  • 1. Data: 2009-06-06 07:37:31
    Temat: Detektory przewodów elektrycznych
    Od: Kit <b...@a...su>

    Mam takie pytanie raczej laika, na jakiej zasadzie działają detektory
    przewodów elektrycznych, takie jak fazer777? Czy w przewodzie musi
    płynąc prąd czy wystarczy, że jest pod napięciem? Jak wypada ich
    dokładność, czy są względnie pewne czy mogą w jakichś okolicznościach
    oszukiwać?

  • 2. Data: 2009-06-06 09:28:22
    Temat: Re: Detektory przewodów elektrycznych
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > płynąc prąd czy wystarczy, że jest pod napięciem? Jak wypada ich
    > dokładność, czy są względnie pewne czy mogą w jakichś okolicznościach

    Musiałem kiedyś wykryć jak w ścianie idzie przewód. Domowym sposobem
    podłączyłem cewkę od elektromagnesu zamiast mikrofonu przez wzmacniacz
    do słuchawek. Jeśli przewodem płynął prąd to w słuchawkach wyraźnie było
    słychać brzęczenie. Tym głośniejsze im większe było natężenie prądu.
    Przez przypadek podłączyłem do gniazdka zamiast czajnika elektrycznego
    służącego mi jako obciążenie malutką ładowarkę do telefonu komórkowego.
    Generowała ona takie zakłócenia, że można było wykryć przewód przez
    beton chyba z odległości 0.5 m.

    Paweł

  • 3. Data: 2009-06-06 10:10:31
    Od: gdL <g...@o...pl>

    On 6 Cze, 11:28, Paweł <p...@n...pl> wrote:

> [...]
    > służącego mi jako obciążenie malutką ładowarkę do telefonu komórkowego.
    > Generowała ona takie zakłócenia, że można było wykryć przewód przez

    W sumie kabel elektryczny to zawsze kondensator i on się przeładowuje
    z każdą połówką sinusoidy, nawet jeśli nie jest podłączony. A
    dołączenie przetwornicy impulsowej to już całkiem powinno pomóc :)
    Radyjko, fale średnie lub długie. W ten sposób da się też świetnie
    wykryć błyskawice. Tylko trzeba ustawić na taką częstotliwość, coby
    jakaś elektronika nie zakłócała - czyli na czysty szum.

    Do testowania radyjkiem dobrze wyłączyć komputer, telewizor. A sam
    pomiar wykonywać wieczorem, albo wcześnie rano, żeby zminimalizować
    zakłócenia z tła ( sąsiedzi itp ).

  • 4. Data: 2009-06-06 11:12:14
    Od: Kit <b...@a...su>

    gdL pisze:

    > W sumie kabel elektryczny to zawsze kondensator i on się przeładowuje
    > z każdą połówką sinusoidy, nawet jeśli nie jest podłączony.

    Czyli taki tester wykryje przewód podłączony do instalacji elektrycznej
    ale nieobciążony żadnym odbiornikiem? Muszę w pewnym budynku poszukać
    puszek, w których jest napięcie ale niekoniecznie przepływa przez nie
    prąd. Mam jakiś tani wskaźnik, ale jest dla mnie mało wiarygodny. Może
    te fazery są precyzyjniejsze?

  • 5. Data: 2009-06-06 12:06:33
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On sob, 06 cze 2009 13:12:14 in article news:<h0diue$23g0$1@news2.ipartners.pl>
    Kit wrote:

> [...]
    > puszek, w których jest napięcie ale niekoniecznie przepływa przez nie
    > prąd. Mam jakiś tani wskaźnik, ale jest dla mnie mało wiarygodny. Może

    Mają regulację czułości, musisz dobrać eksperymentalnie.
    Ja się nim bawiłem. Można go ustawić tak, że wykrywał mi nawet rury
    wodociągowe (nie wiem dlaczego), albo fakt zapalenia światła stojąć na
    środku pomieszczenia.

  • 6. Data: 2009-06-06 18:51:45
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Kit napisał:
    > Mam jakiś tani wskaźnik, ale jest dla mnie mało wiarygodny. Może
    > te fazery są precyzyjniejsze?

