  • 81. Data: 2014-02-20 07:58:54
    Temat: Re: David West: OOP is Dead
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 20 lutego 2014 04:30:11 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

    > Szczegolnie dobrze sie ten postulat realizuje gdy w grupie jest 20
    > programistow a system ma 5 milionow linii kodu

    *Szczegolnie* dobrze sie ten postulat realizuje, gdy w grupie jest 1100+
    programistow, a system ma 15 milionow linii kodu

    http://news.cnet.com/8301-1035_3-57603216-94/linux-d
    evelopment-by-the-numbers-big-and-getting-bigger/

  • 82. Data: 2014-02-20 08:27:39
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 20 lutego 2014 04:19:30 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:
    > On Wed, 19 Feb 2014 01:58:35 -0800 (PST), g...@g...com
    > wrote:
    >
    > Zarowno hermetyzacja jai i polimorfizm nic nie maja ze soba wspolnego
    > ani nic nie maja wspolnego z obiektowoscia.

    Przepraszam, ze sie powolam na to zrodlo, ale wydaje mi sie, ze
    ono dosc dobrze reprezentuje "powszechne mniemanie" (i ma te zalete,
    ze jezeli uwazasz, ze jest pelne glupot, a Ty wiesz lepiej, to
    mozesz samemu to poprawic):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_program
    ming,
    tamze:

    An object is an abstract data type with the addition
    of polymorphism and inheritance.

    i dalej:

    Object orientation eases maintenance by the use of
    encapsulation and information hiding.

    > Polimorfizm mowi z grubsza o operacjach ktore moba byc zaaplikowane do
    > zmiennych roznych typow, przy czym wlasciwa implementacja wybierana
    > jest automatycznie, stosownie do tych typow.
    [...]
    > Polimorfizm nic nie mowi o "zastepowaniu klas".

    Moze tutaj rzeczywiscie wyrazilem sie dosc niefortunnie.
    Chodzilo mi o zastapienie obiektu jednej klasy obiektem
    innej, implementujacej ten sam interfejs. Byl to skrot
    myslowy, ale przyznam, ze nie widze jak inaczej mozna by
    go sensownie interpretowac.

    > Tak na marginesie, interfejs nei okrecla calkowicie zachowanai modulu;
    > moduly o identycznych interfejsach nie musza byc identyczne

    To chyba dosc oczywiste?

  • 83. Data: 2014-02-20 10:27:57
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 19 lutego 2014 20:20:36 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

    > rzeczywiscie, powstrzymam sie od komentowania. Zzajeloby mi zbyt duzo
    > czasu ktorego nei mam.
    >
    > Proponuje wyjsc poza SICP i poczytac wiecej. N poczatek Clemensa
    > Szyperskiego, na przykald
    >
    > http://research.microsoft.com/en-us/um/people/cszype
    rs/pub/ecoop92.pdf

    Produkowanie cyfrowej makulatura wydaje sie rzeczywiscie ciekawym
    zjawiskiem, jednak trudno mi pojac, jak odnosi sie to do
    poruszanego wczesniej tematu.

    > SICP jest dsyc zlezala i trudnia ja dzis traktwoac jako solidne
    > zrodlo.

    Ma Pan oczywiscie prawo do wlasnej opinii. Jest to jednak
    najlepsza ksiazka dotyczaca programowania, z jaka mialem
    kiedykolwiek stycznosc -- a dzieki temu, ze ujmuje zjawisko
    programowania w ogolnosci, trudno mi sobie wyobrazic, zeby
    mogla sie kiedykolwiek zdezaktualizowac.

    > Zreszta, fragmenty ktore Pan cytowal niespecjalnie maja sie do
    > tego co Pan napisal.

    Byla to najlepsza odpowiedz, jakiej moglem udzielic na zadane
    przez Pana pytanie, ktore brzmialo, przypomne, "Ze co?..".

    Gdyby pytanie bylo postawione bardziej precyzyjnie, to moze
    moglbym udzielic pelniejszej odpowiedzi.

  • 84. Data: 2014-02-20 10:30:21
    Od: firr <p...@g...com>

    dla mnie tez dziedziczenie/polimorfizm [co ja sam wolalbym nazwaz programowaniem na
    ogolnikach - tj takie programowanie gdzie zastepujesz konkretny typ pewna klasa
    typów] jest innym paradygmatem niz czyste oo - zobacz np ten przyklad podany przez
    uzytkownika toslaw, wlasnie wycialem stamtad elementy dziedziczenia po to zeby
    uproscic sprawe a nadal jest to przyklad na oop

    sam bardzo rozbudowalem i niejako zunifikowałem system modułowy (napisałem o tym pare
    postów),
    dodalem m.in. mozliwosc instancjonowania modułow
    i jesli wybrac sposród tego niektóre charakterystyczne elementy to mozna powiedziec
    ze niektore (te lepsze) elementy oop 'wtopiły sie' w to [w tym ze bylbym badzo
    obrazony gdyby mowic ze
    cos tu zostalo przejete od oop, bo dla mnie oop
    (taki jaki znam z javy albo c++) to niesamowita chała której szczerze niecierpie,
    raczej po prostu
    pewne czesci mojego systemu (który jest 'generalny')
    pozwalaja wyrazić lepiej to co w oop jest umieszczone w kontekscie pewnego koszmaru)

    specjalny opopodobny przykład z mojego systemu modułowego*

    main()
    {
    Int x;
    Int y;
    Int z;

    x.add(y);
    y.add(z);
    z.add(x);

