dla mniejszych serii niższy koszt.

    Nie widziales podniecenia ? Additive technologies.

    Mniejsze zuzycie materialu, ksztalty nieosiagalne dla innych technik.
    A potem wszystko sie rozbija o parametry materialu.

    Ale nie zawsze sa takie istotne i teraz fikusna obudowe do urzadzenia
    mozna zrobic i w 1 sztuce ...

    J.

  • 54. Data: 2018-11-27 08:23:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2018 00:44:19 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Proponuję odrobine skromności. W takim Singapurze jest ~2M zagranicznych
    > pracowników, przy czym wszystkich Obywateli jest ~3.5M.

    Ale na etatach ?

    Bo my juz mamy fabryki bez robotnikow.
    Robotnikow zatrudnia zewnetrzna firma.

    J.

  • 55. Data: 2018-11-27 08:26:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Nov 2018 22:52:58 +0100, Marek napisał(a):

    > Bo taniej zrobić człowieka niż robota?

    Drozej, ale kto inny placi ... a przynajmniej tak sie wydaje :-)

    J.

  • 56. Data: 2018-11-27 08:44:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2018 01:08:55 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > A na podstawie czego tak zrozumiałeś z tą gąbką? Z opisu wynika, że
    > gotowy produkt to termoplast, więc nasączanie jakąkolwiek reaktywną
    > żywiącą jest dość wątpliwe.
    > A pory nadal mogą być w tym szkielecie.

    Ale tu cos podaja z dysz
    https://www.youtube.com/watch?v=VXntl3ff5tc

    J.

  • 57. Data: 2018-11-27 08:46:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2018 00:55:19 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Tak, a czego się w tym dopatrujesz?

    Predkosci glowicy przy drukowaniu :-)
    Tzn nie, juz sie nie dopatruje, ale takie bylo pierwsze skojarzenie
    :-)

    > Z taką predkościa się faktycznie
    > rozciąga podług tego i zdaje się paru innych standardów ASTM.

    Czyli plastik pod obciazeniem sam puszcza ?
    No owszem, jakos tak.

    J.

  • 58. Data: 2018-11-27 10:44:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-27, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale tu cos podaja z dysz
    > https://www.youtube.com/watch?v=VXntl3ff5tc

    Tu jest to opisane:
    https://www.materialise.com/en/manufacturing/3d-prin
    ting-technology/multi-jet-fusion

    Wynika, że podają "fusing agent", który stapia/łączy kuleczki PA12. Nie
    mogę się doszukać co to konkretnie jest, ale podejrzewam, że musi
    rozpuszczać częściowo PA12 w podwyższonej temperaturze, bo tam też w
    końcu jest trochę procesu typy spiekanie, choć to nie jest chyba dobre
    słowo (sintering).

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2018-11-27 11:12:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-27, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale na etatach ?

    Zwykle na 1-3letnich kontraktach.

    > Bo my juz mamy fabryki bez robotnikow.
    > Robotnikow zatrudnia zewnetrzna firma.

    Też. Z takim czymś się walczy, choć jest to powszechne. Pracowników
    dostarczają agencje lub firmy konsultacyjne. Zwykle z Indii, zwykle IT.

    --
    Marcin

  • 60. Data: 2018-11-27 11:41:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-27, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > obrobki/druku, trzeci do obslugi maszyny w czasie produkcji, czwarty
    > do uzbrojenia/przygotowania i piaty do konserwacji :-)

    Jeden-dwa to może być jeden ludź. Trzeci-do-piąty w sumie też.

> [...]
    >
    > Firma B z kolei - operatorow-programistow.
    > Bo my tu na CNC robimy matryce/formy.
    > A operator to potem stoi przy prasie czy wtryskarce :-)

    I serio operator nie może naoliwić a projektant przekuć na maszynowy?

    > Nie widziales podniecenia ? Additive technologies.
    >
    > Mniejsze zuzycie materialu, ksztalty nieosiagalne dla innych technik.
    > A potem wszystko sie rozbija o parametry materialu.

    To rozumiem przez większą elastyczność produktu, ale nie jestem
    przekonany czy są to takie oszczędności materiału.

    > Ale nie zawsze sa takie istotne i teraz fikusna obudowe do urzadzenia
    > mozna zrobic i w 1 sztuce ...

    Czajniz Kameraden już często standardowo oferuję. Jak jakies 2 lata temu
    zamawiałem z jednej chińskiej firmy SBC to obudowy były właśnie z 3D.

    A moja lezy w szafie już pół roku i nie mam czasu złożyć :(

    --
    Marcin