  • 1. Data: 2010-12-26 17:26:27
    Temat: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V czy tylko ładują
    w trybie "float", do tych 13,6V cały czas monotonnie?
    Bo mierzę sobie napięcie na zaciskach aku w czasie ładowania
    i nie widzę nic powyżej 13,8V...

    A propos, czy zauważyliście że Back-UPS ES 350 ma komorę na
    mały aku żelowy 3Ah CP1230 ale po usunięciu wewnętrznych
    żeberek w komorze zmieści się tam aku większy 7,2Ah CP1272?

    Zamierzam właśnie zrobić taką przeróbkę, co by mi pompka
    do akwarium dłużej działała w razie awarii zasilania... :-)
    Ktoś może tak eksperymentował z wkładaniem większego aku?

  • 2. Data: 2010-12-26 20:12:05
    Temat: Re: Czy UPSy z firmy APC ładują aku do 14,4V?
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomości:i...@p...onet.pl,
    Pszemol <P...@P...com> nastukał:
    > Zamierzam właśnie zrobić taką przeróbkę, co by mi pompka
    > do akwarium dłużej działała w razie awarii zasilania... :-)
    > Ktoś może tak eksperymentował z wkładaniem większego aku?

    z tego co wiem to w UPSach APC trzeba kalibrować nowe aku, poza tym
    zwiększenie 2x pojemności aku spowoduje 2x większy prąd płynący w układzie
    ładowania/zasilania co ma szanse go spalić. ja mam ups apc700, wsadzone ma
    dwa aku po 7Ah , jest miejsce na kolejne dwa ale nie ryzykowałem.

    --
    VSS

  • 3. Data: 2010-12-26 20:55:27
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-12-26 21:12, VSS pisze:
    > poza tym zwiększenie 2x pojemności aku spowoduje 2x większy prąd płynący
    > w układzie ładowania/zasilania co ma szanse go spalić.

    To chyba tak nie działa.
    Zwiększy się raczej czas ładowania, ale prąd raczej nie.
    Prąd stabilizowany jest przez zasilacz i nawet przy uszkodzonym
    akumulatorze nie ma powinien się zmienić.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 4. Data: 2010-12-26 21:18:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello VSS,

    Sunday, December 26, 2010, 9:12:05 PM, you wrote:

    > z tego co wiem to w UPSach APC trzeba kalibrować nowe aku, poza tym
    > zwiększenie 2x pojemności aku spowoduje 2x większy prąd płynący w układzie
    > ładowania/zasilania co ma szanse go spalić.

    Skąd taki dziki pomysł? Układ ładowania nie pyta akumulatora o
    pojemność - ładuje takim prądem, jakim może a nie czyta nalepek na
    akumulatorach.

    > ja mam ups apc700, wsadzone ma dwa aku po 7Ah , jest miejsce na
    > kolejne dwa ale nie ryzykowałem.

    Jakie w tym ryzyko? Używałem przez lata starego BackUPS 400 z
    akumulatorem samochodowym 72Ah, do niedawna BackUPS 600 z żelowym 38Ah
    - jedyna wada takiego rozwiązania to strasznie powolne ładowanie. Niby
    mozna podłączyć zewnętrzną ładowarkę ale trzeba uważać, bo starsze
    UPSy nie pilnują w ogóle napięcia i można wysuszyć akumulator jak się
    zapomni odpiąć ładowarkę na czas a nowsze po przekroczeniu 14.4V znów
    wyją i wyłączają się nie dając szansy na odłączenie ładowarki. W
    każdym razie jeśli chce się wspomagać zewnętrzną ładowarką, to musi to
    być ładowarka o ustalonym napięciu końcowym ładowania, żeby nie było
    niemiłej niespodzianki.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-12-27 09:32:53
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomości:1...@p...pl,
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> nastukał:
    > Skąd taki dziki pomysł? Układ ładowania nie pyta akumulatora o
    > pojemność - ładuje takim prądem, jakim może a nie czyta nalepek na
    > akumulatorach.

    A opornośc wewnatrzna akumulatora? Jak będzie 2x wiecej aku to oporność
    zmiejszy się i wtedy może nastapic kryzys.

    --
    VSS

  • 6. Data: 2010-12-27 09:36:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello VSS,

    Monday, December 27, 2010, 10:32:53 AM, you wrote:

    > A opornośc wewnatrzna akumulatora? Jak będzie 2x wiecej aku to oporność
    > zmiejszy się i wtedy może nastapic kryzys.

    Oporność wewnętrzna akumulatora ma się nijak do oporności wyjściowej
    ładowarki - ładowarka to źródło prądowe a nie napięciowe.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-12-27 10:09:00
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomości:1...@p...pl,
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> nastukał:

    > Oporność wewnętrzna akumulatora ma się nijak do oporności wyjściowej
    > ładowarki - ładowarka to źródło prądowe a nie napięciowe.

    Czyli twierdzisz, że bez żenady można np. do UPSa który miał dwa aku 7Ah
    podłączyć ich 4 albo 6 i nic się nie stanie ?

    --
    VSS

  • 8. Data: 2010-12-27 10:42:17
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 27.12.2010 11:09, VSS pisze:
    > W wiadomości:1...@p...pl,
    > RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> nastukał:
    >
    > Czyli twierdzisz, że bez żenady można np. do UPSa który miał dwa aku 7Ah
    > podłączyć ich 4 albo 6 i nic się nie stanie ?

    Jeżeli ładowarka nie jest projektowana "po bandzie" to jaki widzisz problem?

    Michoo

  • 9. Data: 2010-12-27 10:58:37
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "VSS" <v...@g...pl> napisał w wiadomości
    >W wiadomości:1...@p...pl,
    > RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> nastukał:

    > Czyli twierdzisz, że bez żenady można np. do UPSa który miał dwa aku 7Ah
    > podłączyć ich 4 albo 6 i nic się nie stanie ?

    Są UPSy które mają jakiś rozbudowany układ ładowania z ustawianym napięciem
    ale także z ogranicznikiem prądu ale też sa takie w których ładowanie odbywa
    się czymś na podobieństwo zwykłego LM317 ustawionym peerkiem w zakresie na
    13,5-13,8V. W tych pierwszych UPSach co najwyżej akumulatory się szybko
    zasiarczą gdyż będą wiecznie niedoładowane a w tych drugich LMek wyskoczy z
    portek.

    Marek

  • 10. Data: 2010-12-27 11:18:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello VSS,

    Monday, December 27, 2010, 11:09:00 AM, you wrote:

    > Czyli twierdzisz, że bez żenady można np. do UPSa który miał dwa aku 7Ah
    > podłączyć ich 4 albo 6 i nic się nie stanie ?

    Jeśli je podłączysz poprawnie - nic się nie stanie. Tylko po co dawać
    wielokrotność akumulatorów, skoro mozna dać po prostu większe? Tak
    będzie taniej a unikniemy tu głupiej dyskusji o rzekomym
    rozładowywaniu jednych akumulatorów przez inne przy równoległym ich
    łączeniu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl