  • 1. Data: 2013-03-08 00:23:05
    Temat: Ciekawy raport w Elektroniku marzec/2013
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Witam,
    polecam artykuł w Elektroniku marzec/2013 pt. Projektowanie urządzeń
    elektronicznych-biura inżynierskie (raport techniczno-rynkowy).
    Po tym artykule utwierdziłem się tylko w swoich przekonaniach na temat
    projektowania elektroniki w Polsce-nic dodać nic ująć.

    Czy wy też macie takie spostrzeżenia?

    pytający

  • 2. Data: 2013-03-08 01:10:08
    Temat: Re: Ciekawy raport w Elektroniku marzec/2013
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Po tym artykule utwierdziłem się tylko w swoich przekonaniach na temat
    > projektowania elektroniki w Polsce-nic dodać nic ująć.
    > Czy wy też macie takie spostrzeżenia?

    My niestety nie czytalismy tego artykulu, bo nie podales linka, a w
    Googlach nie chce nam sie szukac, bo nie ma tego w pierwszych 10
    wynikach. Bycmoze wiec nasze spostrzezenia sa takie same jak Twoje i
    autora, a moze inne, nie mamy tego jak sprawdzic, bo nie napisales jakie
    one sa.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2013-03-08 07:33:19
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 8 Mar, 01:10, Pawel O'Pajak <o...@i...pl> wrote:
> [...]
    > ******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Z linkiem może być problem bo to jest wersja elektroniczna gazety
    Elektronik (pdf).
    Cały numer ma 142 strony i zajmuje ponad 30MB, ale postaram się wyciąć
    ten artykuł (kilka stron) i umieścić na serwerze.

    Polecam prenumeratę wersji elektronicznej ponieważ jest darmowa, a
    czasami jest
    coś ciekawego.

    pytający

  • 4. Data: 2013-03-08 09:10:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 7 Mar 2013 22:33:19 -0800 (PST), pytajacy <r...@p...fm>
    wrote:
    > Cały numer ma 142 strony i zajmuje ponad 30MB, ale postaram się
    wycią=
    > ten artykuł (kilka stron) i umieścić na serwerze.

    to jest grupa dyskusyjna, podziel się swoimi spostrzezeniami :)

    --
    Marek

  • 5. Data: 2013-03-08 09:55:53
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 8 Mar, 09:10, Marek <f...@f...com> wrote:

    > wycią=
    >
    > to jest grupa dyskusyjna, podziel się swoimi  spostrzezeniami :)
    >
    > --
    > Marek

    W artykule poruszany jest temat rynku projektowania urządzeń
    elektronicznych w Polsce.
    Wnioski, które zostały wyciągnięte przez autora artykułu pokrywają się
    z moim doświadczeniem,
    mianowicie:
    - biura inżynierskie muszą konkurować osobami, które prywatnie
    wykonują projekty (nie mają zarejestrowanej
    działalności gospodarczej), osoby te dają niższe ceny usług chociażby
    przez to że nie zawsze posługują się
    legalnym oprogramowaniem;
    - ilość zapytań ofertowych nie przekłada się na liczbę zleceń;
    - dla potencjalnego klienta, są zbyt duże koszty wykonania projektu
    przez biuro inżynierskie,
    a dla klienta jednym z najbardziej decydujących kryteriów podjęcia
    współpracy jest cena;
    - czasami firmy egzystują od projektu do projektu;
    - rynek projektowania elektroniki nie jest tematem prostym i łatwym.

    A jakie są Wasze doświadczenia w tym temacie?

    Ciekawe jest zestawienie firm, bo są duże firmy jak Bornico, po małe
    dwuosobowe.

    pytający

  • 6. Data: 2013-03-08 10:32:45
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

> [...]
    > wykonują projekty (nie mają zarejestrowanej
    > działalności gospodarczej), osoby te dają niższe ceny usług chociażby

