eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyCzy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 32

  • 11. Data: 2024-11-07 22:50:46
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.11.2024 o 16:42, PeJot pisze:

    > Zgadza się. Ale jakoś silnik musi zareagować, gdy pojawia się zewnętrzny
    > moment napędowy,

    Co rozumiesz przez - musi zareagować? Przy każdym zjeździe ze
    wzniesienia pojawia się zewnętrzny moment napędowy.

    > a w kilku cylindrach jest aktualnie sprężona mieszanka.

    W najpopularniejszym do niedawna silniku czterosuwowym/czterocylindrowym
    w danym momencie sprężanie jest w tylko jednym cylindrze.


  • 12. Data: 2024-11-08 01:51:24
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-11-07, Akarm <a...@w...pl> wrote:
    > W dniu 07.11.2024 o 00:48, Marcin Debowski pisze:
    >> Notorycznie hamuję silnikiem w swojej Hondzie NC-750x, a od jakiegoś
    >> czasu wyczuwam w pewnych sytuacjach (na 3/4 biegu z wduszonym sprzegłem)
    >> takie delikatne chroboty, które mogą wynikac z jakiś luzów np. w
    >> skrzyni. Poza tym nic się oczywiście niepokojącego nie dzieje. Przebieg
    >> tak pod 30k w ruchu czysto-miejskim. Zastanawiam się, czy to może miec
    >> związek z częstym hamowaniem silnikiem.
    >>
    >> Prr, źle powiedziałem, nie z wduszonym sprzęgłem, a na 3/4 biegu
    >> w sytuacji takiego hamowania. Konkretnie w momencie, gdzie zwalniam
    >> manetkę gazu.
    >>
    >
    > Dotąd nie spotkałem się z możliwością wrzucenia jakiegoś biegu na 3/4.
    > Tylko albo luz, albo cały bieg. Jak wrzucasz 3/4 biegu?

    Pewnie nie jeździsz za dużo motorami, albo na samych automatach. Między 1
    i 2 masz N, ustawiasz na N i dzielisz przez 2.

    > A co do hamowania silnikiem, to sugerujesz, że należy cały czas
    > przyspieszać? Że nie powinno się odpuszczać gazu?
    > Pomyśl, czy to byłoby możliwe.

    Rozpędź swoją maszynę, wystarczy do 40km/h, naciśnij sprzęgło, wrzuć
    drugi bieg, puść sprzęgło. Na płaskim. Pomyśl, czy jest to aby to samo
    co odpuszczanie gazu.

    Nie mówię o jakiś "odpuszczaniach" a o wyhamowywaniu motoru np. na
    50-200m z 50-70km/h. Stopniowo, ze zmianami biegów, ale są deceleracje
    czasami spore, szczególnie w końcówce na 1/2.

    --
    Marcin


  • 13. Data: 2024-11-08 02:28:57
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    > W dniu 07.11.2024 o 00:48, Marcin Debowski pisze:
    >> Notorycznie hamuję silnikiem w swojej Hondzie NC-750x, a od jakiegoś
    >> czasu wyczuwam w pewnych sytuacjach (na 3/4 biegu z wduszonym sprzegłem)
    >> takie delikatne chroboty, które mogą wynikac z jakiś luzów np. w
    >> skrzyni. Poza tym nic się oczywiście niepokojącego nie dzieje. Przebieg
    >> tak pod 30k w ruchu czysto-miejskim. Zastanawiam się, czy to może miec
    >> związek z częstym hamowaniem silnikiem.
    >>
    >> Prr, źle powiedziałem, nie z wduszonym sprzęgłem, a na 3/4 biegu
    >> w sytuacji takiego hamowania. Konkretnie w momencie, gdzie zwalniam
    >> manetkę gazu.
    > Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
    > jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
    > inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
    > wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
    > zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
    > etc.

    A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
    poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
    nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
    samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
    skrzyni.

    --
    Marcin


  • 14. Data: 2024-11-08 09:38:16
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 08 Nov 2024 01:28:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    >> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
    >> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
    >> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
    >> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
    >> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
    >> etc.
    >
    > A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
    > poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
    > nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
    > samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
    > skrzyni.

    Głowny opór stawia silnik.
    I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
    puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
    4000 obr.

    Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
    nie mnie. Co innego śnieg/lód.

    Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?


    J.








  • 15. Data: 2024-11-08 09:40:57
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.11.2024 o 00:48, Marcin Debowski pisze:

    > Prr, źle powiedziałem, nie z wduszonym sprzęgłem, a na 3/4 biegu
    > w sytuacji takiego hamowania. Konkretnie w momencie, gdzie zwalniam
    > manetkę gazu.
    >
    Łańcuch Ci czasem wyciągnięty nie klekocze?

    --
    Pixel(R)??


