  • 11. Data: 2008-01-29 16:10:41
    Temat: Re: Co się dzieje z tymi DNS-ami w NASK i TP SA?! [loop detected!]
    Od: Krzysztof Mlynarski <k...@W...security.pl>

    wer pisze:

    > Ale część serwerów DNS olewa całkowicie TTL i trzyma dane przez 24
    > godziny. Może to miało sens przy słabych łączach i słabych maszynach. W
    > tej chwili sensu nie ma. Kiedyś ktoś zrobił, żeby cache było 48 godzin i
    > tak już zostało. Sam się z tym zetknąłem kilka razy przy zmianach
    > delegacji i podobnych operacjach.

    Dokładnie! I tu jest "pies pogrzebany". Więcej... niekiedy ma to fatalne
    skutki, szczególnie, jeśli liczysz na to, że w 2 dni się wszystko
    rozpropaguje.. a tu się okazuje, że następuje swoista "kumulacja"
    opóźnień i się "bujasz" z tym, a z drugiej strony nie ma już zbyt
    wielkiego marginesu czasowego. No masakra :-/

    -K.

  • 12. Data: 2008-01-29 16:37:37
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Krzysztof Halasa pisze:

    > A konkretnie, na jakiej maszynce tak jest? Zaraz sprawdzimy.

    głowy nie dam, ale wydaje mi się, że ttl-e pomija dns2.tpnet.pl robiłem
    ostatnio zmianę kilkuset domen z przerzuceniem na nowe serwer (inne IP)
    i zmniejszyłem TTL do 20 minut na ponad dobę przed zmianą (wcześniej TTL
    był dobowy) i dns2.tpnet.pl widział stare wpisy dużo dłużej niż 20 minut
    (a dns.tpnet.pl od razu). Ja po prostu czekałem, niemniej to chyba ten
    przypadek.

    Wojtek

  • 13. Data: 2008-01-29 17:41:36
    Od: Krzysztof Mlynarski <k...@W...security.pl>

    crazy bejbi pisze:

> [...]
    > był dobowy) i dns2.tpnet.pl widział stare wpisy dużo dłużej niż 20 minut
    > (a dns.tpnet.pl od razu). Ja po prostu czekałem, niemniej to chyba ten

    Ciekawe ile dłużej niż 20 minut? ;-)

    Bo np. bilbo.nask.org.pl ciągle podaje TTL = 172800 dla przykładowego
    rekordu A, który uległ zmianie... dwa dni temu. :-)

    -K.

  • 14. Data: 2008-01-29 19:20:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    crazy bejbi <t...@n...ma> writes:

    > głowy nie dam, ale wydaje mi się, że ttl-e pomija dns2.tpnet.pl

    Ok, sprawdzilem przed chwila. Wyglada na to, ze zarowno dns jak
    i dns2.tpnet.pl to jest kilka maszynek. Wiekszosc z nich dziala
    normalnie, tzn. pobiera rekord z autorytatywnego serwera i nastepnie
    daje go w czasie TTL, pokazujac jednoczesnie zmniejszajacy sie TTL.
    Wyglada na to, ze niektore z nich pokazuja oryginalny TTL (zamiast
    zmniejszajacego sie). Tak czy owak wszystkie te serwery zmniejszaja
    TTL i po wygasnieciu pobieraja rekord ponownie, faktycznie czesc z
    nich dziala troche wadliwie.

    Myslalem przez chwile, ze brak zmniejszania TTL przez niektore z nich
    to efekt braku cache (duzy ruch itd), ale sniffer zapuszczony na
    wszystkich autorytatywnych serwerach danej strefy tego niestety nie
    potwierdza.

