  • 71. Data: 2018-08-15 00:44:44
    Temat: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:almarsoft.5059096814245313164@news.neostrada.pl

    > Zaciski śrubowe też nie są idealne. Miedź jest plastyczna i z czasem ugina
    > się pod śrubą rozłażąc się na boki. Po roku od ostatniego dokręcania
    > wszelkicj zacisków w rozdzielni wszystkie śruby mam znowu luźne. Najlepszy
    > byłby zacisk sprężynowy.

    No, nawet miedź płynie, choć od cyny znacznie twardsza. Wiec wyobraźmy sobie
    płynięcie samej cyny.
    Co do sprężyny - jak dobrze docisnąć, to sama miedź może troche
    podprężynować, fajnie plumkają miedziane druciki potrącone jak kalimba (a
    może sobie zzrobię kalimbę na drucikach miedzianych?), choć stal oczywiście,
    bardziej sie na to sprężynowanie nadaje. Ale tak to w sumie można, trzzeba
    by na liniach WN chyba corocznie przeglądać połączenia i je profilaktycznie
    podokręcać. Nie wiem, czy tam posłużenie sie zaciskiem sprężynowym, czy jak
    mu tam, było by OK, czy nie lepiej docisnąć śrubę fest (bez przesady
    oczywiście) i polegać na sprężynowaniu samego materiału łączonego?

    Chyba, że ja sobie ze zmęczenia (12 z kawałkiem godzin pracy) źle ten zacisk
    wyobrażam?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 72. Data: 2018-08-15 01:00:16
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Mirek" <m...@n...dev> napisał w wiadomości

    > A gniazdko się jara najczęściej od poluzowanej śrubki w zacisku.

    Ty sobie gadaj... ja kiedyś zalewałem gniazdko sieciowe wodą (po wyłaczeniu
    bezzpiecznika rzecz jasna), bo w porę złapałem, było już źle i woda ostro
    skwierczała zalewając. Na szczęście szkody nie poszły za daleko i po
    osuszeniu, oczyszczeniu i porządnemu skręceniu wszystkiego, gniazdko
    przetrwało lata.
    Tak, śrubka odkręcona byla winna.
    BTW. czasem elementy są nitowane, bywa, że nitowanie puści i chuk "bąpki
    szczela", zdarzało się klepać, aby poprawić połączsenie, raz, przyznam,
    zalałem to cyną, ale nie cieniutko i chudziutko coby tyle, co złapało, tylko
    tyle, żeby po pierwsze, wzmocnić mechanicznie połączenie, odbiór i tak był
    niewielki, wiec prąd by tego nie zjadł. Po drugie, miało być tyle, aby sama
    cyna była w stanie udźwignąć to elektrycznie. Porządnie oczyszczone,
    pokalafoniowane na tyle, ile się dało, zalane, przygrzane... ale najpierw na
    sucho mechanicznie zaklepane, aby trzymało. Chyba wtyczka od jakiegoś
    niezbyt wymagającego zasilacza, ale nie chce mi się terazz przeczesywać
    wszystkich wtyczek w domu, aby znaleźć, która to :)

    > Trzeba było przylutować ;)

    No!
    Tyle, że 30-letni lut uważam, że nie będzie "jak nowy", bo tak se ne da pane
    Havranek, natomiast właściwie zrobiony i konserwowany, może długie lata
    spełniać swoją rolę. Więc będzie w (bardzo) dobrym stanie, PRAWIE jak nowy.
    A jeśli po 30 latach jest nadal w tak dobrym stanie, to moje wyrazy uznania
    dla jego twórcy.

