  • 1. Data: 2013-01-03 15:44:38
    Temat: Czy transformator impulsowy też posiada 'ilość zwojów na wolt'
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.spamu.poczta.fm>

    Witam.
    Z ciekawości rozebrałem transformator impulsowy ze starego zasilacza ATX.
    Uzwojenia były nawijanie niejako "na przemian". Najpierw 20 zw. pewnie
    uzwojenia pierwotnego, potem 4 zw. podwójnym drutem (chyba +12V) oraz 3 zw.
    potrójnym drutem (chyba +5V). Potem kolejne 20 zw. które były połączone na
    karkasie w szereg z pierwszą "dwudziestką". Następnie 4 zw. i 3 zw. One też
    były łączone z pierwszą "sekcją" tyle że ich środki połączone były razem
    jako jedna wielka "plecionka" która była masą. I tu pojawia się pytanie
    czy w takim transformatorze istnieje pojęcie "przekładni" oraz ilości
    zwojów na wolt? Bo wychodząc z uzwojenia pierwotnego działającego w
    półmostku 160V na 40 zw. czyli 4 zw. na wolt, co na stronie wtórnej powinno
    dać 5V x 4 czyli 20zw. oraz 12V x 4 czyli 48 zw. No ale jest inaczej.
    Zresztą po stronie wtórnej są napięcia 5v i 12v, jedno jest 2,4 razy
    większe od drugiego, a uzwojenia tylko 1,3333 więcej.
    Podobny problem to moce a dokładniej natężenie prądu płynącego w przewodzie.
    Transformator przenosił 300W mocy czyli po stronie pierwotnej płynęło około
    2A i ten drut był obliczony na taki prąd. A na stronie wtórnej przez dwa
    takie druty płynie 10A czyli 5A na drut, lub 30A przez trzy czyli jeszcze
    więcej bo 10A na drut.
    To jak to się ma do takiego 'klasycznego' transformatorka na 50Hz?

    pozdrawiam MArek.

  • 2. Data: 2013-01-03 17:23:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ToTylkoJa" napisał w wiadomości
> [...]
    >pytanie
    >czy w takim transformatorze istnieje pojęcie "przekładni"

    Przetwornice impulsowe pracuja w dwoch trybach:
    a) forward, gdzie po pierwotnej stronie podlaczasz napiecie, a po
    wtornej odbierasz w tym samym czasie.
    I pojawia sie wtedy po wtorne stronie napiecie zasadniczo zgodne z
    przekladnia.

    b) flywheel (piekna polska nazwa: zaporowa), gdy po pierwotnej stronie
    podlaczasz napiecie, prad narasta, pole magnetyczne narasta, w cewce
    gromadzi sie energia ... a po prawdzie to glownie w szczelinie rdzenia
    sie gromadzi, a nastepnie pierwotna strone odlaczamy, a od wtornej
    czerpiemy energie. Pole stopniowo zanika, prad tez, a energia wedruje
    do obciazenia.
    w tym przypadku tempo narostu i zaniku pola moze byc rozne, i rozne
    napiecia generuja w jednym zwoju.
    wiec "przekladni" zasadniczo nie ma ... aczkolwiek w obu fazach z
    osobna jest, i objawia sie przy dobieraniu elementow i obliczaniu
    parametrow
    dla nich.

    zasilacz ATX to z reguly forward ... tylko potem jest ciekawy dlawik
    po wtornej stronie, wyrownujacy rozplyw pradow ..

    >oraz ilości zwojów na wolt?

    Jest, ale ta ilosc zalezy od czestotliwosci, a dokladniej od czasow
    narastania i opadania pradu.
    Wiec dla transformatora sie nie poda, projektant moze sobie wyliczyc.

> [...]
    >powinno
    >dać 5V x 4 czyli 20zw. oraz 12V x 4 czyli 48 zw. No ale jest inaczej.

    W takim ATX napiecie po wtornej stronie jest znacznie wyzsze niz
    wyjsciowe. Bo dalej jest ten fikusny dlawik o ktorym pisalem, i ktory
    usrednia napiecie, wiec np z 10V o wypelnieniu 1/2 wychodzi 5V ..

    >Zresztą po stronie wtórnej są napięcia 5v i 12v, jedno jest 2,4 razy
    >większe od drugiego, a uzwojenia tylko 1,3333 więcej.

    Bo uzwojenia sa podwojnie wykorzystane - 3 zwoje daja 5V, a polaczone
    z 4 zwojami, daja razem 7 zwojow, ktore generuje blisko 12V.