    Monitor m1, m2, m3;

    x.add(m1);
    x.add(m2);
    x.add(m3);

    x.run();

    }

    Int jest tutaj modułem który jest instancjonowany
    3 razy do encji x y z

    przez te linijki z add zakladam pewien taki łancuch
    kółeczko encji x->y->z->(x->) (w opopodobny sposób
    tj przez fizyczny wskaznik) tak by np dzialalo to jak trzy fabryki x produkuje cos i
    uruchamia y ktore
    produkuje cos i uruchamia z ktore wtedy produkuje cos i uruchamia z
    na przyklad

    x produkuje "1111" (**mozna w x napisac parolinijkowa funkcje ktora to bedzie
    robic:)

    y produkuje z tego "2222"
    z produkuje z tego "3333"
    x produkuje z tego "4444"

    do x y i z podpiałem trzy encja monitora tak ze na
    monitor jeden bedzie szedł napis "1111" "4444" "7777" na drugi "2222" "5555" itd

    [* specjalnie zostawilem to oznaczenie z kropka zeby wykazac podobieństwo
    gdy normalnie w moim systemi emodulowym bardziej
    naturalne sa wywolania "x add(y)" dla zwykłych funkcji (ew "x add y" dla operatorów)]

    [**

    Int.c:

    module Int uses Monitor&

    unsigned data[4];

    Int& consumer;
    Monitor& monitor;

    void produce()
    {
    data[0]++;
    data[1]++;
    data[2]++;
    data[3]++;
    }

    external void add(Int consumer){
    consumer& = &consumer;
    }

    external void add(Monitor m){
    monitor& = &monitor;
    }

    external void run()
    {
    produce();
    monitor& show();
    consumer& run();
    }

    Monitor.c (skip)

    specjalnie wypichcony obiektowopodobny kawałek
    tj komunikacja za pomoca fizycznych referencji
    (w nieco przypadkowej składni), sa tu ze
    cztery czy piec ciekawych tematow m.in
    ciekawe dla mnie jest to ze jak sie raz "sklei"
    Inta z monitorem

    Int add(monitor)

    to pozniej nie trzeba przekazywac metodom
    miedzy monitorem a intem argumentów bo
    sa one widzialne wewnetrzeni wzajemnie
    przez ten wskaznik (jest to interesujace)

    innym ubocznym tematem przy okazji pisanie tego
    byloby dla mnie zastanawianie sie czy trzeba pisac
    asserty dla nieustawionych referencji (lepiej nie
    pisac by obsluzyl je system ale czy system w runtime bedzie w stanie bezstratnie
    podac informacje ktora
    referencja jest pusta.. pewnie da sie zrobic

    jeszcze innym tematem jest zastanowienie sie co jest podobnie jak w kaszaniastym
    pozatym oop a co jest jednak inaczej.. itd

  • 85. Data: 2014-02-20 10:43:57
    Od: firr <p...@g...com>

    w sumie nie wiadomo tez czy warto uzywac tego &
    - potrzebne to jest nie tyle moze nawet do
    rozróznienia typów referencji (jak w c) ale do rozróznienia instancjonowania od
    trzymania
    fizycznej referencji

    Monitor m; //instancjonowanie
    Monitor& m; //tylko trzymanie referencji

    oraz 2 ew do jawnego rozroznienia kopiowania przez wartosc

    void f(Monitor m)
    {
    moinitor = m; //??
    }

    od tylko uswtwaiania referencji, mozliwe ze lepiej
    to wogole wywalic

    i pisac tylko

    reference Monitor m;

    a przy przypisaniach programista musialby byc jednak swiadomy typu

    m=monitor;

    czy m po lewej jest encja czy referencja, ale i tak programista w c jest swiadomy
    typu symbolu wiec chyba wychodziłoby ze te & wogole mozna wywalic

