  • 21. Data: 2018-12-28 14:06:50
    Temat: Re: Cewka HV
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, December 28, 2018, 9:49:27 AM, you wrote:

    > Zobacz jaki impuls - raptem 28us jesli dobrze rozumiem.
    > Nawet sie nie zagrzeje.

    Chodzi o gęstość prądu. Ale rzeczywiście energia niewielka. Ciekaw
    jestem, czy byłaby mierzalna różnica zachowania pomiędzy drutem a licą
    TIW 340x0.127...

    > Pojemnosc ... byc moze, ale jak chce dac grube przekladki, to moze
    > mniejszy problem :-)

    Kłopotliwe. Ostatnio robiłem pomiar pojemności międzyuzwojeniowej
    transformatora 2.5 kW, pracującego na wysokim napięciu wejściowym -
    wyszło aż 160 pF pomimo grubych przekładek. Ale te 160 pF wystarczało
    w zupełności, żeby gałęzie mostka zachowywały się różnie. Przy
    kilkudziesięciu kHz czyli w zakresie czasów podobnym.

    > Ale swoja droga, to cos mi sie nie zgadza - taka mala cewka i taka
    > wielki prad/pole/energia ... to po co ludzie rdzenie kupuja :-)

    Bo energia nie jest w materiale ferromagnetycznym ale w lukach
    pomiędzy. Rdzenie służą ukierunkowaniu pola jedynie - żeby jak
    najmniej szło w rozproszenie. Bo w typowych zastosowaniach
    rozproszenie == zakłócanie. Tutaj to bez znaczenia i rzeczywiście w
    układach przepięciowych stosuje się często cewki powietrzne. Ale
    raczej jako jednowarstwowe.

    > P.S 160A i 200uH to raptem 2.5J

    2.56 J - i co z tego? Jak na obwód magnetyczny o małej indukcyjności,
    to bardzo dużo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2018-12-28 14:15:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, December 28, 2018, 9:52:22 AM, you wrote:

> [...]
    2-DataSheet.pdf
    > Tak malo to znow nie - 5g/cm^3 ma ten material.
    > Zelazo ma ~8, zywica ~1 ...

    To nie do końca sama żywica - tam są jakieś wypełniacze - to się
    wypieka jak ceramikę. Ale materiały o wyższej przenikalności są
    cięższe - T650-26 waży 5140 gramów (7 g/cm^3). Materiał -45 jest
    jeszcze cięższy - 7.2 g/cm^3 https://micrometals.com/materials/pc

    > Ale trzeba przyznac, ze ciezkie bydle.

    Normalka.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2018-12-28 16:29:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..

    >Chodzi o gęstość prądu.

    Ze studiow chodzi mi po glowie teoretyczna wartosc 26kA/mm^2.
    Na tyle starcza elektronow.
    Tylko nie pamietam - to miedz czy krzem :-)

    >Ale rzeczywiście energia niewielka. Ciekaw
    >jestem, czy byłaby mierzalna różnica zachowania pomiędzy drutem a
    >licą
    >TIW 340x0.127...

    Ciekawe pytanie. 8/20 us ... harmoniczne pod 100kHz.

    >Kłopotliwe.

    Ale on chce 6kV, to nawet wskazane :-)

> [...]
    >w zupełności, żeby gałęzie mostka zachowywały się różnie. Przy
    >kilkudziesięciu kHz czyli w zakresie czasów podobnym.

    No, jesli dobrze licze to dwie plaskie okladki o powierzchni 200cm^2 i
    w odleglosci 1mm mialyby jakies 180pF razy przenikalnosc przekladki.
    Ale w wielowarstwowej cewce to sie trudniej liczy.

    No i te 180pF to raptem 0.14A przy 6kV/8us, a Piotr chce do 160A
    impuls ograniczyc.

    >Bo energia nie jest w materiale ferromagnetycznym ale w lukach
    >pomiędzy. Rdzenie służą ukierunkowaniu pola jedynie - żeby jak
    >najmniej szło w rozproszenie.

    No i przy okazji na skrocenie drogi w powietrzu, bo wtedy duzych pol
    nie bedzie.

    Ale jak widac - przy ~20kAzw duze pola juz beda, tylko miedz szybko
    swieci :-)

    >2.56 J - i co z tego? Jak na obwód magnetyczny o małej indukcyjności,
    >to bardzo dużo.

    Piotr straszyl chyba wieksza energia.

    J.

  • 24. Data: 2018-12-28 17:22:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Bo energia nie jest w materiale ferromagnetycznym ale w lukach
    > pomiędzy. Rdzenie służą ukierunkowaniu pola jedynie - żeby jak
    > najmniej szło w rozproszenie.

    Topologia też może służyć ukierunkowaniu pola. Ponadto i tak 100%/mu_r
    będzie szło powietrzem, z definicji. Przy przenikalności 10 będzie to
    10% strumienia. Trzeba sobie będzie pomóc geometrią, tak czy inaczej.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2018-12-28 23:01:02
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    > I artysta-plastyk, który wymodeluje toroid? :-]
    > Ale ogólnie pomysł nie jest zły, w innych zastosowaniach
    > to może być właściwe rozwiązanie.

    chyba mam lepszy trop - na PWr prof. Golonka (na Długiej) zajmował się
    LTCC, różne wymyślne cuda dla nas robił, w tym wysokonapięciowe.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 26. Data: 2018-12-29 00:05:55
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Duże moce to niekoniecznie duże energie. Kondensator 5uF naładowany
    > do 6kV da Ci te megawaty w impulsie, jeżeli tylko ESR będzie odpowiednio
    > niska, a kondensator odpowiednio wytrzymały. Owszem, bardzo
    > niebezpieczna zabawka, ale żadna magia.

    Oczywiście. GW laser azotowy jakiś nie wzbudza mojego poczucia
    bezpieczeństwa, a tam przecież ns tylko akcja trwa. W Twoim przypadku -
    czy pokusił byś się rozładować te 5u@6kV przez jakikolwiek kawałek
    swojej skóry? No właśnie :)
    Magią dla mnie jest robienie przetwornicy potrafiącej ten 1MW
    przetworzyć. Przetwornicy, a więc działanie ciągłe, przynajmniej w
    okresie kilku sekund.
    Mam trafo 0.4kVA, widzę jakie tam szyny idą... z mojej strony respekt.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 27. Data: 2018-12-29 00:09:47
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Doczytałem, średnia moc będzie nieduża.
    Hmm... brzmi lepiej, ale i tak uważaj :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 28. Data: 2018-12-29 00:34:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Dec 2018 00:05:55 +0100, Irek.N. napisał(a):

    > Oczywiście. GW laser azotowy jakiś nie wzbudza mojego poczucia
    > bezpieczeństwa, a tam przecież ns tylko akcja trwa. W Twoim przypadku -
> [...]

    Pokusic nie, ale niektorzy pewnie rozladowali ... i zyja :-)

    > Magią dla mnie jest robienie przetwornicy potrafiącej ten 1MW
    > przetworzyć. Przetwornicy, a więc działanie ciągłe, przynajmniej w
    > okresie kilku sekund.

    Ale przeciez to tester EMC. Przetwornica sobie tylko ten kondensator
    powolutku laduje.

    A Piotr nie chce go przetworzyc, tylko na tyle cewka
    zmiejszyc/wydluzyc, zeby wystarczylo ze 160A sobie poradzic.

    Natomiast przetwornice na 1MW czy nawet 1GW sa, ale to i dla mnie
    magia.

    J.