eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCo nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka.... › Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Date: Wed, 15 Aug 2018 22:00:54 +0200

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:5b73fa23$0$684$65785112@news.neostrada.pl...

    > Poprawiłeś mi nastrój, może jednak jeszcze w tym roku zdecyduję się na
    > wciągnięcie dodatkowych przewodów. Może uda się rozkręcić połączenia bez
    > odcinania końcówek. ;)

    Wedle woli. Jak dobrze zrobiłeś, to nie będzie czego poprawiać. A "prawie
    nowe" - no, obciążenia mechaniczne, termiczne, prądowe (inne niż termiczne),
    materiał mniej, lub bardziej pracuje i z pewnością najlepsze nawet złącze,
    wzięte przez materiałoznawców na przekrój, wykaże ślady, ze nowe nie jest,
    choćby utleni się powierzchnia.

    > Poprzednie przewody, przedwojenne jeszcze, 1 mm2 w bawełnianym oplocie,
    > wymieniałem, bo mocno się grzała cała instalacja, przy łączeniach izolacja
    > się wykruszyła. Utlenianie dało o sobie znać.

    Guma jakaś, gutaperka (tym też podobno izolowano), czy jaka inna cholera...
    Wolałbym czysto bawełnianą, choć ta rzzeczywiście, potrafi się zestarzeć,
    spłowieć. Ale jest względnie odporna na wysoką tremperaturę. W starych
    urz.ądzeniach widuję izolację plecioną na przewodach, jest w najlepszym
    stanie, od innych izolacji. Bo inne, właśnie, potrafią skruszeć.
    Doświadczalnie wiem, że mocno nie lubi słońca nylon, bo kruszeje niemal na
    proszek. Wynosa stacji pogodowej, pomiar temperatury, trytką nylonową
    przymocowałem, po 3 (a może 2...) latach zdjąłem ją lekko łamiąc, bez
    początkowego zamiaru łamania, umiem bowiem rozpiąć trytkę tak, że się nadaje
    do ponownego użycia.

    > Teraz, po kilkudziesięciu latach od wymiany, w puszkach odgałęźnych jest
    > ładnie, izolacja miękka, przypalone są jedynie niektóre przewody przy

    Nie była narażona na duże obciążenia środowiskowe, to i plastyfikatory nie
    odparowały/nie zdegenerowały się/etc.
    Też nieraz widuję w instalacjach, że przewody ładne, czyste, miękkie, a na
    końcach, gdzie odkryte, spłowiałe, przykurzone, przypalone, kruszeją,do tego
    stopnia, że lepsza była by ponowna wymiana, niż połatanie wstawkami.

    > gniazdkach, w puszkach końcowych. Czyli lutowanie połączeń skręcanych

    Stawiałbym na wzmocnienie mechaniczne, choć jeśli zrobileś to bez zimnego
    lutu... (z.l. - zmora, zmora, zmora, druga obok mikropekniętych ścieżek...)
    To lut z pewnością wesprze to też elektrycznie, stad moje optowanie za tym,
    aby jak już lutować, to takim lutem, aby ten był w stanie sam to
    elektryczznie udźwignąć.

    > chyba dużo pomogło. A może, po prostu, solidnie skręciłem?

    No, na pewno skręcenie dużo dało. Jak lut jest tylko wsparciem, a całość
    jest trzymana elektrycznie mechanicznie przzez skręcenie i ewentualnie
    zacisk, to wtedy nie widzę przeszkód, w dodatkowym pocynowaniu. Ale, kto
    lutował miedzianym grotem ten wie, że tenżze szybko ulega erozji, więc
    trochę bym się obawiał w polaczeniach lutowanych, że też... może trochę na
    wyrost, ale...
    W każdym razzie, najbardziej, mimo wad, lubię właśnie miedzianym grotem
    lutować.

    > A teraz mała dygresja, czyli OT jakby.
    > Dawno, dawno temu, kiedy do naprawy gwarancyjnej telewizorów przyjeżdżali
    > fachowcy z autoryzowanego serwisu, chciałem wykorzystać wiedzę jednego z
    > nich i podpytałem o coś w sprawie (chyba?) termoregulatora, który robiłem.
    > Fachowiec wziął płytkę do rąk i zachwycił się lutowaniem: to Pan tak
    > polutował? Bardzo ładnie, moje uznanie! Czyli, nie chwaląc się, lutować
    > potrafię. ;)

    Skoro tak, to potrafiszz, chwali się, dobra umiejętność.

    > No, podbudowałem teraz swoje ego. :D

    I dobrze!
    Ja dziś już tak sprawnie nie lutuję, palce już nie te, może częściowo od
    pogryzienia przezx (mojego zresztą) psa, który będzie zze mną do swojego
    końca, może częściowo i z powodu dysfunkcji neurologicznych... (stąd też i
    literówki, zwłaszcza "zz", w moich tekstach, gramatykę i orto znam dobrze),
    ale, ostatnio, kupiłem sobie za 10 PLN słuchawki do śmiardfona, bo
    poprzednie zsgubiłem... Przewracałęm sie w łóżku na drugi bok i lekko
    szarpnąłem kabelek... pierdyknęło połączenie w przycisku z mikrofonem... Mam
    słuchawki Philips SHP1900, postanowiłem połączyć kabel od tych bździdeł za
    15 zyla, z moimi słuchawkami. I mialem słuchawki z mikrofonem, gdzie mogłem
    w autobusie sluchać YT, orazz gadać przez telefon. Pewnego dnia po wyjściu z
    pracy dzwonię do domu i mnie nie słychać. Wtyczuszka się okazała do dupy i w
    niej coś. Miałem inny kabelek, kumuś się słuchawkaq wyszarpnęła, ponownie
    zestawiłem, a słuchawkqa będzie na zaś, to wytrzyma lata, nie chce mi się
    tego obudowywać, tak sobie, gołe połaczenia na wierzchu, niech się wstydzi
    ten, kto widzi. Bardzo wygodne do słuchania w spokojnej podróży. Jakoś się
    udało precyzyjnie, kombinując cześciowo lutownicą, częściowo cyną i
    topnikiem w postaci kalafonii w izopropanolu, częściowo superglue, w tulejce
    którą musiałem "rozdąć", bo była za ciasna, by spiąć kable mechanicznie.
    Może owinę to nicią bawełnianą laminowaną klejem silikonowym?

    Zaś w ogóle, co do połaczeń dodatkowo lutowanych, trochę bym się obawiał też
    różnicy elektroujemności/elektrododatniości użytych materiałów i powstaniw w
    związku z tym, ogniw lokalnych i związanej z tym korozji. Zwłaszcza w
    połączeniu z nieneutralnym środowiskiem, które może osadzać kurz, mogący być
    elektrolitem, wilgoć, deszcze, itd...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.