  • 91. Data: 2018-08-15 20:20:40
    Temat: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:kc5skvhiaxem$.18edii9936bbh.dlg@40tude.net...

    > Niekoniecznie.
    > srednia lutownica, cienki tinol - i owiniecie mozna dodatkowo
    > zalutowac.
    >
    > Nie ma takiej potrzeby ?

    Absolutnie. Wystarczy samo owinięcie, byle dobrze wykonane.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 92. Data: 2018-08-15 20:32:24
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Dodam jeszcze, że do owijania na kwadratowych prętach używało się
    > specjalnego kluczyka, który miał za zadanie m.in. wcisnąć (naciąć) drut na
    > kanty pręta.

    Na mojej PC było to tak, że owijarka na tyle naciągała drut, żeby pod siła
    naciągu odrobinę materiał kołka wciął się w powierzchnię drutu, ale nie na
    tyle, aby drut zerwać.
    Nie pamiętam, czy przez 6 lat mojej pracy tam, choć jedno owinięte
    połaczenie zdechło, natomiast lutowanym zdarzało się to czesto. A na
    strowgerach, gdzie użycie kalafonii jako topnika było po macoszemu, to nie
    tak rzadkim problemem były zimne luty, gdzie przewód na łaczówce jak się
    stykał, to samym sobą z piórkiem, a kropla cyny była jedynie ozdobą. I
    wybierak próbując do następnego stopnia, potrafił stracić próbę (32A/AA -
    próba na izolację), czy pętlę zasilania (32A/AA/AB - przerwa na jednej z
    żył), czasem też, gdy następny wybierak stanął pod polem (głównie 32AB, ale
    to już n ei zahacza o zimny lut)... najgorsze, gdy padło wieczorem na jakimś
    niezbyt częstym kierunku... Strowgerowcy wiedza, jaki to dramat (dla
    abonentów) wtedy, bo dla obsługi chwila jest unieczynnić takie niesprawne
    połączenie.
    Co do owijarek - wystarczyły nam ręczne, na tyle niewiele było przy tym
    roboty, że nawet do krosowania przelicznika wystarczało. Raz na rok poprawic
    jakieś jedno połaczenie... nie trzeba bylo fabryki. Nawte przelicznik, przy
    którym było więcej roboty, też wystarczyło ręcznym i to całkiem ręcznym
    przyrządem.
    Układy sprężyn w przekaźnikach... też, tak dużo ich nie padało.

  • 93. Data: 2018-08-15 20:33:02
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba były też elektryczne narzędzia do owijania kołków?

    Byly, ale to już raczej sprawa do masowego montażu, do codziennej obsługi
    nie było potrzebne.

  • 94. Data: 2018-08-15 20:45:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Cyna chyba tez niechetnie, ale jak juz sie HCl zacznie wytwarzac, to
    > korozja cyny chyba najmniejszym problemem.

    No, to wydaje mi się taką oczywistością, że nie muszę tego nadmieniać?
    HCl, to jeśli nie cyna, to inne rzeczy, chocby stalowa rama, czy inne
    elementy konstrukcji (1)... ale to elektrolit, z wilgocią po stykach i
    przewodach, zrobi ładną figurkę Lichtenberga i "hewstone" będzie mieć
    problem.

    > Ale tu nam raczej nie grozi, skoro utlenia sie na zewnatrz, a
    > polaczenie gdzies w srodku.

    Mimo wszystko, nie polegałbym jak na Zawiszy.

    > Mialem na mysli, ze miedz lutujemy, wiec nawet jak sie cyna grzeje, to
    > miedz szybko odprowadza.

    I czasem to problem, nieźle się namęczyłem, zanim wymieniłem w płycie 20
    wysranych kondensatorów, co płycie pomogło i przestala nagle stawać deba, a
    szkoda by było, bo maszyna niespieczna, ale pewna (HP D530 CMT), udało się,
    ale pier*.*iłem się z tym 2-3 tygodnie (stwierdzić co wymienić, czym
    zastąpić, zamówić, czekać, aż przyjdzie, zrobić), tam części dość ciasno
    siedziały w otworach. I tam cynę widzę. Zwyklą zrobiłem, w żadne RoHS się
    nie bawiłem. Krzywo patrze tam, gdzie otwór duży i cyny trzeba nawalić, jak
    na oddział wojska, zeby jeden drucik się trzymał...

