-
11. Data: 2016-08-17 01:11:07
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Wednesday, August 17, 2016, 12:36:07 AM, you wrote:
>>>> Im cięższy tym dłuższa droga hamowania ze 150.
>>> Bzdura.
>>> Droga hamowania nie zależy od masy pojazdu samochodowego.
>> Doprawdy? Naprawdę uważasz, że droga hamowania samochodu tylko z
>> kierowcą i minimalną ilością paliwa nie jest krótsza od drogi
>> hamowania tego samego pojazdu ale z dodanymi 4 pasażerami, pełnym
>> bakiem i bagażnikiem?
> Ale nie poloneza.
W Polonezie zmniejsza się prędkość przy której hamulce przestają
działać.
> Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.
Deptałem. I z zaskoczeniem stwierdzałem kłopot.
> Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.
Szkolna fizyka nie pozwala przyśpieszać samochodom szybciej niż 1g.
> W przypadku tirow moze juz nie takie drobne.
Sam ciągnik waży ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale
pelny TIR może ważyć 3 razy tyle co pusty... A odprowadzić więcej
energii z hamulców się nie da.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
12. Data: 2016-08-17 01:19:43
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 17 Aug 2016 01:11:07 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> Hello J.F.,
>>> Doprawdy? Naprawdę uważasz, że droga hamowania samochodu tylko z
>>> kierowcą i minimalną ilością paliwa nie jest krótsza od drogi
>>> hamowania tego samego pojazdu ale z dodanymi 4 pasażerami, pełnym
>>> bakiem i bagażnikiem?
>> Ale nie poloneza.
> W Polonezie zmniejsza się prędkość przy której hamulce przestają
> działać.
>> Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.
> Deptałem. I z zaskoczeniem stwierdzałem kłopot.
Bylo mocniej depnac :-)
>> Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.
> Szkolna fizyka nie pozwala przyśpieszać samochodom szybciej niż 1g.
W zasadzie nie mowi. Ale one potrafia ponoc 5g, i tu sie juz robia
schody.
>> W przypadku tirow moze juz nie takie drobne.
> Sam ciągnik waży ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale
> pelny TIR może ważyć 3 razy tyle co pusty... A odprowadzić więcej
> energii z hamulców się nie da.
To sie stopia. I wtedy przestana hamowac.
Ale nie martw sie - nie stopia sie.
To jest na razie kwestia sily, a nie energii.
J.
-
13. Data: 2016-08-17 07:13:48
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: Shrek <...@w...pl>
On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote:
> Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.
>
> Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.
Ta sama szkolna fizyka mówi, że przyspieszenie też będzie niezależna od
masy. W końcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)
Shrek
-
14. Data: 2016-08-17 10:10:13
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2016-08-15 o 17:27, J.F. pisze:
>>> Bo nikt rozsądny nie chce taranów na drogach.
>> Nawet na autostradach?
>
> Nawet.
> Mozna by przemyslec czy to ma byc 80/90 czy troche wiecej ... ale czy
> to by cos zmienilo ?
>
>> I dlaczego np tylko 90
>> W USA jest np powyżej 100 z reguły:
>> https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_Un
ited_States
>
> Tradycja inna, dlugo sie uwalniali od 55mph :-)
>
> Poza tym zauwaz, ze limit wspolny ... i znika problem wyprzedzania
> przez ciezarowki :-)
>
Zapomnij, niektóre firmy obsługujące sklepy i hurtownie mają ciężarówki
z ograniczeniami ustawionymi na 70 lub 80 km/h.
Większość ich taboru jeździ po miastach ale nie wszystkie,
ograniczenia mają wszystkie.
Pozdrawiam
-
15. Data: 2016-08-17 10:28:54
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 17 Aug 2016 07:13:48 +0200, Shrek napisał(a):
> On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote:
>> Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.
>> Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.
>
> Ta sama szkolna fizyka mówi, że przyspieszenie też będzie niezależna od
> masy. W końcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)
Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny.
naprawde mocny.
J.
-
16. Data: 2016-08-17 10:53:37
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: Shrek <...@w...pl>
On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote:
>> Ta sama szkolna fizyka mówi, że przyspieszenie też będzie niezależna od
>> masy. W końcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)
>
> Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny.
> naprawde mocny.
Oczywiście;)
Tak samo droga hamowania nie zależy od masy. Pod warunkiem że hamulce
masz mocne. Bardzo mocne. W przybliżeniu tak mocne, że przy prędkości
maksymalnej załącza ci się od razu ABS. Czyli gówno na wejściu gówno na
wyjściu:P
I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie
rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;)
Shrek
-
17. Data: 2016-08-17 14:55:25
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 17 Aug 2016 10:53:37 +0200, Shrek napisał(a):
> On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote:
>>> Ta sama szkolna fizyka mówi, że przyspieszenie też będzie niezależna od
>>> masy. W końcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)
>>
>> Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny.
>> naprawde mocny.