  • 86. Data: 2014-02-20 11:00:29
    Od: firr <p...@g...com>

    > czy m po lewej jest encja czy referencja, ale i tak programista w c jest swiadomy
    typu symbolu wiec chyba wychodziłoby ze te & wogole mozna wywalic

    no dobra w tym sensie tamten kod mozna uproscic

    module Int
    references Monitor subsequentMonitor
    references Int subsequentInt
    instantiates unsigned
    reaches Syrkamin (*)

    internal unsigned data[4];

    internal void produce()
    data[0..3]++;

    external void run()
    produce(),
    subsequentMonitor show(),
    subsequentInt run();

    mozna tez dodac operator do obustronnego sklejania
    referencji

    x glue y; // obie referencje ustawione

    (*) kiedys wspominalem o dwu rodzajach zaleznosci
    miedzy modulami "reaches" czyli zwykle linkowanie,
    instancjonowanie (tak jak np wewnetrzne instancjonwanie floatow) mozna dopisac trzeci

    sposób czyli tego rodzaju fizykalne referencje
    do kompletu

  • 87. Data: 2014-02-20 22:39:38
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 20 Feb 2014 01:27:57 -0800 (PST), g...@g...com
    wrote:

    rs/pub/ecoop92.pdf

    >Produkowanie cyfrowej makulatura wydaje sie rzeczywiscie ciekawym
    >zjawiskiem, jednak trudno mi pojac, jak odnosi sie to do
    >poruszanego wczesniej tematu.

    Hm... papier Szyperskiego to "makulatora"?... Ten akurat jest dosyc
    czesto cytowany w kontekscie dyskusji o tym ze hermetyzacja i
    obiektowosc to zupelnie niezalezne koncepcje. Proponuje jednak
    przeczytac

> [...]
    >programowania w ogolnosci, trudno mi sobie wyobrazic, zeby
    >mogla sie kiedykolwiek zdezaktualizowac.

    Ksiazka byla opubilkowana 30 lat temu; troche to i owo sie zmienilo od
    tego czasu. Bardzo jest ciekawa, i owszem, w kontekscie historycznym.
    Jakis czas temu MIT zrezygnowalo z uzywania tej ksiazki jako
    podrecznika i Scheme jako pierwszego jezyka programwoania; pzresadzili
    sie na Pythona.

    Mam wiecej ksiazek 30 letnich; czytuje je od czasu do czasu z
    nostalgii. Ale z rzeczywistoscia to juz one maja neiiele wspolnego

    A.L.

  • 88. Data: 2014-02-20 22:43:50
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 19 Feb 2014 23:27:39 -0800 (PST), g...@g...com
    wrote:

> [...]
    >of polymorphism and inheritance.
    >
    >i dalej:
    >
    >Object orientation eases maintenance by the use of

    To ze Wikipedia tak sobei uwaza, to nei znaczy ze to ejst prawda.

    Definicja obiektu minilanla to "struktura posiadajaca tozsamosc, stan
    i zachowanie(behavior)". Niczego wiecej od obiektowosci sie nei
    wymaga.

    Hermetyzacja, polimorfizm i subtyping sa zupelnie neizaleznymi
    pojecia,i, ktore i owszem, mozna w OO wykorzystywac. Ale nie ma takiej
    koniecznosci.

    Posumowujac: akurat w tej dziedzinei Wikipediapisze bzdury

> [...]
    >innej, implementujacej ten sam interfejs. Byl to skrot
    >myslowy, ale przyznam, ze nie widze jak inaczej mozna by

    To tez nie jest polimorfizm. Proponuje pzreczytac to co napisalem i
    sie zastanowic. Zajzrec tez do Wikipedii. Akurat o polimorfizmie
    Wikipedia pisze z sensem.

    >To chyba dosc oczywiste?

    No, nie sie wydawalo ze Pan postuluje wlasnei to. Nei chce mi sie
    szukac ytatu

    A.L.

  • 89. Data: 2014-02-20 22:46:44
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 20 Feb 2014 06:42:13 +0000 (UTC), toslaw <s...@n...4u.pl>
    wrote:

    >Tak zapytam z ciekawości, jaki jest najlepszy (najwygodniejszy?) sposób na
    >zachowywanie obiektów w nośniku stałym (plik, baza danych, etc)?

    Odpowiedz jest prosta: zaden. Wszystkie maja swoje problemy. Zalezy
    zreszta, do czego to jest potzrebne.

    De facto standardem dla Javy jest Hibernate. Dosyc upierdliwy, ale
    dziala.

    >Konkretnie pytam o technikę `serializacji' klasy, aby jej stan móc zrzucić, a
    >potem przywrócić w późniejszym czasie, który uważany jest za `najbardziej
    >poprawny', i jeśli OO nie jest do tego najlepsze, to co jest?
    >
    >(nie sugeruję, że uważam, że OO jest do tego najlepsze)

    Pytanie jest sformulowane tak ze nie rozumiem,

    Java posiada interfejs Serializable ktory wlasnei sluzy do tego.

    A.L.

  • 90. Data: 2014-02-20 22:47:53
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 19 Feb 2014 22:58:54 -0800 (PST), g...@g...com
    wrote:

> [...]
    >
    >http://news.cnet.com/8301-1035_3-57603216-94/linux-
    development-by-the-numbers-big-and-getting-bigger/

    A co to ma wspolnego z tym co napisalem i o czym szla dyskusja?

    A.L.