    Dyskusja bedzie raczej malo elektroniczna, a bardziej polityczna. W RP
    v3.0 aby prowadzic DG musisz placic ZUS. ZUSu nie obchodzi, czy
    pracujesz nad projektem kilka miesiecy i kase bedziesz mial na koncu.
    Oni chca juz, a jak nie, to juz oni potrafia haracz wyciagnac. Jesli
    Twoj wredny kapitalistyczny stosunek do naszej ludowej Ojczyzny posunie
    sie tak daleko, ze bedziesz chcial wyzyskiwac pracownika, czyli go
    zatrudnic, no to kolego my (ZUS) Ci pokazemy co o krwiopijcach ludu
    pracujacego myslimy, zadnych ulg, pelny ZUS za pracownika.
    Co do oprogramowania, to roznie to bywa. Przypuszczam, ze niewiele,
    nawet niezle prosperujacych jak na polskie warunki firm, stac na
    Protela, za to chyba malo kto jest takim sknera, by nie kupic nawet
    prywatnie Bascoma, jesli potrzebuje. Wiadomo, porownania nie ma, inna
    kategoria zawodow, ale Atlium troche samo sobie winne, ze malo kto to kupi.
    Mnie ostatnio naszlo, zeby DG zalozyc (inna branza) i jesli do tego
    dojdzie, to niestety bede to musial zrobic w Anglii. Poddani Krolowej
    placa nizsze skladki niz ci pod rzadami PO, PiS i innych lewicowcow,
    lewakow i olewakow.
    Szara strefa bedzie zawsze, podobnie jak bezrobocie. Zeby skale ich
    zmniejszyc, trzeba postepowac dokladnie odwrotnie do tego, co powieksza
    szara strefe. Oczywiste. Jesli sie stosuje przymus ZUSu i to w zaporowej
    skali, gnebi sie przedsiebiorcow na wszelkie sposoby, to kazdy w miare
    myslacy czlowiek nie moze oczekiwac innego wyniku. To tak jakbys sie
    nachlal alkoholu i oczekiwal, ze bedziesz trzezwy.
    To nie ludzie chca byc nieuczciwi, to wladza ustala takie reguly gry.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2013-03-08 10:48:33
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 8 Mar, 10:32, Pawel O'Pajak <o...@i...pl> wrote:
> [...]
    > ******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Ale pojechałeś ... U nas to się nic nie opłaca, nawet tak dochodową
    instytucję
    jak usługi lotnicze (LOT) potrafią zarżnąć.
    Ale z drugiej strony to są firmy które zajmują się projektowaniem i
    jakoś dają radę.
    Nikt nie mówił że będzie łatwo, jest ciężko ale chyba nie
    przesadzajmy.

    pytajacy

  • 8. Data: 2013-03-08 11:02:39
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Nikt nie mówił że będzie łatwo, jest ciężko ale chyba nie
    > przesadzajmy.

    My się zajmujemy automatyką przemysłową oraz projektowaniem i wykonywaniem
    układów (sterowniki + obwody siłowe). W tej chwili mogę powiedzieć, że mamy
    najgorszy okres od 10 lat jeśli chodzi o zlecenia (a właściwie kompletny
    brak zleceń).

  • 9. Data: 2013-03-08 11:20:58
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 08.03.2013 11:02, Robbo pisze:

> [...]
    > wykonywaniem układów (sterowniki + obwody siłowe). W tej chwili mogę
    > powiedzieć, że mamy najgorszy okres od 10 lat jeśli chodzi o zlecenia (a

    Odezwij się na priv.
    Ja zajmuję się podobną branżą od 6 lat i powoli zaczyna brakować mi
    zasobów do zaspokojenia potrzeb klientów.

    Przy okazji - nie wiem według jakiego klucza były wybierane firmy
    projektowe do zapytań. Kiedyś, przy okazji zupełnie niszowego wyrobu
    (wyprodukowaliśmy 8 szt.) pani z AVT bardzo nalegała na wypełnienie
    ankiety. Przed tym raportem nie dostałem zapytania.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 10. Data: 2013-03-08 11:56:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pytajacy" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >działalności gospodarczej), osoby te dają niższe ceny usług chociażby
    >przez to że nie zawsze posługują się legalnym oprogramowaniem;

    No owszem.

    >- ilość zapytań ofertowych nie przekłada się na liczbę zleceń;

    Ale to chyba wzglednie normalne.
    Znam tez i calkiem inne branze, gdzie jest podobnie, znam tez firmy
    gdzie o prosta stal "zawsze pytamy wszyskich dostawcow i wybieramy
    najtansza oferte"

> [...]
    >współpracy jest cena;
    >- czasami firmy egzystują od projektu do projektu;

    Hm, ale czy to nie znaczy ze po prostu klienci sa slabi ?
    Nie maja produkcji, ani zbytu na miliony sztuk.

    >- rynek projektowania elektroniki nie jest tematem prostym i łatwym.

    Nie jest.
    Tylko ze to branza bardzo szeroka, wiec nie nie bardzo wiem jakie
    projekty autorzy maja na mysli: znicz nagrobkowy LED, alarm, dekoder
    TV (tu akurat jestesmy mocni), telewizor (oczywiscie cyfrowy LCD),
    plyte glowna do komputera, dysk twardy, drukarke lasertowa, telefon
    GSM, naped do tramwaju, falownik, unikalna maszyne produkcyjna czy
    pomiarowa ..

    J.