  • 95. Data: 2018-08-15 22:00:54
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Poprawiłeś mi nastrój, może jednak jeszcze w tym roku zdecyduję się na
    > wciągnięcie dodatkowych przewodów. Może uda się rozkręcić połączenia bez
    > odcinania końcówek. ;)

    Wedle woli. Jak dobrze zrobiłeś, to nie będzie czego poprawiać. A "prawie
    nowe" - no, obciążenia mechaniczne, termiczne, prądowe (inne niż termiczne),
    materiał mniej, lub bardziej pracuje i z pewnością najlepsze nawet złącze,
    wzięte przez materiałoznawców na przekrój, wykaże ślady, ze nowe nie jest,
    choćby utleni się powierzchnia.

    > Poprzednie przewody, przedwojenne jeszcze, 1 mm2 w bawełnianym oplocie,
    > wymieniałem, bo mocno się grzała cała instalacja, przy łączeniach izolacja
    > się wykruszyła. Utlenianie dało o sobie znać.

    Guma jakaś, gutaperka (tym też podobno izolowano), czy jaka inna cholera...
    Wolałbym czysto bawełnianą, choć ta rzzeczywiście, potrafi się zestarzeć,
    spłowieć. Ale jest względnie odporna na wysoką tremperaturę. W starych
    urz.ądzeniach widuję izolację plecioną na przewodach, jest w najlepszym
    stanie, od innych izolacji. Bo inne, właśnie, potrafią skruszeć.
    Doświadczalnie wiem, że mocno nie lubi słońca nylon, bo kruszeje niemal na
    proszek. Wynosa stacji pogodowej, pomiar temperatury, trytką nylonową
    przymocowałem, po 3 (a może 2...) latach zdjąłem ją lekko łamiąc, bez
    początkowego zamiaru łamania, umiem bowiem rozpiąć trytkę tak, że się nadaje
    do ponownego użycia.

    > Teraz, po kilkudziesięciu latach od wymiany, w puszkach odgałęźnych jest
    > ładnie, izolacja miękka, przypalone są jedynie niektóre przewody przy

    Nie była narażona na duże obciążenia środowiskowe, to i plastyfikatory nie
    odparowały/nie zdegenerowały się/etc.
    Też nieraz widuję w instalacjach, że przewody ładne, czyste, miękkie, a na
    końcach, gdzie odkryte, spłowiałe, przykurzone, przypalone, kruszeją,do tego
    stopnia, że lepsza była by ponowna wymiana, niż połatanie wstawkami.

    > gniazdkach, w puszkach końcowych. Czyli lutowanie połączeń skręcanych

    Stawiałbym na wzmocnienie mechaniczne, choć jeśli zrobileś to bez zimnego
    lutu... (z.l. - zmora, zmora, zmora, druga obok mikropekniętych ścieżek...)
    To lut z pewnością wesprze to też elektrycznie, stad moje optowanie za tym,
    aby jak już lutować, to takim lutem, aby ten był w stanie sam to
    elektryczznie udźwignąć.

    > chyba dużo pomogło. A może, po prostu, solidnie skręciłem?

    No, na pewno skręcenie dużo dało. Jak lut jest tylko wsparciem, a całość
    jest trzymana elektrycznie mechanicznie przzez skręcenie i ewentualnie
    zacisk, to wtedy nie widzę przeszkód, w dodatkowym pocynowaniu. Ale, kto
    lutował miedzianym grotem ten wie, że tenżze szybko ulega erozji, więc
    trochę bym się obawiał w polaczeniach lutowanych, że też... może trochę na
    wyrost, ale...
    W każdym razzie, najbardziej, mimo wad, lubię właśnie miedzianym grotem
    lutować.

    > A teraz mała dygresja, czyli OT jakby.
    > Dawno, dawno temu, kiedy do naprawy gwarancyjnej telewizorów przyjeżdżali
    > fachowcy z autoryzowanego serwisu, chciałem wykorzystać wiedzę jednego z
    > nich i podpytałem o coś w sprawie (chyba?) termoregulatora, który robiłem.
    > Fachowiec wziął płytkę do rąk i zachwycił się lutowaniem: to Pan tak
    > polutował? Bardzo ładnie, moje uznanie! Czyli, nie chwaląc się, lutować
    > potrafię. ;)

    Skoro tak, to potrafiszz, chwali się, dobra umiejętność.

