  • 21. Data: 2017-07-04 21:53:39
    Temat: Re: Czy mi się przyśniło, czy były kiedyś takie bateryjki?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Jul 2017 21:42:28 +0200, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

    > Ja pamiętam:)
    > Brat kupił chyba dwa opakowania, ale zanim powstała lampa wszystko
    > poszło na eksperymenty.

    No wlasnie usiluje sobie przypomniec - kupilem paczke tych zarowek,
    czy nie. Wynikow eksperymentow tez nie pamietam, to moze nie kupilem
    :-)

    >A potem - jak wtedy ze wszystkim - już ich nie było.

    Ale tu wyjatkowo popieram - po co robic zarowki, ktorych nikt nie
    uzywa ?
    Rzucili na sklepy ostatnie zapasy i znikly.

    J.

  • 22. Data: 2017-07-04 21:59:08
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2017-07-04 21:36, J.F. wrote:

    > A tych to nie pamietam.
    > Zarowki spaleniowe ... gdzies na przelomie lat 70/80 widzialem, ale
    > tego juz chyba nikt nie uzywal.

    No wiesz!

    Używałem!

    Włodek

  • 23. Data: 2017-07-04 22:01:10
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-07-04 o 21:53, J.F. pisze:

    > No wlasnie usiluje sobie przypomniec - kupilem paczke tych zarowek,
    > czy nie. Wynikow eksperymentow tez nie pamietam, to moze nie kupilem
    > :-)

    Etam, nadal daje się kupić, jeśli ktoś ma fantazję się pobawić.

    MJ

  • 24. Data: 2017-07-04 22:04:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A tych to nie pamietam.
    > Zarowki spaleniowe ... gdzies na przelomie lat 70/80 widzialem, ale
    > tego juz chyba nikt nie uzywal.

    Żarówki używane w Polsce były nieco mniejsze od samochodowych żarówek
    kierunkowskazów. Bezcokołowe i powleczone jakimś plastikiem, bo po
    zapłonie szkło rozsypywało się w drobny mak. Sprzedawane w opakowaniach
    po kilka sztuk. Kodak (i Polaroid) miał lampy poczwórne, w kształcie
    kostki "Flashcube", która przekręcała się po zrobieniu zdjęcia (jak
    bębenek rewolweru), a po wykorzystaniu wszystkich czterech można ją
    było nawet efektownie wyrzucić z gniazda (leciała jak łuska pistletu).

    https://youtu.be/0eGZX_4EIEU

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2017-07-04 22:16:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Etam, nadal daje się kupić, jeśli ktoś ma fantazję się pobawić.

    Ale chyba nikt już tego nie robi. Na eBayu jest tego mnóstwo (flash bulb)
    ze starych zapasów. Również takie w pełnowymiarowej bańce z gwintem E27.
    Nawet niedrogo, jak na antyki.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2017-07-04 22:35:01
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Ale chyba nikt już tego nie robi. Na eBayu jest tego mnóstwo (flash bulb)
    > ze starych zapasów. Również takie w pełnowymiarowej bańce z gwintem E27.
    > Nawet niedrogo, jak na antyki.

    Chyba raczej. W przeciwieństwie do bateryjek takie żarówki się nie
    starzeją w przechowywaniu...

    O, tu jest fajna stronka:
    http://www.polskie-aparaty-fotograficzne.pl/lampy_op
    racowanie_.htm

    MJ
    PS. Baterie 15F20 daje się kupić (acz niekoniecznie w Polsce) nowe.

  • 27. Data: 2017-07-04 22:46:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > No wlasnie usiluje sobie przypomniec - kupilem paczke tych zarowek,
    > czy nie. Wynikow eksperymentow tez nie pamietam, to moze nie kupilem
    > :-)

    Tak fajnie "pykały" przy odpalaniu. Tego odgłosu nie da się zapomnieć.

    Pewnie tak właśnie było.

    Pozdrawiam

    DD

  • 28. Data: 2017-07-05 01:00:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Jul 2017 22:04:24 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > bębenek rewolweru), a po wykorzystaniu wszystkich czterech można ją
    > było nawet efektownie wyrzucić z gniazda (leciała jak łuska pistletu).

    Mniej niz $18 ... nie, to zdecydowanie nie na kieszen obywatela PRL
    :-)

    Instamatic ? Natychmiastowe ? A mi to wyglada na maly obrazek.

    https://www.youtube.com/watch?v=rjNJIcR5pzw
    1967 ... i jeden ma elektroniczna lampe.

    https://www.youtube.com/watch?v=TChdi7p_ztk
    1978 ... i spaleniowe ?

    J.

    P.S. Te $18 to za caly aparat ...

  • 29. Data: 2017-07-05 01:30:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Jul 2017 22:35:01 +0200, Michał Jankowski napisał(a):
    > O, tu jest fajna stronka:
    > http://www.polskie-aparaty-fotograficzne.pl/lampy_op
    racowanie_.htm

    Jak juz zeszlislismy na aparaty
    http://www.polskie-aparaty-fotograficzne.pl/kolekcja
    .htm

    Widzieliscie Fenixa ?

    Chyba nigdy nie widzialem, co wydaje sie dosc dziwne jak na rzekome
    200 tys sztuk wyprodukowane.

    I komu przeszkadzalo, zeby to dalej produkowac ?

    I podobnie z Alfa, ale mi sie nie podoba, to nie zaluje :-)

    J.

  • 30. Data: 2017-07-05 02:11:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Jul 2017 21:25:15 +0200, Arek napisał(a):

    > Co do radzieckich wynalazków - ojciec miał radyjko tranzystorowe
    > (fale dł i śr) z akumulatorkiem i "ładowarką". Ta miała okrągłą
    > "studnię" na akumulatorek, na dole złączki jak do 6F22/6F25.
    > Komora na baterię w radyjku zapewne zmieściłaby 6F25 ale nie
    > miałem okazji sprawdzić. 6F22 wchodzi z luzem. Akumulatorek miał
    > kształt walca wymiarowo zapewne "wpisanego" w gabaryty 6F25.

    Chyba tu wlasnie to opisuja
    https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B0%D1%82%D0%
    B0%D1%80%D0%B5%D1%8F_%C2%AB%D0%9A%D1%80%D0%BE%D0%BD%
    D0%B0%C2%BB

    "bateria akumulatorow 7D-0,125 (srednica 24mm, wysokosc 62mm), z
    kontaktami typu Krona (6F22). Wielkosc troche wieksza od zwyklej
    baterii Krona. Niektore odbiorniki byly sprzedawane w komplecie z
    takim akumulatorem".

    I to moze tlumaczyc skad sie ten wieksza bateria wziela :-)

    Ale ... jesli komora cylindryczna, to znow kwadratowa bateria sie nie
    zmiesci :-)

    J.