  • 16. Data: 2024-11-08 10:16:42
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
    > On Fri, 08 Nov 2024 01:28:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >> On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    >>> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
    >>> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
    >>> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
    >>> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
    >>> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
    >>> etc.
    >>
    >> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
    >> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
    >> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
    >> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
    >> skrzyni.
    >
    > Głowny opór stawia silnik.
    > I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
    > puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
    > 4000 obr.
    >
    > Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
    > nie mnie. Co innego śnieg/lód.
    >
    > Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
    Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.


    --
    Janusz


  • 17. Data: 2024-11-08 10:26:09
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Nov 2024 10:16:42 +0100, Janusz wrote:
    > W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
    >> On Fri, 08 Nov 2024 01:28:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >>> On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    >>>> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
    >>>> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
    >>>> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
    >>>> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
    >>>> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
    >>>> etc.
    >>>
    >>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
    >>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
    >>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
    >>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
    >>> skrzyni.
    >>
    >> Głowny opór stawia silnik.
    >> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
    >> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
    >> 4000 obr.
    >>
    >> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
    >> nie mnie. Co innego śnieg/lód.
    >>
    >> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?

    > Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.

    W samochodach niektóre mają, może nawet większośc ma.
    Ale i tak raczej nie wrzucam celem hamowania silnikiem.


    J.


  • 18. Data: 2024-11-08 12:21:18
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Fri, 8 Nov 2024 10:16:42 +0100, Janusz wrote:
    >> W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
    >>> On Fri, 08 Nov 2024 01:28:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >>>> On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    >>>>> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
    >>>>> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
    >>>>> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
    >>>>> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
    >>>>> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
    >>>>> etc.
    >>>>
    >>>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
    >>>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
    >>>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
    >>>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
    >>>> skrzyni.
    >>>
    >>> Głowny opór stawia silnik.
    >>> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
    >>> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
    >>> 4000 obr.
    >>>
    >>> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
    >>> nie mnie. Co innego śnieg/lód.

    Ze dwa razy mi się zdarzyło i to mimo, że motór ma niby kontrole
    antypoślizgową, z tym, że przy przyspieszaniu.

    >>> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
    >
    >> Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.
    >
    > W samochodach niektóre mają, może nawet większośc ma.
    > Ale i tak raczej nie wrzucam celem hamowania silnikiem.

    W wymienionym motorze nie ma z tym żadnego problemu.

    --
    Marcin


  • 19. Data: 2024-11-08 14:32:57
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 08 Nov 2024 11:21:18 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > On 2024-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >> On Fri, 8 Nov 2024 10:16:42 +0100, Janusz wrote:
    >>> W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:


    >>>>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
    >>>>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
    >>>>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
    >>>>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
    >>>>> skrzyni.
    >>>>
    >>>> Głowny opór stawia silnik.
    >>>> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
    >>>> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
    >>>> 4000 obr.
    >>>>
    >>>> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
    >>>> nie mnie. Co innego śnieg/lód.
    >
    > Ze dwa razy mi się zdarzyło i to mimo, że motór ma niby kontrole
    > antypoślizgową, z tym, że przy przyspieszaniu.

    Przy przyspieszaniu siły inne, szczególnie jak silnik mocny.

    >>>> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
    >>
    >>> Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.
    >>
    >> W samochodach niektóre mają, może nawet większośc ma.
    >> Ale i tak raczej nie wrzucam celem hamowania silnikiem.
    >
    > W wymienionym motorze nie ma z tym żadnego problemu.

    Na przełożeniach motorowych się nie znam, w samochodach silnik na
    jedynce stawia spory opór.

    J.


  • 20. Data: 2024-11-08 20:52:01
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 08.11.2024 o 01:51, Marcin Debowski pisze:

    >
    > Pewnie nie jeździsz za dużo motorami, albo na samych automatach. Między 1
    > i 2 masz N, ustawiasz na N i dzielisz przez 2.
    >

    Motorami nie jeżdżę. Motory mam zamontowane w pojazdach.
    W Golfie i w Ducati.
    I nadal nie wiem, jak wrzucasz 3/4 biegu.

    >
    > Rozpędź swoją maszynę, wystarczy do 40km/h, naciśnij sprzęgło, wrzuć
    > drugi bieg, puść sprzęgło. Na płaskim. Pomyśl, czy jest to aby to samo
    > co odpuszczanie gazu.
    >

    Czyli ma dodać gazu i wrzucić dwójkę bez ujmowania gazu? Coś ci się
    pozajączkowało.

    > Nie mówię o jakiś "odpuszczaniach" a o wyhamowywaniu motoru np. na
    > 50-200m z 50-70km/h. Stopniowo, ze zmianami biegów, ale są deceleracje
    > czasami spore, szczególnie w końcówce na 1/2.
    >

    Ja też nie mówię o jakiCHś (a nie jakiś) odpuszczaniach. Każde(!)
    zamknięcie gazu (bez wciskania sprzęgła, oczywiście) skutkuje hamowaniem
    silnikiem.

    --
    -
    Akarm
    Nie trawię chamstwa, nieuctwa, bydła wszelakiego

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: