  • 11. Data: 2009-11-26 00:45:55
    Temat: Re: D80 i Samyang 85mm f/1.4
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Marcin wrote:

    > Czy to dobry wybor do tego typu zastosowan?

    85mm na cropie 1.5? kwestia wielkosci przedszkola, ale zeby bla jakas
    sensowna GO i tak bedziesz musial przymknac..,

    > kierunkach). Ale czy aparat będzie potwierdzał ostrość (i jak),

    bedzie. tak samo jak przy tych szklach co masz: zielona kropka.

    > będzie potrafił mierzyć światło?

    nie.

    > Czy też wszystko będę musiał ustawić ręcznie (i ostrość i parametry ekspozycji)?

    dokladnie tak.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 12. Data: 2009-11-26 04:32:05
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    cichybartko pisze:

    > No tak do tego matówka była większa i jaśniejsza (jeśli się nie mylę to
    > teraz lustro jest przepuszczalne i część światła jest tracona przez
    > czujnik AF). A przede wszystkim kiedyś były kliny oraz mikroraster. Na
    > takim cropowym D80 już tak cudownie nie jest.
    Może nie cudownie ale całkiem znośnie, to m.in.prawdziwy pryzmat a nie
    sklejanka z lusterek (te są ciemne). Mam, używam z manualami, lepiej
    ustawiam swoim starym chamskim sposobem niż na kropkę.

    > Można kombinować z wymianą
    > matówki ale czy jest sens dla jednego szkła skoro Samyang kosztuje 900zł
    > a za 1500zł można mieć firmowe szkło z AF, który tak jest chwalony w
    > systemie Nikona.

    > No widzisz ktoś może te setki dołożyć właśnie do szkła AF. Moim zdaniem
    > dużo bardziej odczuwalna wygoda niż przeskoczenie z D80 na D200.
    Mógłbys mieć rację ... (patrz poniżej)
    Zasugerowalem się swoją własną linią, czyli jakąś większą od 1 liczbą
    manualnych szkieł.

    Natomiast dziwi mnie wydźwięk wątku, który bym streścił tak "85mm w
    Samyangu jest be (bo niedostosowane do sytuacji), 85mm w Nikonie będzie
    OK". Nie jesteśmy w portkach pytającego, ale być może W OGÓLE trzeba mu
    odradzić stałe 85mm. Jednak przedszkole ma ściany (chyba że jakieś
    zielone) i nie zawsze da się odpowiednio odejść (w zielonym też można
    wleźć cofając sie w coś 'ekologicznego').
    Może trzeba mu doradzić coś z jasnych zoomów do 70mm? Przy okazji
    wszystkie kłótnie (pomiar, af) załatwione.

  • 13. Data: 2009-11-26 08:15:20
    Od: "gr" <grafik(no spammm)@mbpress.pl>

> [...]
    > Może trzeba mu doradzić coś z jasnych zoomów do 70mm? Przy okazji
    > wszystkie kłótnie (pomiar, af) załatwione.

    Chciałem tylko nawisac w poprzedniej wypowiedzi, że:
    - szkło optycznie jest faktycznie zarębiste..
    - mam 85 1,8 Canona i optycznie jest "gorsze" od samayanga
    - zaabawa ze światłem 1,4 jest super i nie trzeba go przymykać
    - jak sie wyostrzy jest bardzo dobrze... ale cięzko jest wyostrzyć recznie
    coś co się rusza... przy Go rzędu 8-10 cm
    pozdr.
    GR

  • 14. Data: 2009-11-26 13:24:31
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Jacek Czerwinski pisze:
    > Natomiast dziwi mnie wydźwięk wątku, który bym streścił tak "85mm w
    > Samyangu jest be (bo niedostosowane do sytuacji), 85mm w Nikonie będzie
    > OK". Nie jesteśmy w portkach pytającego,

    Dokładnie tak jest i dla tego się nie kłócę ;) tylko namawiam do
    przetestowania chociażby jakiegoś heliosa który z pewnością pokaże jak
    smakuje zabawa z manualnymi szkłami. Tym bardziej mnie to zastanawia bo
    wielu traktowało AF w D200 jako coś przełomowego w tym segmencie, to
    samo jest w D80 i D90. Więc chyba mało rozsądne jest rezygnowanie z tak
    skutecznego rozwiązania, tym bardziej że takie szkło śmiało można z
    czasem wykorzystać z czymś pokroju D300 gdzie jest już tylko lepiej.

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 15. Data: 2009-11-26 14:52:26
    Od: "Marcin" <m...@g...pl>

    > Może trzeba mu doradzić coś z jasnych zoomów do 70mm? Przy okazji
    > wszystkie kłótnie (pomiar, af) załatwione.

    Chyba masz rację, jasny zoom bedzie duzo bardziej praktyczny, oczywiscie
    wyjdzie to przynajmniej dwa razy drozej, ale chyba warto...

    W tytule pojawil sie 85mm, ale tak naprawde zaczynam sie teraz zastanawiac jak
    rozbudowac swoja szklarnie. I prosze nie piszcie o Penaxach czy Olympusach, bo
    przeciez dla jednego obiektywu nie bede zmienial systemu...

    W tej chwili jako standard uzywam kitowego 18-135 - jest nawet ok,
    uniwersalny, taki spacerzoom. Do amatorskich zdjec przyrody mam tele 70-300 vr
    i tez do domowych (czy raczej podworkowych) zabaw wystarczy. 50/1.8 jest
    fajny, ale czasem nie ma gdzie sie cofnac, czy jak podejsc blizej.

    Myslalem o tym obiektywie 85mm do robienia zdjec dzieci z odleglosci np. w
    przedszkolu, czy na placu zabaw - czasem przy gorszym swietle. Ale tutaj
    rzeczywiscie dobry autofocus to praktycznie mus - zostaje wiec do wyboru cos
    jasnego miedzy 70-100.

    Ale sa jeszcze sytuacje, gdzie kitowy 18-135 jest za ciemny (glownie zdjecia w
    pomieszczeniach) a lampa (w moim przypadku SB-600) psuje efekt. I tutaj
    zastanawiam sie nad Tamron AF 17-50mm F/2,8 SP XR Di II (nie wiem tylko czy
    warto zaplacic wiecej za wersje ze stabilizacja)?

    Może najpierw warto kupić sobie taki jasny krótki zoom i nim się pobawić, a
    jasny teleobiektyw portretowy dokupic później? (i do nowych zastosowań:
    portrety i może pierwsze kroki w makrofotografii? - oczywiscie hobbysitycznie).

    Na pewno na razie mogę dokupić jeden obiektyw i tak się waham, czy więcej
    "frajdy" i fajnych zdjęć da mi jasny zoom typu 17-50 (czyli dubluje zakres
    mojego kita, ale mam szybszy obiektyw), czy wlasnie jakis w miare jasny i
    niedrogi makro-portret?

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 16. Data: 2009-11-26 16:20:54
    Od: jo44 <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    Marcin pisze:
> [...]

    Nie zastanawiałeś się nad Tamronem 90 mm?
    Zoom to nie jest, ale w miarę jasny,
    z AFem i pomiarem światła a kosztuje na wtórnym rynku
    niewiele więcej niż ten Samyang.