    Bilbo.nask.org.pl zachowywal sie normalnie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 15. Data: 2008-01-29 19:38:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof Mlynarski <k...@W...security.pl> writes:

    > Bo np. bilbo.nask.org.pl ciągle podaje TTL = 172800 dla przykładowego
    > rekordu A, który uległ zmianie... dwa dni temu. :-)

    Aaa, ta maszyna byla serwerem... Bilbo to drobny problem, chwilowo
    *.gtld-servers.net podaja TTL 172800 dla tamtego starego rekordu A :-)

    Musza to sobie wyjasnic z registrarem, ktory musi wywalic stary glue
    record (nowy jest zbedny, bo serwery sa spoza strefy). Moze po prostu
    blad w "ustawieniach" domeny w "control panelu".
    --
    Krzysztof Halasa

  • 16. Data: 2008-01-29 19:40:42
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:
> [...]
    > to efekt braku cache (duzy ruch itd), ale sniffer zapuszczony na
    > wszystkich autorytatywnych serwerach danej strefy tego niestety nie

    Nie jest tak przypadkiem, że niektórzy "więksi" używają wynalazków
    w rodzaju djbdns? Tak strzelam - nie sprawdzalem.

    --
    ŁT

  • 17. Data: 2008-01-29 19:43:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    wer <b...@n...pl> writes:

    > Ale część serwerów DNS olewa całkowicie TTL i trzyma dane przez 24
    > godziny.

    Ale ktore? Trzeba takie tępić po prostu.

    > Może to miało sens przy słabych łączach i słabych
    > maszynach.

    Nigdy nie bylo takiej sytuacji, chyba ze w jakichs patologicznych
    przypadkach zatkania linkow w swiat, ale takie sytuacje wystepowaly
    chwilowo (pomijam przydatnosc sieci do innych zastosowan) i nie bylyby
    uzasadnieniem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2008-01-29 19:50:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net> writes:

    > Nie jest tak przypadkiem, że niektórzy "więksi" używają wynalazków
    > w rodzaju djbdns? Tak strzelam - nie sprawdzalem.

    Podejrzane, ale te, ktore sprawdzilem, chaos/version.bind nie
    zwracaja. Spodziewalbym sie raczej jakichs starszych/innych wersji.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 19. Data: 2008-01-29 23:51:04
    Od: Krzysztof Mlynarski <k...@W...security.pl>

    Krzysztof Halasa pisze:

    > Aaa, ta maszyna byla serwerem... Bilbo to drobny problem, chwilowo
    > *.gtld-servers.net podaja TTL 172800 dla tamtego starego rekordu A :-)

    Tia, to też zauważyłem, ale miałem cichą nadzieję, że im.. przejdzie z
    czasem :-)

    > Musza to sobie wyjasnic z registrarem, ktory musi wywalic stary glue
    > record (nowy jest zbedny, bo serwery sa spoza strefy).

    Wiesz, mają tam panel www do zarządzania tym wszystkim, ale wątpię, żeby
    mnie wpuścili na niego od tak (bo mają tam setki domen klientów).
    Najgorsze jest to, że ci Francuzi są dość odporni na wiedzę i niestety
    bardzo ciężko się z nimi rozmawia. Założę się, że jak im powiem "glue
    record", to będzie moje ulubione "qu'est-ce que c'est?", więc będę
    musiał im to opisać/dać stosowny link/etc... najlepiej byłoby, gdyby
    mnie dopuścili do tego swojego panelu. :)

    > Moze po prostu
    > blad w "ustawieniach" domeny w "control panelu".

    Niestety chwilowo nie mam tam wglądu, ale będę to z nimi negocjował, bo
    cosik mi się zdaje, że bez tego ni hu hu.. a czas nagli.

    -K.
    PS.
    News z ostatniej chwili - widzę, że bilbo rozpoczął odliczanie od
    ładnych paru godzin :-)

  • 20. Data: 2008-01-30 00:03:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof Mlynarski <k...@W...security.pl> writes:

    > News z ostatniej chwili - widzę, że bilbo rozpoczął odliczanie
    > od ładnych paru godzin :-)

    Tak czy owak, bez wywalenia starego glue recordu doliczy do zera i
    zacznie od nowa, od 172800.

    Takie rzeczy sa powszechne jak ludzie zmieniaja serwery DNS
    (np. secondary albo w zwiazku ze zmiana providera IP czy jeszcze z
    innego powodu) i "zapomna" poinformowac starego providera. Caly swiat
    ich "widzi" dobrze, za wyjatkiem klientow starego providera (czy kto
    tam jeszcze korzysta z danego serwera).
    --
    Krzysztof Halasa