  • 1. Data: 2010-12-26 18:00:11
    Temat: Stary pinball - zbyt duze napiecia
    Od: franc <f...@g...com>

    W starym pinbalu (żarówki, elektromagnesy) mam przebicie na obudowe.
    Wszystko na prad zmienny oczywiscie.
    Polaczenie np. kaloryfera miernikiem z obudowa metalowa daje momentami
    150 V a czasem mniej a czasem nawet wiecej.
    Przy wlaczonym urzadzeniu napiecie miedzy obudowa a kaloryferem to 0,3
    V. Gdy zaczynaja pracowac elektromagnesy i zarowki pojawia sie to zbyt
    duze napiecie.

    Jak to dziala. Transformator daje 3 napiecia - 110 V (kilka duzych
    cewek i stykow), 24 V - wiekszosc cewek, 6 V - zarowki.

    Poniewaz schemat jest dosc zlozony najpierw odlaczylem bezpiecznik na
    6 V - przebicia dalej sa. Do tego odlaczylem bezpiecznik odlaczajac
    duza cewke na 110 V (jej dzialanie przesuwa mechanicznie szyne, ktora
    "kasuje" wiele stykow na raz)
    Tez bez zmian.

    Chce sie blizej przyjrzec schematowi, ale nie za bardzo wiem skad
    (matematycznie) moze brac sie to 150 V miedzy obudowa a kaloryferem.
    Czy taka wielkosc napiecia moze sugerowac z ktorych napiec na
    transformatorze ona powstaje?

    Prosze o wszelkie sugestie.

  • 2. Data: 2010-12-26 23:17:14
    Temat: Re: Stary pinball - zbyt duze napiecia
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    > Czy taka wielkosc napiecia moze sugerowac z ktorych napiec na
    > transformatorze ona powstaje?

    > Prosze o wszelkie sugestie.

    A nie pochodzi to z filtra przeciwzakłóceniowego (2 kondensatory i ew.
    dławiki) zaraz na wejściu napięcia sieciowego 230V ???

    Pozdrawiam
    Roman

  • 3. Data: 2010-12-26 23:19:22
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "franc" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    s.googlegroups.com...

> [...]
    > (matematycznie) moze brac sie to 150 V miedzy obudowa a kaloryferem.
    > Czy taka wielkosc napiecia moze sugerowac z ktorych napiec na

    Może to napięcie z kondensatorów umieszczonych pomiędzy przewodami fazowymi
    a PE powstaje? Taki efekt występuje przy wielu urządzeniach typu komputery,
    sprzęt RTV itp. Gdyby tam było prawdziwe przebicie, to po połączeniu obudowy
    z kaloryferem raczej by bezpieczniki wywaliło.

  • 4. Data: 2010-12-27 08:31:09
    Od: franc <f...@g...com>

> [...]
    > sprzęt RTV itp. Gdyby tam było prawdziwe przebicie, to po połączeniu obudowy
    > z kaloryferem raczej by bezpieczniki wywaliło.

    Niestety, ale to chyba nie bedzie to. To jest maszyna z 1967 roku i
    nie ma ani grama elektroniki ;-)

    Tu jest schemat:

    http://www.ipdb.org/files/2110/ShangriLa.pdf

    --
    F.

  • 5. Data: 2010-12-27 08:47:23
    Od: robmac <r...@k...pl>

    On 27 Gru, 09:31, franc <f...@g...com> wrote:
    > Tu jest schemat:
    > http://www.ipdb.org/files/2110/ShangriLa.pdf

    A jak to kolega zasila? Na schemacie widzę wejście zasilania na 110V,
    więc pewnie przez jakieś trafo izolacyjne?

    Ja zacząłbym od sprawdzenia, czy cewki i przełączniki, które są po
    pierwotnej stronie trafa ze schematu,
    nie mają zwarcia do obudowy.

    --
    Robert

  • 6. Data: 2010-12-28 15:17:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-26 19:00, franc pisze:
    > W starym pinbalu (żarówki, elektromagnesy) mam przebicie na obudowe.
    > Wszystko na prad zmienny oczywiscie.
    [ciach]

    Że się podepnę:
    gdzie taką maszynkę można kupić?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 7. Data: 2010-12-28 16:21:26
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomości:4...@p...onet.pl,
    Adam <a...@p...onet.pl> nastukał:
    > [ciach]
    >
    > Że się podepnę:
    > gdzie taką maszynkę można kupić?

    a allegro jest ich od groma

    --
    VSS

  • 8. Data: 2010-12-28 18:38:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Dec 2010 10:00:11 -0800 (PST), franc wrote:
    >Polaczenie np. kaloryfera miernikiem z obudowa metalowa daje momentami
    >150 V a czasem mniej a czasem nawet wiecej.

    a probowales zmierzyc prad do kaloryfera ? tylko na wszelki wypadek
    najtanszym miernikiem, albo w szereg z zarowka/opornikiem.

    To moga byc zwykle sprzezenia pojemnosciowe, prad znikomy, wystarczy
    podlaczyc obudowe do bolca w gniazdku.

> [...]
    >6 V - przebicia dalej sa. Do tego odlaczylem bezpiecznik odlaczajac
    >duza cewke na 110 V (jej dzialanie przesuwa mechanicznie szyne, ktora

    Obroc wtyczke w gniazdku - zaczem wystarczy kable zamienic zeby fazowy
    byl po innej stronie i sie tak nie sprzegal. Oczywiscie bardziej
    prawidlowe to obudowe uziemic - chocby przez PE (bolec w gniazdku).

    Ewentualnie .. moze to na kaloryferze masz 150V ? teraz juz instalacja
    nie gaje gwarancji uziemienia.

    J.

  • 9. Data: 2010-12-28 18:44:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-28 17:21, VSS pisze:
    > W wiadomości:4...@p...onet.pl,
    > Adam <a...@p...onet.pl> nastukał:

    > a allegro jest ich od groma

    Pomóż, ja szukałem wielokrotnie i nie znalazłem. Jak szukać?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2010-12-28 18:47:26
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-28 19:44, Adam pisze:

    > Pomóż, ja szukałem wielokrotnie i nie znalazłem. Jak szukać?

    OK, już znalazłem. Dziwne trochę, że allegrowa wyszukiwarka nie podawała
    wyników dla "pinball" ani "flipper".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.