  • 73. Data: 2018-08-15 01:07:05
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-08-14 11:48, Uzytkownik wrote:
    > Poza tym odwieczny problem partaczy to jest używanie byle czego do
    > kręcenia śrubek, a najczęściej jest to kontrolka neonowa. Nie mają
    > pojęcia, że do śrub osprzętu elektrycznego używa się specjalnych
    > wkrętaków płasko-krzyżowych
    > https://profitechnik.pl/files/foto_add_big/foto_add-
    4772.jpg

    > Tylko takimi wkrętakami można dokręcić śrubki z odpowiednio dużą siłą.

    potwierdzam :)

    ale, z cenami to ochujeli....
    https://profitechnik.pl/praski-zaciskarki/szczypce-z
    agniatajace-praska-do-stykow-wtykowych-okraglych-pin
    -knipex-97-52.html

  • 74. Data: 2018-08-15 02:32:25
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    kasik pisze tak:

    > Ale przeciążony przewód może.

    Cyna nie spłynie szybciej niż izolacja.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 75. Data: 2018-08-15 02:54:09
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek pisze tak:

    > Pytanie drugie, czy istnieją jakieś listwy łączeniowe (zaciski
    > śrubowe) do standardowych puszek? Kiedyś były takie czworoboczne
    > puszki natynkowe, które wewnątrz miały listwę połączeniową.
    > Chodzi o coś analogicznego, żeby w środek puszki na dno wrzucić
    > taka listwę i ja wykorzystać do połączeń przewodów in/out.
    > Niestety dostępne popularne listwy są za duże do takich puszek.

    Teraz wsadzają pomarańczowe listwy na dno 3 x 10mm2 i wyprowadzają
    trzeci kabel, żeby user grzebiąc przy gniazdku nie miał szansy
    rozłączyć ciągłości PE. Też tak robiłem obcym. Dobrym znajomym i sobie
    lutowałem bo było dużo czasu na zabawę.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 76. Data: 2018-08-15 10:57:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Aug 2018 14:50:27 +0200, Marek napisał(a):

    > Wniosek końcowy?

    Nie wiadomo - trzeba by doswiadczene zrobic :-)

    J.

  • 77. Data: 2018-08-15 10:59:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 14 Aug 2018 09:20:54 +0200, Marek napisał(a):

    > Nie przyglądałem się teraz, kiedyś to zjawisko zauważyłem, uznałem że
    > jest normalne (zmienne obciążenie sieci).

    Musialoby byc bardzo zmienne.
    Jakis regulator grupowy z okresem 5Hz ?

    >A co teraz nikt tego nie obserwuje?

    Teraz sie obserwuje smartfona a nie druty :-)

    J.

  • 78. Data: 2018-08-15 11:10:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Aug 2018 23:37:22 +0200, Uzytkownik napisał(a):
> [...]
    [...]

    > Błagam, bo już mam nogawki całe mokre od tego Twojego lania wody :)
    > Nie porównuj nóżek kondensatora wlutowanego w płytkę, bo tam nóżka ma
    > kontakt z padem tylko i wyłącznie poprzez stop lutowniczy.
    >
    > W przypadku lutowania przewodów, główny styk to bezpośrednio
    > przylegające, skręcone z sobą druty. Lut cynowy w tym przypadku tylko i
    > wyłącznie uszczelnia to połączenie, zabezpieczając przed tlenem i
    > wilgotnością, a przy tym zwiększając powierzchnię przewodzenia.

    No, zalezy kto lutowal.
    Jak partacz, to cyna nic nie daje, jak dobrze i z topnikiem ... nie
    wplynie miedzy druty ?
    Chyba, ze dobrze skrecone, ale czy wtedy cyna cos daje ?

    > Aby lut
    > cynowy zaczął się topić to musiałbyś przepuścić przez przewód prąd o tak
    > dużej wartości, aby sam przewód się rozgrzał.

    Opornosc wlasciwa 6 razy wieksza, a dla olowiowiej to chyba z 10 razy.

    No ale jak myslimy o skreceniu i zalutowaniu, to faktycznie przekroj
    styku duzo wiekszy niz drutu.

    > W praktyce jest to
    > niemożliwe, a tak wykonane połączenia skręcane i polutowane, zapewniają
    > najwyższą wytrzymałość.

