eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCo nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka.... › Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Date: Wed, 15 Aug 2018 20:32:24 +0200

    news:pl18kv$qki$1$Adam@news.chmurka.net...

    > Dodam jeszcze, że do owijania na kwadratowych prętach używało się
    > specjalnego kluczyka, który miał za zadanie m.in. wcisnąć (naciąć) drut na
    > kanty pręta.

    Na mojej PC było to tak, że owijarka na tyle naciągała drut, żeby pod siła
    naciągu odrobinę materiał kołka wciął się w powierzchnię drutu, ale nie na
    tyle, aby drut zerwać.
    Nie pamiętam, czy przez 6 lat mojej pracy tam, choć jedno owinięte
    połaczenie zdechło, natomiast lutowanym zdarzało się to czesto. A na
    strowgerach, gdzie użycie kalafonii jako topnika było po macoszemu, to nie
    tak rzadkim problemem były zimne luty, gdzie przewód na łaczówce jak się
    stykał, to samym sobą z piórkiem, a kropla cyny była jedynie ozdobą. I
    wybierak próbując do następnego stopnia, potrafił stracić próbę (32A/AA -
    próba na izolację), czy pętlę zasilania (32A/AA/AB - przerwa na jednej z
    żył), czasem też, gdy następny wybierak stanął pod polem (głównie 32AB, ale
    to już n ei zahacza o zimny lut)... najgorsze, gdy padło wieczorem na jakimś
    niezbyt częstym kierunku... Strowgerowcy wiedza, jaki to dramat (dla
    abonentów) wtedy, bo dla obsługi chwila jest unieczynnić takie niesprawne
    połączenie.
    Co do owijarek - wystarczyły nam ręczne, na tyle niewiele było przy tym
    roboty, że nawet do krosowania przelicznika wystarczało. Raz na rok poprawic
    jakieś jedno połaczenie... nie trzeba bylo fabryki. Nawte przelicznik, przy
    którym było więcej roboty, też wystarczyło ręcznym i to całkiem ręcznym
    przyrządem.
    Układy sprężyn w przekaźnikach... też, tak dużo ich nie padało.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.