  • 11. Data: 2013-01-03 21:10:30
    Temat: Re: Czy transformator impulsowy też posiada 'ilość zwojów na wolt'
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Możesz się nie zgadzać ale to Jarek ma rację.

    Tak, zciągnąłem schemat jakiegoś zasilacza ATX i tak jest, mój błąd.

    MArek

  • 12. Data: 2013-01-03 22:03:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > Jak to jest "szczotka" i spadek napiecia ma maly, to moc jest
    > ograniczona i wynosi np 30W.
    > Wystarczy dac diode na te 50A i stosowny radiator.
    > A diody sa robione rozne - na tysiace A tez.
    > Zreszta chyba nie plynie 50A, teraz wiecej przez 12V.

    Ale do procesora płynie 50A - tyle, że z wielofazowej step-down z
    kluczowaniem synchronicznym...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2013-01-03 22:07:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToTylkoJa,

    > no tak oczywiście się pomyliłem
    > To że napięcie na wyjściu zależy też od wypełnienia to jest oczywiste i
    > to pojmuję. Ale (chyba) dla maksymalnego obciążenia sterownik zasilacza
    > da maksymalne możliwe wypełnienie. Dla półmostka jak rozumiem to 50%.

    Zbytnio upraszczasz - na wyjsciu jest prostowania pełnookresowe.

    > Czyli na wyjściu transformatora musi pojawić się przebieg 10V o
    > wypełnieniu 50% żeby na wyjściu zasilacza po filtrowaniu było 5V. A z
    > tych 4V/zwój też chyba nie wyjdzie impuls (amplituda) 10V.
    > Ewentualnie tam nigdy nie ma takiego wypełnienia i np. 5V powstaje z 50V
    > przy wypełnieniu 10%,

    Przecież wprost wynika, że 5V jest uzyskiwane z napięcia prostokatnego
    o amplitudzie 12V. Wypełnienie nie zalezy w istotnym stopniu od
    obciążenia ale własnie od stosunku napięć.

    > ale gdzieś mi się obiło że czym większe wypełnienie tym wyższa
    > sprawność zasilacza.

    Niedokładnie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2013-01-04 15:38:20
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > To że napięcie na wyjściu zależy też od wypełnienia to jest oczywiste i
    > to pojmuję. Ale (chyba) dla maksymalnego obciążenia sterownik zasilacza

    tak? to prostowanie na wyjściu to jak przepływ zmiennego prądu w wojsku, ale
    nie odzywam się...

  • 15. Data: 2013-01-04 15:51:57
    Od: m...@w...pl

    On Thursday, 3 January 2013 14:44:38 UTC, ToTylkoJa wrote:
> [...]
    >
    > Zresztą po stronie wtórnej są napięcia 5v i 12v, jedno jest 2,4 razy
    >
    > większe od drugiego, a uzwojenia tylko 1,3333 więcej.
    >
    > Podobny problem to moce a dokładniej natężenie prądu płynącego w przewodzie.
    >
    > Transformator przenosił 300W mocy czyli po stronie pierwotnej płynęło około
    >
    > 2A i ten drut był obliczony na taki prąd. A na stronie wtórnej przez dwa
    >
    > takie druty płynie 10A czyli 5A na drut, lub 30A przez trzy czyli jeszcze
    >
    > więcej bo 10A na drut.
    >
    > To jak to się ma do takiego 'klasycznego' transformatorka na 50Hz?

    Trafiles na temat rzeke.

    Transformatory impulsowe tez maja przekladnie. Ale zasilane sa przez przebieg o
    wspolczynniku wypelnienia innym niz 50% w odrozniekiu od transformatora sieciowego
    ktory pracuje z sinusem.

    W zaleznosci od wspolczynnika wypelnienia przebiegu sterujacego transformatorem
    otrzymasz mniej lub wiecej energii po wtornej stronie. Albo odwrotnie. Niezaleznie od
    napiecia wejsciowego zasilacza na wyjsciu napiecie moze byc stale. Zmienia sie
    wspolczynnik wypelnienia sygnalu sterujacego transformatorem. Zmienia sie w funkcji
    obciazenia i napiecia zasilajacego.

    Stad Twoj zasilacz ATX bedzie dawal wymagane napiecia wyjsciowe w szerokim zakresie
    napiec wejsciowych.

    To tylko jeden z aspektow pracy przetwornic impulsowych transformatorowych.

    J.F. bardzo uproscil. Przetwornice przepustowe i zaporowe (forward i flyback) to dwie
    najprostrze przetwornice. Konfiguracji jest duzo wiecej.

    Zasilacze do komputerow to najczesciej przetwornice mostkowe lub pómostkowe.
    Przepustowe i zaporowe stosuje sie dla mniejszych mocy, do ATXów raczej sie nie
    nadaja.

  • 16. Data: 2013-01-04 16:10:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
> [...]

    >Zasilacze do komputerow to najczesciej przetwornice mostkowe lub
    >pómostkowe. Przepustowe i zaporowe stosuje sie dla mniejszych mocy,

    mostkowa, czy polmostkowa - tak czy inaczej forwardowa.
    Efekt zaporowy tez tam jest, ale minimalny.

    J.

  • 17. Data: 2013-01-04 16:15:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mysiur,

    Friday, January 4, 2013, 3:51:57 PM, you wrote:

    [...]

    > J.F. bardzo uproscil. Przetwornice przepustowe i zaporowe (forward
    > i flyback) to dwie najprostrze przetwornice. Konfiguracji jest duzo wiecej.

    Duzo więcej czyli cała jedna - rezonansowe?

    > Zasilacze do komputerow to najczesciej przetwornice mostkowe lub
    > pómostkowe. Przepustowe i zaporowe stosuje sie dla mniejszych mocy,
    > do ATXów raczej sie nie nadaja.

    A półmostkek to Twoim zdaniem co jak nie forward?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2013-01-04 16:34:10
    Od: m...@w...pl

    On Friday, 4 January 2013 15:10:22 UTC, J.F wrote:
    > U�ytkownik napisa� w wiadomo�ci grup

    > mostkowa, czy polmostkowa - tak czy inaczej forwardowa.
    >
    > Efekt zaporowy tez tam jest, ale minimalny.

    No zgoda.

    Mialem na mysli o to.

    http://www.smps.us/topologies.html

    Czyli topologie.