    Fazer 777 wykrywa przewód pod napięciem ale prąd nie musi płynąć. Dzięki
    temu możesz wykryć miejsce przerwania przewodu fazowego a nie tylko
    przebieg sprawnego. Przerwy zera nie wykryje, no chyba że na chwilę
    zamieni się kable w puszce.
    Problem robi się, gdy z drugiej strony ściany jest duży metalowy
    przedmiot. U mnie kaloryfer powoduje piszczenie na sporym obszarze ściany.
    Używany z głową jest bardzo użyteczny.
    Maciek

  • 7. Data: 2009-06-06 20:21:43
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Kit <b...@a...su> wrote:
    > Mam takie pytanie raczej laika, na jakiej zasadzie działają
    > detektory
    > przewodów elektrycznych, takie jak fazer777?

    Wykrywają pole elektryczne.

> [...]

    Wystarczy, że jest pod napięciem.

    > Jak wypada ich
    > dokładność, czy są względnie pewne czy mogą w jakichś

    Ich dokładność jest żadna i niestety, zgodnie z prawami Murphy'ego
    maleje silnie, tym bardziej im bardziej ważne jest wykrycie w
    ścianie przewodu. Praktycznie (a praktykę z fazerem mam kilkuletnią)
    wygląda to tak, że znakomicie się nim wykrywa testowo poszukiwane
    przewody ze znanym położeniem, np. nad gniazdkiem, czy wyłącznikiem,
    ale ile razy chcę za jego pomoca znaleźć coś naprawdę, to się nie da
    za cholerę. Albo nie piszczy za diabła, albo piszczy w
    najprzeróżniejszych miejscach i nijak nie można dojść do ładu,
    zwłaszcza we wnętrzach typu bloki, gdzie dużo zbrojenia w ścianach
    itp..
    Niestety, do takich robót potrzebny jest wykrywacz przewodów z
    prawdziwego zdarzenia (czyli markowy i drogi, te tanie są też do
    dupy).

    J.

  • 8. Data: 2009-06-06 21:00:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Kit napisał:
> [...]
    > płynąc prąd czy wystarczy, że jest pod napięciem? Jak wypada ich
    > dokładność, czy są względnie pewne czy mogą w jakichś okolicznościach

    Różnie. Większość reaguje na pole elektryczne zmienne - tylko część
    reaguje na pole magnetyczne obciążonego obwodu. Problem z tymi drugimi
    że obwodu nieobciążonego nie wykryją, problem z pierwszymi - że jak
    instalacja ma spore upływy a ściany wilgotne to piszczą niezależnie od
    miejsca gdzie je przyłożysz... Na dokładkę stare rurki instalacyjne,
    blaszano - bitumiczne nieźle ekranowały i czasem czujniki pola
    elektrycznego i magnetycznego głupiały przy takich instalacjach.

    Żeby naprawdę wiarygodnie rozpoznać co masz w ścianach to trzeba trzy
    czujniki (albo jeden pracujący na trzy sposoby) - czujnik zmiennego pola
    elektrycznego (przewody pod napięciem), czujnik zmiennego pola
    magnetycznego (przewody obwodu obciążonego) i czujnik metali (czyli
    wszystkiego co przewodzi). Inaczej możesz trafić na sytuację że okażesz
    się ślepy i głuchy...

    --
    Darek

  • 9. Data: 2009-06-07 09:08:28
    Od: PH <s...@w...pl>

    Kit pisze:

> [...]
    > puszek, w których jest napięcie ale niekoniecznie przepływa przez nie
    > prąd. Mam jakiś tani wskaźnik, ale jest dla mnie mało wiarygodny. Może

    Powinien się nadać. Najczęściej wykorystywałem fazera do szukania
    przewodów pod napięciem właśnie w puszkach - niesamowita wygoda, bo nie
    trzeba odizolowywać kabli. Niestety im dalej od przewodu tym słabiej
    "czuje" a jak zwiększysz czułość to łapie tło - ale IMO to kwestia
    doświadczenia w obsłudze.

    --
    PH

  • 10. Data: 2009-06-11 17:58:23
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Sat, 06 Jun 2009 23:00:46 +0200, Dariusz K. Ładziak <l...@w...pdi.net> napisał:

> [...]
    > magnetycznego (przewody obwodu obciążonego) i czujnik metali (czyli
    > wszystkiego co przewodzi). Inaczej możesz trafić na sytuację że okażesz

    najprosciej zrobic detektor podlaczajac do bramki jfeta np bf245
    pare cm drutu, w drenie mozna dac leda, w zrodle opornik.
    Takie cos reaguje na pole elektryczne, prad nie musi plynac.

    --
    pozdrawia
    yorgus