> [...]
    >jeszcze
    >więcej bo 10A na drut.
    >To jak to się ma do takiego 'klasycznego' transformatorka na 50Hz?

    czestotliwosc i zwoje na wolt - "klasyczne trafo" wymagaloby
    kilkudziesieciu zwojow, w kazdym prad generuje iles ciepla.
    Tu mamy tylko 3 zwoje, to i ciepla proporcjonalnie mniej.

    W samolotach uzywalo sie, a moze i nadal uzywa 400Hz - bo caly osprzet
    znacznie lzejszy..

    J.

  • 3. Data: 2013-01-03 17:52:34
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.spamu.poczta.fm>

    J.F wrote:
    [ciach]

    > Bo uzwojenia sa podwojnie wykorzystane - 3 zwoje daja 5V, a polaczone
    > z 4 zwojami, daja razem 7 zwojow, ktore generuje blisko 12V.

    Tu bym się nie zgodził. Wyjścia z transformatora trafiają na oddzielne diody
    prostownicze. Nic nie jest połączone "w szereg".

    MArek

  • 4. Data: 2013-01-03 18:22:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToTylkoJa,

> [...]
    > zwojów na wolt? Bo wychodząc z uzwojenia pierwotnego działającego w
    > półmostku 160V na 40 zw. czyli 4 zw. na wolt,

    Czyli 4V/zwój.

    [...]

    > To jak to się ma do takiego 'klasycznego' transformatorka na 50Hz?

    Nijak bo napięcie wyjściowe zalezy od wypełnienia a nie tylko od
    przekładni.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-01-03 18:24:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToTylkoJa,

    > Tu bym się nie zgodził. Wyjścia z transformatora trafiają na oddzielne diody
    > prostownicze. Nic nie jest połączone "w szereg".

    Możesz się nie zgadzać ale to Jarek ma rację.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2013-01-03 19:11:58
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a nie należy tu mówić o prądzie a nie napięciu? tak tylko...

  • 7. Data: 2013-01-03 19:12:56
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    ja bym do tego dołączył swoje pytanie: jak to jest z diodą na wyjściu w
    zasilaczach impulsowych (jak ATX PC), toć przez nią płynie całe 50A, jak to
    jest, że się nie pali?

  • 8. Data: 2013-01-03 20:12:53
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:kc4hna$1ir$1@node2.news.atman.pl...
    > ja bym do tego dołączył swoje pytanie: jak to jest z diodą na wyjściu w
    > zasilaczach impulsowych (jak ATX PC), toć przez nią płynie całe 50A, jak
    > to jest, że się nie pali?

    Spadek napięcia, radiator, moc admisyjna, takie tam...

  • 9. Data: 2013-01-03 20:17:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "identyfikator: 20040501" napisał w wiadomości
    >ja bym do tego dołączył swoje pytanie: jak to jest z diodą na wyjściu
    >w zasilaczach impulsowych (jak ATX PC), toć przez nią płynie całe
    >50A, jak to jest, że się nie pali?

    Jak to jest "szczotka" i spadek napiecia ma maly, to moc jest
    ograniczona i wynosi np 30W.
    Wystarczy dac diode na te 50A i stosowny radiator.

    A diody sa robione rozne - na tysiace A tez.

    Zreszta chyba nie plynie 50A, teraz wiecej przez 12V.

    J.

  • 10. Data: 2013-01-03 21:07:55
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
    [ciach]

    > Czyli 4V/zwój.
    no tak oczywiście się pomyliłem

    > [...]
    >
    > Nijak bo napięcie wyjściowe zalezy od wypełnienia a nie tylko od
    > przekładni.

    To że napięcie na wyjściu zależy też od wypełnienia to jest oczywiste i
    to pojmuję. Ale (chyba) dla maksymalnego obciążenia sterownik zasilacza
    da maksymalne możliwe wypełnienie. Dla półmostka jak rozumiem to 50%.
    Czyli na wyjściu transformatora musi pojawić się przebieg 10V o
    wypełnieniu 50% żeby na wyjściu zasilacza po filtrowaniu było 5V. A z
    tych 4V/zwój też chyba nie wyjdzie impuls (amplituda) 10V.

    Ewentualnie tam nigdy nie ma takiego wypełnienia i np. 5V powstaje z 50V
    przy wypełnieniu 10%, ale gdzieś mi się obiło że czym większe
    wypełnienie tym wyższa sprawność zasilacza.
    MArek