    > No, podbudowałem teraz swoje ego. :D

    I dobrze!
    Ja dziś już tak sprawnie nie lutuję, palce już nie te, może częściowo od
    pogryzienia przezx (mojego zresztą) psa, który będzie zze mną do swojego
    końca, może częściowo i z powodu dysfunkcji neurologicznych... (stąd też i
    literówki, zwłaszcza "zz", w moich tekstach, gramatykę i orto znam dobrze),
    ale, ostatnio, kupiłem sobie za 10 PLN słuchawki do śmiardfona, bo
    poprzednie zsgubiłem... Przewracałęm sie w łóżku na drugi bok i lekko
    szarpnąłem kabelek... pierdyknęło połączenie w przycisku z mikrofonem... Mam
    słuchawki Philips SHP1900, postanowiłem połączyć kabel od tych bździdeł za
    15 zyla, z moimi słuchawkami. I mialem słuchawki z mikrofonem, gdzie mogłem
    w autobusie sluchać YT, orazz gadać przez telefon. Pewnego dnia po wyjściu z
    pracy dzwonię do domu i mnie nie słychać. Wtyczuszka się okazała do dupy i w
    niej coś. Miałem inny kabelek, kumuś się słuchawkaq wyszarpnęła, ponownie
    zestawiłem, a słuchawkqa będzie na zaś, to wytrzyma lata, nie chce mi się
    tego obudowywać, tak sobie, gołe połaczenia na wierzchu, niech się wstydzi
    ten, kto widzi. Bardzo wygodne do słuchania w spokojnej podróży. Jakoś się
    udało precyzyjnie, kombinując cześciowo lutownicą, częściowo cyną i
    topnikiem w postaci kalafonii w izopropanolu, częściowo superglue, w tulejce
    którą musiałem "rozdąć", bo była za ciasna, by spiąć kable mechanicznie.
    Może owinę to nicią bawełnianą laminowaną klejem silikonowym?

    Zaś w ogóle, co do połaczeń dodatkowo lutowanych, trochę bym się obawiał też
    różnicy elektroujemności/elektrododatniości użytych materiałów i powstaniw w
    związku z tym, ogniw lokalnych i związanej z tym korozji. Zwłaszcza w
    połączeniu z nieneutralnym środowiskiem, które może osadzać kurz, mogący być
    elektrolitem, wilgoć, deszcze, itd...

  • 96. Data: 2018-08-15 23:18:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 15 Aug 2018 06:10:35 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
    > Miedz nie plynie i utwardza sie przez zgniot. Kamienie na piramidy
    > i inne sfinksy byly obrabiane miedzianymi narzedziami.

    No popatrz, to czemu po czasie śruby w zaciskach luźne ib trzeba
    znowu dokręcić.

    --
    Marek

  • 97. Data: 2018-08-15 23:33:30
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 12 Aug 2018 23:24:02 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:

    1. To, że dopiero teraz złącza sprężynowe widać w sklepie to nie
    oznacza że to nowy wynalazek. Wago, Wieland trzepią to dla
    przemysłówki od paru lat i to w wersjach jednorazowych jak i
    rozłączalnych.
    2. Jeżeli złączka nie ma dźwigienki czy gniazda na śrubokręt do
    rozpięcia traktuj ją jako jednorazową
    3. Złącza sprężynowe mają istotną zaletę - na przewód zawsze działa
    siła, nie luzują się z czasem, w rzczywistości przemysłowej jeszcze
    szybkość montażu.
    4. Montaż gniazdek w szeregu, bez dodatkowych puszek zwiększa pewność
    działania całości, zminejsza ilość punktów łączeń będącymi
    potencjalnymi miejscami awarii, za cenę zwiększenia zużycia przewodów,
    ale tak na prawdę w kosztach całości jest to niewiele więcej.
    Dodatkowo skoro jedyne łączenia są w gniazdkach i w rozdzielnicy, to
    używając gniazdka masz większą szansę wyczicia że coś się w nim smaży
    niż w puszce pod sufitem.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 98. Data: 2018-08-16 10:20:11
    Temat: Re: PS. niezawodowo
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2018-08-13 o 20:45, jacek pisze:

    > Robiłem kiedyś test złączek Wago 3x2,5mm2 2273-203.
    > Po wsadzeniu 2 przewodów 2,5mm2 w skrajne pola i puszczeniu ok 30A po 10
    > minutach złączka była już wyczuwalnie ciepła chociaż prąd znamionowy to
    > 24A.
    > Do łączenia oświetlenia czy sprzętu RTV idealnie się nadaje ale
    > do zasilania indukcji czy bojlera nie polecam stosować...
    > Nie tak dawno popularne były oprawy oświetleniowe, włączniki
    > a nawet i gniazdka sieciowe z zaciskami na sprężynkę a ostatnio
    > jakoś widzę tylko oświetlenie, gniazdka zaciski na śrubki mają.

