    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Co tam w matrycach szumi a.d. 2011
    Date: Sun, 01 May 2011 14:09:02 +0200

    Z okazji święta pracy pościągałem sobie rawy z kilku współczesnych
    aparatów celem obejrzenia, jak i który radzi sobie z dynamiką. Na
    dpreview są mniej więcej porównywalne sample mające jeden fajny element
    - pudełko z zacienionymi szpulkami nici. Przy ''normalnym'' wołaniu
    siedzą prawie w czerni, natomiast jak podciągnąć 3EV i podbić jeszcze
    cienie, wyłazi rzeczywista możliwość rejestracji dużej dynamiki przez
    dany aparat.
    Przyjrzałem się kilku aparatom. Zdjęcia ostrzyłem w równym stopniu celem
    ukazania mocy filtra aa (szkła wybierane do ujęć są raczej najwyższych
    lotów).
    Cóż, jak wiadomo od jakiegoś czasu, Nikon zdystansował ostro Canona.
    Rzekłbym, bardzo ostro. A jak za drogo, to... Pentax. Porobiło się :)
    A teraz konkrety. Król:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d5
    100.jpg
    No po prostu rewelacja. Szum chromatyczny - zero. Szum mono - niewielki
    i tylko w najgłębszych cieniach. Kolor trzyma do samego dna (czerni).
    Miejsca newralgiczne - ciemna ramka z kolorowymi kwadratami i szpulki z
    lewej - zapamiętajcie do porównań.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d7
    000.jpg
    Dynamika równie dobra, ale coś z kolorem gorzej. Silne wysycenia przy
    dużej chrominancji. Czernie lądują przy lekkim zniebieszczeniu. Ale w
    sumie bardzo dobrze.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d3
    100.jpg
    Inna liga. Przeciętnie. Szum chromatyczny w miarę, ale achromatyczny -
    spory. Do tego niższa rozdzielczość. Za tę kasę - ten model będzie
    lepszym wyborem:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/kr
    .jpg
    Całkiem przyjemnie. Tanio, numer drugi w moim konkursie :)
    I teraz Canonowa bida:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/7d
    .jpg
    Kolorowe kłaki, mocny filtr aa, silna nieliniowość barwna już od
    wyższych cieni (fioletowe czernie). Bida!
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/60
    0d.jpg
    To samo.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/50
    d.jpg
    Tak chwalony 50D - za co?
    Aż sobie ściągnąłem to:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/1d
    4.jpg
    Odrobinę lepiej. Tylko dziewięciokrotnie tańszy Pentax go załatwia :)
    Oczywiście mowa o obrazie, a nie obsłudze, szybkości itd.
    Na deser biedota dynamiczna w zamian za mały rozmiar:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/ep
    l2.jpg
    Przynajmniej jest ostro. Ale więcej jak 5EV tylko z szumem, na plus -
    wyłącznie mono, bez kłaków z Canona.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/xz
    1.jpg
    Bardzo pozytywnie, biorąc pod uwagę wymiary.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/gh
    2.jpg
    Najlepiej z małych, ale duża wpadka - nieliniowość kolorystyczna cieni.
    Fioletowo jednym słowem.
    Pominąłem Soniacze, pewnie K5 też zacnie pracuje, ale co nieco można
    sobie wywnioskować.

    --
    pozdrawia Adam
    /lubię palić ogniska w lesie, szczególnie podczas suszy.../