  • 181. Data: 2012-06-14 20:00:46
    Temat: Re: Czym jest programowanie?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jquqpo$e4k$...@i...gazeta.pl...
    > wykonania w takiej kolejności". Program deklaratywny też można opisać jako
    > "ciąg instrukcji" w szerszym znaczeniu, a w niektórych przypadkach

    Wątpię czy istnieje jednoznaczność.

    > nawet jako "zbiór instrukcji" (kiedy kolejność poszczególnych "instrukcji"
    > nie ma znaczenia - raczej nie mamy do czynienia z paradygmatem
    > imperatywnym).

    Czyli program wielowątkowy nie może być napisany w C ?
    (Dla mniej spostrzegawczych - program wielowątkowy nie gwarantuje
    "kolejności instrukcji' - a język C jest językiem imperatywnym.)

    > 2. Nie widziałeś "tego, co zostało z komputera", bo żadnej z tych maszyn

    Jeżeli dobrze zrozumiałem w Oksfordzie są pokazywane autentyczne części.
    Zapewne są to części maszyny różnicowej, ale Babbage chciał - w innej
    konfiguracji - z nich robić maszynę analityczną.

    Karty żakardowskie do obejrzenia w Białej Fabryce w mieście Łodzi.
    (Najpiękniejsze w tym, że można z nich odtworzyć _cyfrowo_ wzory materiałów
    sprzed około 150 lat.)
    Nota bene, jak się nazywałby dziś człowiek przygotowujący takie karty?
    Programistą!

    > No więc właśnie według mnie to naturalna kolejność. Hardware się buduje
    > jak wiadomo, że będzie użyteczny, a wykazać użyteczność komputera można na
    > przykład pisząc program do niego jako proof of concept.

    Ujmując filozoficznie... różne rzeczy się buduje... które są zupełnie
    nieużyteczne. Ba! Część z nich nie jest nawet ładna (sztuka nie musi być
    użyteczna).

    > Zresztą właśnie jeśli chodzi o wspomnianą maszynę analityczną Babbage'a
    > było właśnie tak, że hardware nigdy nie powstał, a programy owszem (patrz:
    > dlaczego język Ada nazywa się właśnie tak).

    Za dużo steampunka, za mało faktów. Nie wiem czy ocalał jakiś kod
    źródłowy... czy też jest to mit (początki patentowego trollingu?)

    Ale zgadzam się - do programowania nie są potrzebne komputery.
    Dlatego definicja [programowania] nie powinna zawierać w swej treści pojęcia
    komputera (ani innej maszyny).

  • 182. Data: 2012-06-14 20:20:31
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jqurnd$9gl$...@i...gazeta.pl...
    > I co, czy chcemy odpowiedzieć na pytanie "co to jest programowanie" tak,
    > żeby wyszło, że Euklides był programistą?

    No dobrze, Euklides to był taki Knuth Starożytności. Napisał (podyktował?)
    coś jakby pierwszy podręcznik geometrii... euklidesowej. A przy okazji
    zapisał algorytm GCF.

    Co prawda zapis był tylko w pseudo-kodzie, ale chyba nam to nie przeszkadza?

    > A co do lenistwa, to Euklides przecież książkę napisał.

    I podobno w zwyczaju było wtedy, pisaków suchościeralnych nie było,
    kreślenie na piasku.
    Piasek, zieleń, wiaterek lekki, dobre wino i ewentualnie niewolnice - niezłe
    warunki do pracy naukowej i filozofowania.

  • 183. Data: 2012-06-14 20:23:48
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Roman W" <b...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    > Typowym uzasadnieniem jest, ze wystarczy troche zmienic opcje kompilatora
    > i dwie wersje std::vector<double> staja sie niekompatybilne binarnie.

    Bzdurki. Typowym rzeczywistym powodem jest niechęć do nauczenia się kobyły o
    nazwie STL.

    Nawet kosztem wymyślenia STL na nowo. Wtedy to my-STL staje się oswojone i
    nie gryzie już tak bardzo.

  • 184. Data: 2012-06-14 20:25:47
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...
    > Fakt. Na PDP-11, 64 KB (kilobajty) pamieci na uzytkownika. A na

    Dużo!

    > wiekszych komputerach - 2 kompilacje tygodniowo :)

    Trochę socjotechniki i byłby 2 batch'e dziennie.

  • 185. Data: 2012-06-14 20:28:36
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...
    > "System templatow" to zwykly, ordynarny maroprocesor. Gorszy od tych
    > ktore byly znane w latah 60. Badziewie zwykle, jak i caly C++

    Zgadzam się. Ale to w sensie implementacji. Bo nigdzie (chyba!) nie jest
    napisane, że to musi być takie badziewie. Więc teoretycznie...

  • 186. Data: 2012-06-14 20:32:30
    Temat: Re: c#
    Od: "noma" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > (...) 'koboldem wspólczesnosci'

    aczkolwiek moze dodam 'pro forma' że rozmaite moje opinie
    jak np ta moga nie być (a wrecz na pewno nie sa) jak to sie
    mowi 'całkiem wiążące', bo mam wyrywkową wiedze, doswiadczenie
    itp (aczkolwiek za c# _na pewno_ nie przepadam ;-)

  • 187. Data: 2012-06-14 21:18:20
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 14.06.2012 12:31, Wojciech Muła wrote:

    > ^^^^^
    >
    > A to co, jak nie podanie explicite zakresu dostępu.
    Sposobu dostępu - wartość czy referencja (czy brak).