    Oczywiście ten obrazek znasz:
    http://www.elektryk.kdi.pl/wp-content/uploads/2014/0
    1/obciazenie_przewodow.jpg

    Pozdrawiam

    DD

  • 99. Data: 2018-08-16 10:26:33
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Co chcesz modyfikować i naprawiać?
    > Takie lutowane barany jak robiłem 20 czy 30 lat temu .....

    np podpiąć się z nowym gniazdkiem

    > Jak nie jest wyposażony i nie ma wiedzy to niech nie pisze, że coś jest
    > złe, bo to nie jest problem złego osprzętu tylko braku odpowiednich
    > narzędzi i braku wiedzy.
    > Dodam, że PH2/PH3 to też niezbyt dobry wybór do osprzętu elektrycznego.
    > Z "braku laku" lepszy będzie już wkrętak płaski, bo typowo krzyżowe to
    > tylko zniszczą śruby, a operator wkrętaka będzie się mocował z tym
    > wkrętakiem.

    Zależy od wielkości łba śruby. Potrafię użyć wkrętaka spokojnie:) nie
    zmienia to faktu, że skręcane dają mi mniej pewności niż wago.
    Co kto lubi.

    > PH to standard wkrętaków krzyżowych firmy Philips
    > W elektryce jednak używa się najczęściej standardu Pozidriv, które
    > oznaczane są jako PZ
    > Natomiast płasko-krzyżowe oznaczane są jako PZ/S (Pozidriv) oraz
    > odpowiednio PH/S (Philips).
    > Aby można było prawidłowo zaciskać prawie wszystkie zaciski śrubowe
    > trzeba by się zaopatrzyć w taki komplet wkrętaków:
    > https://techmiks.pl/wkretaki-izolowane-pl-ph-pz-s-16
    0-iss-7-wera-05135961001.html
    > Philips choć rzadko, ale czasami też się zdarza. Jeżeli ktoś dużo
    > pracuje przy elektryce to warto jeszcze się doposażyć we wkrętaki PH/S
    >
    > Tu zdecydowanie polecam wkrętaki firm: Wera, Haupa, Knipex, Wiha

    z którą nie miałem problemu używając zwykłych PH (może i PZ - nie
    pamiętam teraz dokładnie - raczej ph z tych co musiałem dłubać) czy
    płaskich. Potrafiłem zerwać gwint jak już wspomniałem - nie da się tego
    zrobić przykręcając za słabo a uwierz mi, nie należę do silnych osób:)

    > Wydawałoby się, że wkrętak to prozaiczna sprawa, ale uwierz mi, że jak
    > kupisz odpowiednie narzędzia to praca staje się całkiem inna niż byle
    > czym, a kupując narzędzia dobrej firmy, posłuży ono przez wiele lat
    > nawet przy intensywnym użytkowaniu.

    Zgadzam się w całej rozciągłości - cały czas staram się doposażać i
    wyleczyłem się skutecznie z najtańszych rozwiązań.

  • 100. Data: 2018-08-16 10:26:48
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > elementy konstrukcji (1)... ale to elektrolit, z wilgocią po stykach i
    > przewodach, zrobi ładną figurkę Lichtenberga i "hewstone" będzie mieć

    Zapomniaem na końcu dopisać - (1) - Kto chce, może wykonać proste
    doświadczenie, na własne ryzyko, choć ja żyję i nic mi nie było.
    Wziąć kawałek winylu, izolacji, płytki PCW, cokolwiek, poślinić czubek
    palca, można też zwilżyć po prostu wodą, tworzywo delikatnie przypalić i
    palec zwilżony trzymać tak, aby dymek go opływał. Po kilkunastu sekundach
    polizać. Kwaśny? No! Wiec tym bardziej, gdzzie wilgoć, to niekonieczznie
    musi byc obojętny, jak się kabelek przypali. Skrajnie, będzzie tak:
    https://www.youtube.com/watch?v=1n_j5o583fw na filmie to fajnie wygląda, ale
    w innych sytuacjach raczej nie jest korzystne...