  • 11. Data: 2017-07-04 15:11:14
    Temat: Re: Czy mi się przyśniło, czy były kiedyś takie bateryjki?
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.07.2017 um 15:03 schrieb Michał Jankowski:

    > W jakim sensie odwrotnie? Gdyby z dwóch typów baterii w sklepach zostały
    > te większe, to d..a.
    > A tak - każde urządzenie fabrycznie przewidziane do 6F25 możesz zasilać
    > z dostępnych na rynku 6F22, więc na te większe nie było popytu.

    Te większe były w sklepach prawie zawsze, bo do niczego nie pasowały.
    Kupowałem je do wzmacniacza antenowego, bo bateria i tak na kablu
    dyndała i jej grubość nie grała gleby. Jak "rzucili" 6F22 to przed
    sklepem ustawiała się kolejka. Tak samo było z R6. Lata 70te ub. stulecia.

    Waldek

  • 12. Data: 2017-07-04 15:19:28
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 04.07.2017 15:11, Waldemar pisze:

    > Te większe były w sklepach prawie zawsze, bo do niczego nie pasowały.
    > Kupowałem je do wzmacniacza antenowego, bo bateria i tak na kablu
    > dyndała i jej grubość nie grała gleby.

    O, to, to. Też mam w oczach obraz baterii na kabelku, bo się pod klapką
    nie zmieściła. Ale jaki to był przyrząd, to już nie pamiętam...

    MJ

  • 13. Data: 2017-07-04 16:46:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >zasilać
    >z dostępnych na rynku 6F22, więc na te większe nie było popytu.

    A to niekoniecznie - skoro sa urzadzenia na wieksze baterie, to
    powinni ludzie wieksze baterie kupowac.
    Choc oczywiscie moga i mniejsze.

    Cos mi chodzi po glowie, ze one byly 1.5x drozsze ... i 1.5x
    pojemniejsze.
    Moze cena przegraly :-)

    Ale jeszcze musialy jakos wejsc na rynek. Do urzadzenia na mala
    bateryjke nie wejda, wiec musialy wejsc jeszcze dawniej i byc
    popularne.

    http://www.ericwrobbel.com/collections/batteries.htm
    Nie widze takiej, ale dwie ciekawostki widze - na gornym zdjeciu jest
    okragla, z takim koncowkami - ale z dwoch stron.

    A w srodku z takimi koncowkami wiele baterii anodowych na 45V.
    Troche wieksze, ale uklad zaciskow byl juz widac popularny.

    telefonu-tap-67

    >To jest chyba jakaś literówka...

    Na zdjeciu widac na plastiku ... kiepsko widac.

    >Przy czym chodzi o kształt pojedynczego ogniwa. Dlatego 6F22 i 6LR61
    >wyglądają tak samo, ale jedna to jest stos sześciu prostokątnych
    >tabletek, a druga to sześć 'paluszków' ułożonych obok siebie w
    >układzie 2x3.

    No fakt.
    Ale wsadzac prostokatne ogniwa w okragla rure ? Glupie to :-)

    J.

  • 14. Data: 2017-07-04 17:33:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 3 Jul 2017 17:39:14 +0200, Michał
    Jankowski<m...@f...edu.pl> wrote:
    > kwadratowych. Szukanie w internecie nie wyszło. Przyśniły mi się?

    Ulegles efektowi Mandeli:
    https://youtu.be/UDm6WNZJzuU

    --
    Marek

  • 15. Data: 2017-07-04 17:43:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    rada.pl...
    Jankowski<m...@f...edu.pl> wrote:
    >Ulegles efektowi Mandeli:
    >https://youtu.be/UDm6WNZJzuU

    Znaczy sie nam sie tez przysnily ?
    Nie, naprawde byly.

    Tylko jakos watpie, aby to byl polski pomysl.
    A wiec radziecki, czy zachodni ?

    Jesli zachodni, to czemu sladu po nich nie ma ... ale nie po wszystkim
    jest slad w googlu :-)

    Tak z ciekawostek - chodzi mi po glowie notka z jakiego procesu w
    Niemczech, gdy Opel oznaczyl swoje diesle "TDI".
    Musialem znalezc przez googla ... a odnalezc nie potrafie.

    J.

  • 16. Data: 2017-07-04 20:23:53
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Z cyklu było i (prawie) znikło, to dość popularne były kiedyś bateryjki
    2R10. Albo pojedyncze R10 - mierniki serii UM- na to chodziły.

    Teraz w przeciętnym sklepie nie słyszeli, ale internet słyszał i kupić
    się daje.

    MJ

  • 17. Data: 2017-07-04 21:02:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

> [...]
    > 2R10. Albo pojedyncze R10 - mierniki serii UM- na to chodziły.
    >
    > Teraz w przeciętnym sklepie nie słyszeli, ale internet słyszał i kupić

    No i jeszcze 15F20 o napięciu 22,5V. U nas używane do fotograficznych
    lamp błyskowych na jednorazowe żarówki spaleniowe (z magnezem w środku).
    A wcześniej do radioodbiorników tranzystorowych z lat pięćdziesiątych.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2017-07-04 21:25:15
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    J.F. napisał(a) w wiadomości: ...

    >Moze to jakis radziecki wynalazek ?

    Co do radzieckich wynalazków - ojciec miał radyjko tranzystorowe
    (fale dł i śr) z akumulatorkiem i "ładowarką". Ta miała okrągłą
    "studnię" na akumulatorek, na dole złączki jak do 6F22/6F25.
    Komora na baterię w radyjku zapewne zmieściłaby 6F25 ale nie
    miałem okazji sprawdzić. 6F22 wchodzi z luzem. Akumulatorek miał
    kształt walca wymiarowo zapewne "wpisanego" w gabaryty 6F25.

    Arek

    PS. "Ładowarka" to dzielnik kondensatorowo-rezystorowy. Bardzo
    młodym będąc podłączyłem druciakmi wyjście do zasilania radyjka.
    Dźwięk był z warkotem, im głośniej tym gorzej. Gdy chciałem to
    rozłączyć kopnęło mnie.
    Po rozebraniu ładowarki i tygodniu studiowania pożółkłej książki
    z elektrotechniki (reaktancja...) zrozumiełem dlaczego.
    I dlaczego radyjka szlag nie trafił.

  • 19. Data: 2017-07-04 21:36:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Jul 2017 21:02:50 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]

    Pamietam ... ale do czego to sie teraz uzywa ?

    > No i jeszcze 15F20 o napięciu 22,5V. U nas używane do fotograficznych
    > lamp błyskowych na jednorazowe żarówki spaleniowe (z magnezem w środku).
    > A wcześniej do radioodbiorników tranzystorowych z lat pięćdziesiątych.

    A tych to nie pamietam.
    Zarowki spaleniowe ... gdzies na przelomie lat 70/80 widzialem, ale
    tego juz chyba nikt nie uzywal.

    J.

  • 20. Data: 2017-07-04 21:42:28
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-07-04 o 21:36, J.F. pisze:

    > A tych to nie pamietam.
    > Zarowki spaleniowe ... gdzies na przelomie lat 70/80 widzialem, ale
    > tego juz chyba nikt nie uzywal.

    Ja pamiętam:)
    Brat kupił chyba dwa opakowania, ale zanim powstała lampa wszystko
    poszło na eksperymenty. A potem - jak wtedy ze wszystkim - już ich nie
    było.

    Pozdrawiam

    DD