  • 21. Data: 2016-08-17 19:11:51
    Temat: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Aug 2016 08:04:43 -0700 (PDT), WS napisał(a):

> [...]
    > rozpedzac) zalezy od sily nacisku na nie i wsp. tarcia, dla wsp.
    > tarcia 1 maks przyspieszenie( lub opoznienie) wynosi 1g czyli ~9.81
    > m/s^2

    > 100km/h=27,78m/s
    > czyli przyspieszajac 9.81 m/s^2 osiagniemy 100 km/h po 27,78 / 9.81 = 3.1 sek
    >
    > wiec te 7 to kieeeepsko (brak mocy, bo opony moga wiecej przeniesc),
    > wtedy oczywiscie kazde dodatkowe obciazenie zwiekszy ten czas.
    > Jesli pojazd bedzie przyspieszal w te 3.1 sek ;) to ma szanse na
    > taki sam czas ze zwiekszonym obciazeniem...

    Dobrze piszesz ... ale jest cos takiego:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

    To po 3 sekundach ma 500km/h.

    Jak mozna wyczytac - czas do setki ma 0.8s, przy czym to jest setka
    mil, 160km/h. Przyspieszenia na starcie rzedu 5g.

    No i zachodzi dobre pytanie - skad to 5g.
    Maja docisk aerodynamiczny ... ale on na starcie nie dziala, musi byc
    predkosc.

    > PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa
    > chyba tylko motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z
    > maks. predkosci i raczej sie nie pisze na taki test ;)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specific
    ations

    Tu sie pojawia 3s.
    I zaloze sie ze im wiecej wazy, tym lepiej przyspiesza :)
    Oczywiscie sam samochod, bo konkretny model, to im wiekszy ladunek,
    tym wolniej.
    Albo i nie, skoro ogranicznikiem jest przyczepnosc opon.

    J.

  • 22. Data: 2016-08-17 23:17:15
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu środa, 17 sierpnia 2016 19:11:38 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > No i zachodzi dobre pytanie - skad to 5g.
    > Maja docisk aerodynamiczny ... ale on na starcie nie dziala, musi byc

    no, w sumie to ciekawe z fizycznego punktu widzenia
    BTW moj GSXR 1000 K7 wg roznych stronek ma miec 2.8s do 100km/h, raczej docisk aero.
    nie wystepuje...

    Byc moze rozwiazanie problemu to opony.
    Takie wyscigowe motocyklowe lub uzywane w F1 maja zdaje sie wsp. tarcia ponad 1 (tzn.
    wiadomo, ze wg teorii to jest niemozliwe, ale miekka guma "chwyta" sie porow asfalu,
    znaczy sie w nie wchodzi i dziala to juz troche jak kola zebate... )

    Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na komplecie opon
    przejedzie pojedyncze kilometry, to pewnie jest to mozliwe, wtedy trudno mowic o wsp.
    tarcia w klasycznym znaczeniu... (wyjdzie sporo ponad 1)

    No i aerodynamika sporo musi dawac, w F1 gdzie po serii wypadkow wprowadzili mocne
    ograniczenia a dalej podobno (http://vogel.nazwa.pl/po-godzinach_695.html ) powyzej
    180km/h docisk aerodynamiczny przekracza ciezer pojazdu - moze po suficie jezdzic ;)

    WS

  • 23. Data: 2016-08-18 10:52:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Aug 2016 14:17:15 -0700 (PDT), WS napisał(a):

    > no, w sumie to ciekawe z fizycznego punktu widzenia
    > BTW moj GSXR 1000 K7 wg roznych stronek ma miec 2.8s do 100km/h, raczej docisk
    aero. nie wystepuje...

    Tak a propos - wyliczenia poprzednie byly dla jednej opony ... czyli
    trzeba miec wszystkie napedzane.
    Motocyklista moze odciazyc przednie kolo calkowicie, czyli przeniesc
    caly nacisk na kolo napedzane. W samochodzie FWD to nie wyjdzie,
    w RWD calkiem tez raczej nie.
    Dragstery to widac jaki maja podzial nacisku :-)

    > Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe
    > lub uzywane w F1 maja zdaje sie wsp. tarcia ponad 1 (tzn. wiadomo,
    > ze wg teorii to jest niemozliwe,

    Ja takiej teorii nie pamietam, ale fakt, ze w tablicach nawet 1 nie
    wystepuje. Moze dlatego, ze nie podaja sportowej opony na asfalcie.

    Nawiasem mowiac - hamowanie ze 100km/h przy opoznieniu 1g wymaga
    38.5m. I mniej wiecej tyle samochody osiagaja.
    Chyba sa jakies lepsze ... co znaczy, ze i w miare cywilne samochody
    potrafia miec ponad 1 ... ale niewiele.

    > Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na
    > komplecie opon przejedzie pojedyncze kilometry,

    Byc moze - oni przed startem te opony przypalaja, to moze i sie
    sklejeniem skonczy.

    Ktos twierdzi, ze te opony "rosna", maja miekkie boki, przy duzych
    obrotach sila odsrodkowa robi swoje i srednica sie powieksza.
    Jesli to zaowocuje podniesieniem osi - pojawia sie dodatkowa sila.
    Obiecuje to sobie przemyslec, bo przypomina mi troche przygody barona
    Munhausena, ale cos w tym moze byc.

> [...]
    > (http://vogel.nazwa.pl/po-godzinach_695.html ) powyzej 180km/h
    > docisk aerodynamiczny przekracza ciezer pojazdu - moze po suficie

    Ale widzisz - 180. To przy 100 docisk jest niewielki, a zanim bysmy
    sie do 100 rozpedzili, to caly czas bysmy zmarnowali.
    Poza tym to sie mierzy - one maja te 5g na starcie.

    Swoja droga - pewnie jest masa naukowych publikacji na ten temat,
    wystarczy odszukac i przeczytac :-)

    J.

  • 24. Data: 2016-08-21 17:51:49
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2016-08-17 21:17, WS <L...@c...pl> wrote:
> [...]
    > wg teorii to jest niemozliwe, ale miekka guma "chwyta" sie porow
    > asfalu, znaczy sie w nie wchodzi i dziala to juz troche jak kola

    No nie. One mają większą siłę tarcia w sumie niż 1*nacisk, ale to
    "miekka guma "chwyta" sie porow asfalu" nazywa się tarcie toczne i bnie
    wlicza się tego do normalnego współczynnika tarcia -- zarówno ze
    względów historycznych jak i dlatego, że zwykłe tarcie jest bardzo
    słabym modelem tarcia tocznego.

  • 25. Data: 2016-08-22 13:48:33
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 14.08.2016 o 13:50 Bolko <s...@g...com> pisze:

    > No to dlaczego im nie zdjąć tych ograniczeń?

    Zdjąć jak zdjąć, ale przynajmniej do tych 100 podnieść żeby ich autobusy
    nie musiały wyprzedzać.
    Śmiem twierdzić, że gdyby prawy pas co do zasady jechał 100 to by było o
    wiele spokojniej i mniej wyprzedzań.

    --
    SW3
    ----

  • 26. Data: 2016-08-22 14:18:37
    Od: "T." <k...@i...pl>

> [...]
    motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z maks. predkosci i raczej sie

    Tesla ma między 3 a 5 sek. W dowodzie rejestracyjnym ma 86 kW, a tak
    naprawdę ma prawie 400 KM :-) I moment ponad 600 Nm.
    T.