  • 61. Data: 2018-08-14 19:52:50
    Temat: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-14 o 19:31, Marek pisze:

    > Przeciez instalacja gniazd ma najczęściej 2.5mm2. A zwarcie na 0,75
    > wentylatora też wywali bezpiecznik,  w nim jest wybijak
    > elektromagnetyczny.

    No i co z tego, że jest wybijak?

    Wiesz co to jest czas wyłączenia i czym jest tzw. krotność?

  • 62. Data: 2018-08-14 20:14:18
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-14 o 19:21, ń pisze:
    > A wewnątrz żyrandola to jak myślisz jakie przewody wiodą od kostki do żarówek?

    No właśnie. Kiedyś te przewodziki były prowadzone wewnątrz metalowych
    rurek, a obecnie plastikowych. Poza tym wentylator to plastik, plastik i
    jeszcze raz plastik oraz duża ilość powietrza.

    > Swojądrogą dawno nie widziałem na tablicy mieszkaniowej eSa 10A - zwykle są 16A -
    podczas gdy w czasach zabezpieczeń wkręcanych tzw. 'korków' to 10 A było bardziej niż
    powszechne (i zwykłe topikowe i automatyczne) - mam na myśli obwody górne oświetlenia
    sufitowego.

     Partacze to potrafią nawet montować zabezpieczenia 20A na obwodach
    oświetleniowych, ale patologia nie może stanowić normy.

  • 63. Data: 2018-08-14 20:20:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 13.08.2018 o 23:37, Uzytkownik pisze:
    > uszczelnia to połączenie, zabezpieczając przed tlenem i wilgotnością

    Drut miedziany ulega degradacji od tlenu i wilgoci? Nie znam się, pytam.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 64. Data: 2018-08-14 20:46:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Popatrz na dachy kosciolow kryte miedziana blacha. Jak je rozpoznac? Sa zielone.

  • 65. Data: 2018-08-14 21:14:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Aug 2018 21:12:12 +0200, kasik napisał(a):

    > Co nie zapobiegnie stopieniu cyny.

    Jak sie w tym momencie cyna stopi, to akurat pozytywnie :-)

    J.

  • 66. Data: 2018-08-14 21:16:05
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Ten przewód podłączasz bezpośrednio do zacisków gniazda?
    > Poza tym wentylatorów nie powinno się podłączać do obwodów gniazd, które
    > chronione są zabezpieczeniami 16A.

    Do złączki wago. Zabezpieczeń jeszcze nie rozwiązałem - skończy się
    zapewnie na szklanym bezpieczniku w puszce

    > Wtedy sprawdzają się lutowane barany.

    I weź teraz coś popraw albo zmodyfikuj...

    > Po pierwsze nie mogą lecieć szeregowo.

    Nie czepiaj się - wiesz o co mi chodzi. Równolegle połączone gniazda w
    szeregu jedno do drugiego i tak dalej.

    >  Po drugie to już wcześniej opisałem co trzeba zrobić.

    I uniemożliwić sobie modyfikację i naprawę.

    > Czasami mam niezły ubaw, kiedy widzę jak elektrycy się męczą. Wręczam im
    > jakieś narzędzie, albo przyrząd, a ci nawet nie wiedzą do czego to
    > służy, ani jak się tego używa. No to demonstruję, wykonując
    > błyskawicznie to z czym oni się męczyli. Widok min bezcenny.

    Nie każdy jest wyposażony, nie każdy ma wiedzę. Widok w istocie prajsless

    > Kup odpowiedni wkrętak to nie będziesz urywał. Po prostu używając
    > odpowiedniego narzędzia jest lepsze wyczucie. Jak narzędzie jest
    > nieodpowiednie to nie dość, że uszkadza łeb śruby to przyczynia się do
    > zbytniego siłowania się ze śrubami i zbyt mocnego ich dokręcania.

    Namierzyłem już wkrętak płaskokrzyżowy (piękna nazwa). Zobaczę jak się
    tym skręca ale wątpię bym wrócił do skręcanych połączeń po zabawach z wago.

  • 67. Data: 2018-08-14 23:05:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-14 o 21:16, sirapacz pisze:

    > Do złączki wago. Zabezpieczeń jeszcze nie rozwiązałem - skończy się
    > zapewnie na szklanym bezpieczniku w puszce

    Zasadniczo powinno się zrobić oddzielną instalację do takich
    wentylatorów, zabezpieczoną wyłącznikami nadmiarowoprądowymi nie
    większymi jak 6A, a najlepiej 2A

    > I weź teraz coś popraw albo zmodyfikuj...

    Co chcesz poprawiać lub modyfikować?
    Takie lutowane barany jak robiłem 20 czy 30 lat temu do dnia
    dzisiejszego działają bezawaryjnie i podziałają jeszcze dłużej niż sam
    będę żył.

    > I uniemożliwić sobie modyfikację i naprawę.

    Co chcesz modyfikować i naprawiać?
    Takie lutowane barany jak robiłem 20 czy 30 lat temu .....

