  • 11. Data: 2012-03-02 11:40:15
    Temat: Re: DIL kontra SMD
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości

    >A kto powiedział, że DIL wymaga recznego lutowania?

    Ja sie juz kiedys pytalem ... jak sie lutuje plyty glowne ?
    Z jednej strony SMD, z drugiej SMD i jeszcze przewlekany montaz.

    Paste nakladaja rastrem z jednej strony, do pieca, potem obsadzaja
    pozostale elementy i na fali ?

    Czy dwa razy na fali a potem gromada Chinczykow lutuje gniazda ? :-)

    J.

  • 12. Data: 2012-03-02 12:34:15
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 02.03.2012 12:40, J.F pisze:

> [...]
    > pozostale elementy i na fali ?
    >
    > Czy dwa razy na fali a potem gromada Chinczykow lutuje gniazda ? :-)

    Jak elementy od spodu klejone to fala, jak nie klejone to chyba ręcznie.

    Michoo

  • 13. Data: 2012-03-02 12:59:18
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Ok, ale czy rodzaj obudowy oznacza przeszla epoke?
    To tak jakby jedno (proste) radyjko zbudować z tranzystorów SMD a
    drugie TH i to drugie z gory skazac na zeszla epoke.
    To przeciez tylko montaz, jeden robi tak a drugi tak i tyle? czy nie?
    ja nie mowie o sytuacji gdzie wielkosc wyprowadzen ma zaneczenie i TH
    moze nie do konca dzialac jak trzeba

  • 14. Data: 2012-03-02 13:34:54
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
[...]

    ----
    W dobie komórek minimalizacja na przykład odległości wewnętrznej struktury
    scalaka od znajdującej się pod nią warstwy GND, czy długości połączeń (od
    struktury do pinu) w każdym urządzeniu może się okazać istotna.
    P.G.

  • 15. Data: 2012-03-02 13:59:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello JDX,

    Friday, March 2, 2012, 12:37:24 PM, you wrote:

    > No przecież sam napisałeś, że mały Chińczyk nie poradzi sobie z SMD. :-)

    Ale temat tak się rozwija, że już można się pogubić. Jeszcze tniesz
    kontekst do gołego...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2012-03-02 14:05:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F,

    Friday, March 2, 2012, 12:40:15 PM, you wrote:

    > Ja sie juz kiedys pytalem ... jak sie lutuje plyty glowne ?
    > Z jednej strony SMD, z drugiej SMD i jeszcze przewlekany montaz.

    Kto produkuje płyty główne ze znacząca ilością elementów na bottom?
    Akurat pod reką miałem starą ASUS P5B-E - zero elementów od spodu.

    > Paste nakladaja rastrem z jednej strony, do pieca, potem obsadzaja
    > pozostale elementy i na fali ?

    Tak byłoby z sensem. Te pojedyncze elementy SMD na dole można
    przykkleić przed lutowaniem.

    > Czy dwa razy na fali a potem gromada Chinczykow lutuje gniazda ? :-)

    To już chyba zależy od producenta. Kiedyś gniazda wielopinowe były
    wkładane ręcznie. Ale ręcznego lutowania raczej nie wymagają.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2012-03-02 14:14:40
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 02.03.2012 13:59, slawek7 pisze:
    > Ok, ale czy rodzaj obudowy oznacza przeszla epoke?
    > To tak jakby jedno (proste) radyjko zbudować z tranzystorów SMD a
    > drugie TH i to drugie z gory skazac na zeszla epoke.
    Sporej grupy dzisiejszych części nie dostaniesz w TH, więc wybierając tę
    technologię skazujesz się niejako sam na część części z poprzedniej epoki.

    > To przeciez tylko montaz, jeden robi tak a drugi tak i tyle? czy nie?
    > ja nie mowie o sytuacji gdzie wielkosc wyprowadzen ma zaneczenie i TH
    > moze nie do konca dzialac jak trzeba
    A gdzie nie ma? Poza tym TH przedraża, bo i części droższe i laminatu
    więcej potrzeba.

    Michoo

  • 18. Data: 2012-03-02 14:24:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Friday, March 2, 2012, 3:14:40 PM, you wrote:

> [...]
    > technologię skazujesz się niejako sam na część części z poprzedniej epoki.
    > A gdzie nie ma? Poza tym TH przedraża, bo i części droższe i laminatu

    Są zastosowania, gdzie są wręcz potrzebne większe odstepy pomiędzy
    wyprowadzeniami. Creepage poniżej milimetra nie jest zalecany po
    stronie zasilania sieciowego - zaleca się raczej minimum 2mm. A to
    minimu obudowa SMB - o ile się nie mylę. To już wolę dać przewlekane.

    Własnie jestem świeżo po uruchamianiu prototypu ciekawego zasilacza z
    fizycznie rozdzieloną stroną pierwotną i wtórna. No i pierwotną
    zrobiłem THT z dwoma elementami SMD, a wtórną - typowy SMD z głównie
    masą na bottom i trzema elementami THT, których zastąpienie SMD byłoby
    nieekonomiczne. I złącza również THT.

    Ale - ponieważ to prototyp a mi się rece trzęsą z powodu ponad
    30-letniej abstynencji, to wstawiłem głównie 1206 i spore odstepy
    miedzy elementami, że sondą oscyloskopu zwarć nie robić :)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2012-03-02 14:29:48
    Od: " nenik" <n...@g...pl>

    > Stwieezenie bylo takie ze to musi byc urzadzenie stare bo jak to
    > okeslil jeden jest to "uklad dilowski" - doslowny cytat.

    Tam gdzie jest to uzasadnione a w tym przypadku jest, wsadza sie przewlekane.
    I nikt tego nie lutuje recznie co najwyzej obsadza, a dalej fala.
    Tam gdzie nie ma wymogu elementow 1 czy 5W montuje sie smd.
    W przypadku swietlowek dochodzi jeszcze kwestja miejsca i elementy przewlekane
    sa optymalne, tak samo optymalne jak 0402 w telefonie komorkowym.
    SMD wymyslono dla zwiekszenia wydajnosci, miniaturyzacji ktora przeklada sie
    na mniejszy obwod drukowany itp. itd. Pchanie smd na upartego tam gdzie ich
    byc nie powinno nie ma sensu. Miniaturyzacja sie oplaca ale do pewnych granic,
    0402 nie sa tansze niz 0603, obwod drukowany ze sciezkami 2milsy nie jest
    tanszy niz 15mils. Trzeba wybrac optimum, czasem jest to 2x 1206 polaczone
    szeregowo badz rownolegle a czasem modnie ale drogo 1210, 2010.

    Owszem w ta swietlowke mozna wsadzic smd ale na kilku plytkach, w tym
    przypadku wyjdzie to drozej.

  • 20. Data: 2012-03-02 14:47:46
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-03-02 13:59, slawek7 pisze:
> [...]
    > drugie TH i to drugie z gory skazac na zeszla epoke.
    > To przeciez tylko montaz, jeden robi tak a drugi tak i tyle? czy nie?

    Pole manewru jest niewielkie. Każdy robi tak żeby było tanio. A THT jest
    droższe w produkcji.

    --
    pozdrawiam
    MD