>
> Oczywiście;)
>
> Tak samo droga hamowania nie zależy od masy. Pod warunkiem że hamulce
> masz mocne. Bardzo mocne. W przybliżeniu tak mocne, że przy prędkości
> maksymalnej załącza ci się od razu ABS. Czyli gówno na wejściu gówno na
> wyjściu:P
Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
sa mocne. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to
nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ?
Tylko 20% wiecej.
nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz
przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200. Choc wrazenie praktyczne jest
inne.
Tiry to troche inna bajka. Nie wiem czy fabryczne hamulce sa
wystarczajaco mocne na 40t. No i mocniejsze nacisniecie niewiele da,
bo hamuje pneumatyczny silownik.
> I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie
> rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;)
Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku).
Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe.
J.
-
18. Data: 2016-08-17 15:20:26
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: Shrek <...@w...pl>
On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote:
>> Tak samo droga hamowania nie zależy od masy. Pod warunkiem że hamulce
>> masz mocne. Bardzo mocne. W przybliżeniu tak mocne, że przy prędkości
>> maksymalnej załącza ci się od razu ABS. Czyli gówno na wejściu gówno na
>> wyjściu:P
>
> Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
> sa mocne.
Ale nie tak mocne, żeby ABS załączał się przy 220.
Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to
> nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ?
> Tylko 20% wiecej.
<yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem
i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund?
> nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz
> przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200.
Oj czy napewno?
>> I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie
>> rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;)
>
> Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku).
> Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe.
Założyłem że hamulce swoje zrobią. IMHO wtedy opona nie da rady.
Shrek
-
19. Data: 2016-08-17 16:43:38
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 17 Aug 2016 15:20:26 +0200, Shrek napisał(a):
> On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote:
>>> Tak samo droga hamowania nie zależy od masy. Pod warunkiem że hamulce
>>> masz mocne. Bardzo mocne. W przybliżeniu tak mocne, że przy prędkości
>>> maksymalnej załącza ci się od razu ABS. Czyli gówno na wejściu gówno na
>>> wyjściu:P
>> Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
>> sa mocne.
> Ale nie tak mocne, żeby ABS załączał się przy 220.
Nie probowalem. Ale znam takich, co bez ABS opony zdarli z jednej
strony, 220 nie bylo, ale troche byc musialo.
>> Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to
>> nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ?
>> Tylko 20% wiecej.
>
> <yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem
> i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund?
Mysle, ze jak bede mial 200KM i ruszal z piskiem opon, to z trzema
osobami wiecej tez bede ruszal z piskiem opon.
Do setki upieral sie nie bede, ale jak myslisz, co bedzie z czasem
0-40 ?
W hamulcach ta sama zasada. Jak z jedna osoba depne za mocno, to sie
tylko ABS wlaczy. Wiec zapas sily jest.
>> nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz
>> przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200.
> Oj czy napewno?
Teoretycznie tak. W praktyce - moze kiedys sprawdze ...
>>> I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie
>>> rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;)
>>
>> Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku).
>> Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe.
>
> Założyłem że hamulce swoje zrobią. IMHO wtedy opona nie da rady.
Pardon - widze opona, a przeczytalem "pompa".
Z ABS opona powinna wytrzymac.
W sumie - sily te same, co przy ostrym hamowaniu z 50km/h.
Bez ABS latwo zedrzec z jednej strony.
J.
-
20. Data: 2016-08-17 17:04:43
Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
Od: WS <L...@c...pl>
On Wednesday, August 17, 2016 at 3:20:16 PM UTC+2, Shrek wrote:
> > Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
> > sa mocne.
>
> Ale nie tak mocne, żeby ABS załączał się przy 220.
Ja tam stawiam, ze sila potrzebna do zablokowania kola nie zalezy od predkosci.
Maksymalna sila jaka moze hamowac kolo (analogicnie rozpedzac) zalezy od sily nacisku
na nie i wsp. tarcia, dla wsp. tarcia 1 maks przyspieszenie( lub opoznienie) wynosi
1g czyli ~9.81 m/s^2
> <yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem
> i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund?
100km/h=27,78m/s
czyli przyspieszajac 9.81 m/s^2 osiagniemy 100 km/h po 27,78 / 9.81 = 3.1 sek
wiec te 7 to kieeeepsko (brak mocy, bo opony moga wiecej przeniesc), wtedy oczywiscie
kazde dodatkowe obciazenie zwiekszy ten czas. Jesli pojazd bedzie przyspieszal w te
3.1 sek ;) to ma szanse na taki sam czas ze zwiekszonym obciazeniem...
> >> I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie
> >> rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;)
bez przesady, opona raczej nie ma prawa rozpasc sie przy hamowaniu z maks predkosci
do zera. Nawet chyba hamulce powinny zadzialac... gorzej przy kilku takich probach z
minimalna przerwa - zapewne plyn hamulcowy sie zagotuje i przestana hamowac ;)
WS
PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa chyba tylko
motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z maks. predkosci i raczej sie
nie pisze na taki test ;)