    > Nie każdy jest wyposażony, nie każdy ma wiedzę. Widok w istocie prajsless

    Jak nie jest wyposażony i nie ma wiedzy to niech nie pisze, że coś jest
    złe, bo to nie jest problem złego osprzętu tylko braku odpowiednich
    narzędzi i braku wiedzy.
    Dodam, że PH2/PH3 to też niezbyt dobry wybór do osprzętu elektrycznego.
    Z "braku laku" lepszy będzie już wkrętak płaski, bo typowo krzyżowe to
    tylko zniszczą śruby, a operator wkrętaka będzie się mocował z tym
    wkrętakiem.

    PH to standard wkrętaków krzyżowych firmy Philips
    W elektryce jednak używa się najczęściej standardu Pozidriv, które
    oznaczane są jako PZ
    Natomiast płasko-krzyżowe oznaczane są jako PZ/S (Pozidriv) oraz
    odpowiednio PH/S (Philips).
    Aby można było prawidłowo zaciskać prawie wszystkie zaciski śrubowe
    trzeba by się zaopatrzyć w taki komplet wkrętaków:
    https://techmiks.pl/wkretaki-izolowane-pl-ph-pz-s-16
    0-iss-7-wera-05135961001.html
    Philips choć rzadko, ale czasami też się zdarza. Jeżeli ktoś dużo
    pracuje przy elektryce to warto jeszcze się doposażyć we wkrętaki PH/S

    Tu zdecydowanie polecam wkrętaki firm: Wera, Haupa, Knipex, Wiha

    > Namierzyłem już wkrętak płaskokrzyżowy (piękna nazwa). Zobaczę jak się
    > tym skręca ale wątpię bym wrócił do skręcanych połączeń po zabawach z
    > wago.

    Wydawałoby się, że wkrętak to prozaiczna sprawa, ale uwierz mi, że jak
    kupisz odpowiednie narzędzia to praca staje się całkiem inna niż byle
    czym, a kupując narzędzia dobrej firmy, posłuży ono przez wiele lat
    nawet przy intensywnym użytkowaniu.

  • 68. Data: 2018-08-14 23:16:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Drut miedziany ulega degradacji od tlenu i wilgoci? Nie znam się, pytam.

    Najbardziej szkodzi im siarka.

  • 69. Data: 2018-08-15 00:19:42
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Łączenia lutowane nie będą się grzały.

    Oczywiście.
    Upraszczasz. Połączenie, to także wszystkie jego wady, chyba. że nie znasz
    zmory lutujących (no, to wtedy nie ma wad)... ale chyba nie muszę
    podpowiadać, co to?
    Tylko czemu monterzy central (dla przykładu - Pentaconta) większość połączeń
    owijają? Chyba z jakiegos powodu połaczeń tych nie lutują? Tam, gdzie w PC
    się lutuje, to wychodzą wszystkie wady takiego piłączenia. Kto robił na PC i
    kojarzy pojęcie "mandolina", wie, o czym mówię. A to tylko jeden z
    przykładów.
    Każde miejsce, gdzie mamy R > 0 omów, będzie sie grzało. Jedno bardziej,
    drugie mniej, inne niemal wcale. Czułą termokamerą na pewno da sie to
    złapać.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 70. Data: 2018-08-15 00:33:51
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Zanim sie cyna rozplynie (olowiowa 180 C), to izolacja sie zwegli.

    Jaka izolacja, taka izolacja, winylowa, czy np. teflon, czy jaka inna guma
    silikonowa.
    W każdym razie, najpewniej zaszkodzi. A winyl rozłoży się na etylen i
    chlorowodór. A tenże z wilgocią raczej nie wiem, czy taki byłby dobry, miedź
    nei zareaguje, ale cyna chyba tak...

    > Ale ... cyna ma dosc spory opor wlasciwy, i sie troche zastanawiam w
    > kwestii lutowania.
    > Bedzie sie ta cyna sporo mocniej grzala niz miedz.

    Nie tego się obawiam przy połaczeniach lutowanych, długość ścieżki prądu
    będzie raczej mała, grubość raczej duża, bardziej obawiam się, zwłaszcza
    przy połączeniach pod zacisk, że cyna, zwyczajnie, popłynie mechanicznie.
    Tym samym, grubość połączenia może spaść i przewód w zacisku stanie się
    luźny. A dla większych prądów nie muszę zeznawać, co to znaczy. Jeśli
    lutować, to raczej na niezbyt duże prądy i niewielkie obciążenia
    mechaniczne. Poza tym, cyna raczej chyba lubi łapać z otoczenia zasyfienie
    wszelakie, od utleniania się, po kurz i agresywne środowisko

    > Ale tez ma dobre odprowadzenie ciepla :-)

    Miedź lepsze, a srebro najlepsze. O diamencie nie wspominam, bo on, mimo
    bardziej najlepszej przewodności cieplnej (daleko lepszej od srebra), raczej
    sam przewodnikiem nie jest zbyt dobrym... Można niby go "zgraficić", ale i
    tak do najlepszych przewodników elektrycznych nie należałby. Choć anody
    grafitowe w lampach sie robi. Ale tam jest ZTCW grubo i dużo, wiec kwestia
    oporności chyba odpada?