  • 11. Data: 2016-08-17 01:11:07
    Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, August 17, 2016, 12:36:07 AM, you wrote:

    > Ale nie poloneza.

    W Polonezie zmniejsza się prędkość przy której hamulce przestają
    działać.

    > Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.

    Deptałem. I z zaskoczeniem stwierdzałem kłopot.

    > Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.

    Szkolna fizyka nie pozwala przyśpieszać samochodom szybciej niż 1g.

    > W przypadku tirow moze juz nie takie drobne.

    Sam ciągnik waży ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale
    pelny TIR może ważyć 3 razy tyle co pusty... A odprowadzić więcej
    energii z hamulców się nie da.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2016-08-17 01:19:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Aug 2016 01:11:07 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > W Polonezie zmniejsza się prędkość przy której hamulce przestają
    > działać.

    > Deptałem. I z zaskoczeniem stwierdzałem kłopot.

    Bylo mocniej depnac :-)

    > Szkolna fizyka nie pozwala przyśpieszać samochodom szybciej niż 1g.

    W zasadzie nie mowi. Ale one potrafia ponoc 5g, i tu sie juz robia
    schody.

    > Sam ciągnik waży ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale
    > pelny TIR może ważyć 3 razy tyle co pusty... A odprowadzić więcej
    > energii z hamulców się nie da.

    To sie stopia. I wtedy przestana hamowac.
    Ale nie martw sie - nie stopia sie.
    To jest na razie kwestia sily, a nie energii.

    J.

  • 13. Data: 2016-08-17 07:13:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote:

    > Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.
    >
    > Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.

    Ta sama szkolna fizyka mówi, że przyspieszenie też będzie niezależna od
    masy. W końcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)

    Shrek

  • 14. Data: 2016-08-17 10:10:13
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-08-15 o 17:27, J.F. pisze:

    > Nawet.
    > Mozna by przemyslec czy to ma byc 80/90 czy troche wiecej ... ale czy
    > to by cos zmienilo ?

    ited_States

    > Tradycja inna, dlugo sie uwalniali od 55mph :-)
    >
    > Poza tym zauwaz, ze limit wspolny ... i znika problem wyprzedzania
    > przez ciezarowki :-)

    Zapomnij, niektóre firmy obsługujące sklepy i hurtownie mają ciężarówki
    z ograniczeniami ustawionymi na 70 lub 80 km/h.
    Większość ich taboru jeździ po miastach ale nie wszystkie,
    ograniczenia mają wszystkie.

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2016-08-17 10:28:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Aug 2016 07:13:48 +0200, Shrek napisał(a):

    > Ta sama szkolna fizyka mówi, że przyspieszenie też będzie niezależna od
    > masy. W końcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)

    Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny.
    naprawde mocny.

    J.

  • 16. Data: 2016-08-17 10:53:37
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote:

    > Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny.
    > naprawde mocny.

    Oczywiście;)

    Tak samo droga hamowania nie zależy od masy. Pod warunkiem że hamulce
    masz mocne. Bardzo mocne. W przybliżeniu tak mocne, że przy prędkości
    maksymalnej załącza ci się od razu ABS. Czyli gówno na wejściu gówno na
    wyjściu:P

    I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie
    rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;)

    Shrek

  • 17. Data: 2016-08-17 14:55:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Aug 2016 10:53:37 +0200, Shrek napisał(a):

> [...]
    > masz mocne. Bardzo mocne. W przybliżeniu tak mocne, że przy prędkości
    > maksymalnej załącza ci się od razu ABS. Czyli gówno na wejściu gówno na

    Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
    sa mocne. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to
    nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ?
    Tylko 20% wiecej.

    nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz
    przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200. Choc wrazenie praktyczne jest
    inne.

    Tiry to troche inna bajka. Nie wiem czy fabryczne hamulce sa
    wystarczajaco mocne na 40t. No i mocniejsze nacisniecie niewiele da,
    bo hamuje pneumatyczny silownik.

    > I to też w przybliżeniu, bo ci opona po takim hamowaniu się pewnie
    > rozpadnie. Może nie przy pierwszym, ale w końcu;)

    Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku).
    Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe.

    J.

  • 18. Data: 2016-08-17 15:20:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote:

    > Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
    > sa mocne.

    Ale nie tak mocne, żeby ABS załączał się przy 220.

    Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to
    > nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ?
    > Tylko 20% wiecej.

    <yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem
    i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund?

    > nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz
    > przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200.

    Oj czy napewno?

    > Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku).
    > Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe.

    Założyłem że hamulce swoje zrobią. IMHO wtedy opona nie da rady.

    Shrek

  • 19. Data: 2016-08-17 16:43:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Aug 2016 15:20:26 +0200, Shrek napisał(a):
    > Ale nie tak mocne, żeby ABS załączał się przy 220.

    Nie probowalem. Ale znam takich, co bez ABS opony zdarli z jednej
    strony, 220 nie bylo, ale troche byc musialo.

    > <yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem
    > i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund?

    Mysle, ze jak bede mial 200KM i ruszal z piskiem opon, to z trzema
    osobami wiecej tez bede ruszal z piskiem opon.
    Do setki upieral sie nie bede, ale jak myslisz, co bedzie z czasem
    0-40 ?

    W hamulcach ta sama zasada. Jak z jedna osoba depne za mocno, to sie
    tylko ABS wlaczy. Wiec zapas sily jest.

    > Oj czy napewno?

    Teoretycznie tak. W praktyce - moze kiedys sprawdze ...

    > Założyłem że hamulce swoje zrobią. IMHO wtedy opona nie da rady.

    Pardon - widze opona, a przeczytalem "pompa".

    Z ABS opona powinna wytrzymac.
    W sumie - sily te same, co przy ostrym hamowaniu z 50km/h.

    Bez ABS latwo zedrzec z jednej strony.

    J.

  • 20. Data: 2016-08-17 17:04:43
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, August 17, 2016 at 3:20:16 PM UTC+2, Shrek wrote:

    > Ale nie tak mocne, żeby ABS załączał się przy 220.

    Ja tam stawiam, ze sila potrzebna do zablokowania kola nie zalezy od predkosci.
    Maksymalna sila jaka moze hamowac kolo (analogicnie rozpedzac) zalezy od sily nacisku
    na nie i wsp. tarcia, dla wsp. tarcia 1 maks przyspieszenie( lub opoznienie) wynosi
    1g czyli ~9.81 m/s^2

    > <yślisz, że jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, bagażem
    > i pełnym zbiornikiem też będziesz miał 7sekund?

    100km/h=27,78m/s
    czyli przyspieszajac 9.81 m/s^2 osiagniemy 100 km/h po 27,78 / 9.81 = 3.1 sek

    wiec te 7 to kieeeepsko (brak mocy, bo opony moga wiecej przeniesc), wtedy oczywiscie
    kazde dodatkowe obciazenie zwiekszy ten czas. Jesli pojazd bedzie przyspieszal w te
    3.1 sek ;) to ma szanse na taki sam czas ze zwiekszonym obciazeniem...

    bez przesady, opona raczej nie ma prawa rozpasc sie przy hamowaniu z maks predkosci
    do zera. Nawet chyba hamulce powinny zadzialac... gorzej przy kilku takich probach z
    minimalna przerwa - zapewne plyn hamulcowy sie zagotuje i przestana hamowac ;)

    WS

    PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa chyba tylko
    motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z maks. predkosci i raczej sie
    nie pisze na taki test ;)