    Przemysl jednak zrezygnowal z lutowania.
    Mozliwe ze z powodu pracochlonnosci ... a moze jednak nic nie daje ?

    J.

  • 79. Data: 2018-08-15 11:18:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 15 Aug 2018 00:33:51 +0200, HF5BS napisał(a):

    > Jaka izolacja, taka izolacja, winylowa, czy np. teflon, czy jaka inna guma
    > silikonowa.
    "zwykla izolacja", na zwyklym kablu :-)

    > W każdym razie, najpewniej zaszkodzi. A winyl rozłoży się na etylen i
    > chlorowodór. A tenże z wilgocią raczej nie wiem, czy taki byłby dobry, miedź
    > nei zareaguje, ale cyna chyba tak...

    Cyna chyba tez niechetnie, ale jak juz sie HCl zacznie wytwarzac, to
    korozja cyny chyba najmniejszym problemem.

    Swoja droga to stabilny ten PCV, i po n-dziesieciu latach brak sladow
    reakcji miedzi z tworzywem.

    > Nie tego się obawiam przy połaczeniach lutowanych, długość ścieżki prądu
    > będzie raczej mała, grubość raczej duża, bardziej obawiam się, zwłaszcza
    > przy połączeniach pod zacisk, że cyna, zwyczajnie, popłynie mechanicznie.
    > Tym samym, grubość połączenia może spaść i przewód w zacisku stanie się
    > luźny. A dla większych prądów nie muszę zeznawać, co to znaczy. Jeśli
    > lutować, to raczej na niezbyt duże prądy i niewielkie obciążenia
    > mechaniczne. Poza tym, cyna raczej chyba lubi łapać z otoczenia zasyfienie
    > wszelakie, od utleniania się, po kurz i agresywne środowisko

    Ale tu nam raczej nie grozi, skoro utlenia sie na zewnatrz, a
    polaczenie gdzies w srodku.

    > Miedź lepsze, a srebro najlepsze.

    Mialem na mysli, ze miedz lutujemy, wiec nawet jak sie cyna grzeje, to
    miedz szybko odprowadza.

    J.

  • 80. Data: 2018-08-15 12:02:09
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-08-15 o 01:00, HF5BS pisze:

    > Tyle, że 30-letni lut uważam, że nie będzie "jak nowy", bo tak se ne da

    Poprawiłeś mi nastrój, może jednak jeszcze w tym roku zdecyduję się na
    wciągnięcie dodatkowych przewodów. Może uda się rozkręcić połączenia bez
    odcinania końcówek. ;)
    Poprzednie przewody, przedwojenne jeszcze, 1 mm2 w bawełnianym oplocie,
    wymieniałem, bo mocno się grzała cała instalacja, przy łączeniach
    izolacja się wykruszyła. Utlenianie dało o sobie znać.
    Teraz, po kilkudziesięciu latach od wymiany, w puszkach odgałęźnych jest
    ładnie, izolacja miękka, przypalone są jedynie niektóre przewody przy
    gniazdkach, w puszkach końcowych. Czyli lutowanie połączeń skręcanych
    chyba dużo pomogło. A może, po prostu, solidnie skręciłem?

> [...]
    > lata spełniać swoją rolę. Więc będzie w (bardzo) dobrym stanie, PRAWIE
    > jak nowy. A jeśli po 30 latach jest nadal w tak dobrym stanie, to moje

    A teraz mała dygresja, czyli OT jakby.
    Dawno, dawno temu, kiedy do naprawy gwarancyjnej telewizorów
    przyjeżdżali fachowcy z autoryzowanego serwisu, chciałem wykorzystać
    wiedzę jednego z nich i podpytałem o coś w sprawie (chyba?)
    termoregulatora, który robiłem. Fachowiec wziął płytkę do rąk i
    zachwycił się lutowaniem: to Pan tak polutował? Bardzo ładnie, moje
    uznanie! Czyli, nie chwaląc się, lutować potrafię. ;)

    No, podbudowałem teraz swoje ego. :D

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/