    > O tym pisałem, że programista *musi* przy definicji
    > ustalić, do czego funkcja ma dostęp.
    Zarzucasz, że jeżyk daje za duże możliwości programiście zamiast
    ograniczyć się do jedynej słusznej wersji? No bez jaj...

    > BTW funkcje anonimowe są ogólnie przereklamowane.
    Uważam, że są wygodne:
    1. jak masz powtarzające się 3-4 linijki istotne tylko w obrębie
    jakiegoś bloku to robienie z tego metody jest zaśmiecaniem klasy.
    Funkcja anonimowa to rozwiązuje
    2. callbacki/sygnały - główna zaleta w tym przypadku to "koncentracja"
    kodu - miejsce użycia i deklaracja są zaraz obok, mniejszy narzut,
    prostsze utrzymanie:
    a) obj.registerSignal(NEW_DATA,
    [&](vector<int> const &data) { buffer.add(data); });
    b) obj.registerSignal(NEW_DATA, slotNewData);
    void slotNewData(vector<int> const &data);
    void foo::slotNewData(vector<int> const &data){
    buffer.add(data);
    }

    Michoo

  • 188. Data: 2012-06-14 21:22:41
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <n...@m...invalid> napisał w wiadomości grup
    > IMHO, raczej laika, state-of-the-art współczesnego programowania
    > spoczywa w językach typu Haskell/Prolog dla problemów deterministycznych

    Prolog? Niewiele młodszy od Fortranu. Mało atrakcyjny i zbyt mocno
    abstrakcyjny. Ortogonalny do OOP i CNC. No i nie da się w tym pisać
    programów dla Androida.

    > Podbudowę funkcjonalną pod to da napisanie gwarantowanie bezbłędnych

    Ooooo... exception: fanatyzm detected!

    Hasło "errare humanum est" jeszcze nigdy nie było tak aktualne jak dziś!

    > Fundamenty zaś, przypuszczalnie, teoria kategorii, różne algebry i
    > logiki (najpierw rozmyta dla procków fuzzy logic, następnie analogowe i
    > mapy prawdopodobieństwa[?] dla quantum computing).

    Dlatego przed naszymi kolegami, towarzyszami matematykami, jest gigantyczna
    praca do wykonania.

    > Niemniej, spowolni, o ile nie uniemożliwi, rozwijanie akademicko tych
    > pól, jeżeli będzie postępować komercjalizacja szkolnictwa i robienie z
    > uniwersytetów superzawodówek. Stary Fortran i stara Java zrobią robotę
    > wystarczająco dobrze jak dla biznesu -- tak mi się wydaje.

    Pierwsze primo. Co cię tak negatywnie nastawia do zawodówek? Że teraz
    nazywają się juniverizitetami czy jakoś tak? Saint-Exupery słusznie
    zauważył, że zapach róży nie zależy od tego jak ona się nazywa. A ja
    przypominam... życie nie zawsze jest nimi usłane.

    Drugie primo. Java jest nie stara - ale po prostu popularna. I stąd
    wrażenie, że jest "od zawsze". Nie, nie jest. Java jest młodsza od Prologu.

    Stary Fortran robi robotę zadziwiająco dobrze... w zadziwiających
    problemach. W których te twoje prologi-srologi zwyczajnie są zupełnie
    nieprzydatne. Podobnie jak okazały się mało przydatne do np. tworzenia
    systemów operacyjnych, gier komputerowych, sterowania obrabiarkami,
    programowania smartfonów i WWW. Witamy w realnym świecie!

    Secundo. Nie pytałem "w czym programować?" Pytanie, przypominam, brzmi:
    "czym jest programowanie?" Trochę koncentracji i może zauważysz różnicę.

  • 189. Data: 2012-06-14 21:28:40
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "AK" <n...@n...com> napisał w wiadomości grup
    > To prawda. Plaszczaki sa super zadowolone zap..jąc po kuli
    > bo po prostu nie wiedza wiedza, ze jest trzeci (i inne) wymiar.

    Jak rozumiem ty sam podróżujesz z miejsca na miejsce po odcinku prostej
    łączącej punkt A z punktem B w przestrzeni czterowymiarowej?

    Znaczy się, zakładasz kask i jedziesz po cięciwie wagonikiem górniczym? [*]

    Przypominam - tematem dyskusji jest "jak zdefiniować czym jest
    programowanie" - z dodatkowym zastrzeżeniem, że definicja ma być
    nieograniczona do "ciągów instrukcji" itp. określeń, tzn. uwzględniać
    dokładnie wszystkie paradygmaty.

    * -- kiepski pomysł, lepiej od razu przez wormhole (fizycy), lub zdefiniować
    że tam jest tu (matematycy)

  • 190. Data: 2012-06-14 21:33:52
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 czerwca 2012 17:52:48 UTC+2 użytkownik Roman W napisał:
    > No jakos sobie radzi, skoro tyle dobrego oprogramowania napisano w C.

    To wynika tylko z popularności i zaszłości.
    Nie świadczy o jakiś wyjątkowych zaletach C.

    w.