  • 151. Data: 2011-04-14 14:21:21
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    kenobi wrote:

    > nie mam czasu ani checi na zapoznawanie sie kernelem linuksa - skoro wiesz
    > o czym mowisz to moze opowiesz jak to programisci c dziargaja "o o" w
    > linux kernel i VFS - bo jak mowie wydaje mi sie to malo prawdopodobne [by
    > komus w c chacilo sie odtwarzac obiektowopodobna 'siatke' a zwlaszcza
    > porzadki 'kreacji' obiektow jak w 'o o']

    Sa ludzie, ktorzy nie wierza, ze pod maska silnika w samochodzie nie siedzi
    przyslowiowy Murzyn krecacy korbka i nie maja czasu ani checi tego
    sprawdzac.
    Trudno z nimi dyskutowac, wiec EOT.

    --
    Michal

  • 152. Data: 2011-04-14 14:28:39
    Od: "kenobi" <p...@p...onet.pl>

    > W dniu 2011-04-14 15:50, kenobi pisze:

    > [...]

    'kreacji'

    > Mylisz OO z implementacją w C++.

    > Nie musisz studiować całego kernela. Gdybyś ze zrozumieniem objerzał

    > np. sqlite'a, to wiedziałbyś o co chodzi. Żebyś się nie męczył

    > z szukaniem - interfejs systemu plików w sqlite:

    > http://www.sqlite.org/c3ref/vfs.html

    > Analogiczne rozwiązanie masz w openssl'u:

    > http://www.openssl.org/docs/crypto/bio.html - tu są nawet użyte wzorce

    > projektowe (do dyskusji, czy Chain of Responsibility, czy Decorator,

    > ale to już szczegóły).

    wolalbym konkretna odpowiedz na pytanie a nie linki do czegs czego
    wcale nie chce czytac.

    Fundamentami definicji "OO" jak ja dzis jako tako rozumiem sa
    nastepujace dwie rzeczy:

    1) taki system posiada (czy tez sklada sie nań) tzw "siatka obiektow"
    - nie ma globalnej widzialnosci tylko miedzy obiektami sa poustawiane
    polaczenia, teoretycznie w ten sposob by bylo ich jak najmniej i by
    wszystko spelnialo jak najlepiej okreslone designerskie wymogi
    (uniersalnosc itp)

    2) charakterystyczne jest to ze same obiekty we wspomninej siatce sa
    tworzone w runtime (przez inne elementy z siatki) - podkreslam ten drugi
    punkt bo jest charakterystyczny i sam w sobie mocno komplikuje caly ten
    system

    teraz moja watpliwosc: czy komus kto pisze w c chcialoby sie implementowac
    cos (np czesc jadra linuxa) na taki sposob by spelnialo to spelnialoby powyzsze
    dwa punkty (a te dwa punkty to albo 'oo' w calosci albo wieksza czesc jego
    postaci)

  • 153. Data: 2011-04-14 14:55:44
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 14 Apr 2011 15:19:51 +0200, Michal Kleczek <k...@g...com>
    wrote:

    >Bardzo chetnie sie zapoznam. Mozna prosic o jakies namiary?

    Proponuje pogoglowac na Warrnier Orr diagrams albo Warrnier Orr
    methodology

    Mozna tez na jackson Structured Modeling.

    generalne uwagi mozna znalezc tutaj

    http://userpages.umbc.edu/~khoo/survey2.html

    Jak idzie o programowanie logiczne czy funkcyjne, to "metodologie
    obrazkowe" sprawdzaja sie slabo, za to dosyc dobre sprawdzaja sie
    metody formalne. Dosyc polularny jest jezyk Z

    http://www.uni-koblenz.de/~beckert/Lehre/Spezifikati
    on/11Z.pdf

    Sprawdza sie przynajmniej dla mnie, albowiem uzywam Z do specyfikacji
    programow w Prologu

    >Jak pisalem - chodzilo mi o metodyki dla paradygmatow innych niz
    >proceduralny i obiektowy (czyli np. funkcyjny).

    >Czyli OO bylo/jest lepsze z definicji :)

    Zawsze "nowe" jest lepsze z definicki :)

    A.L.

  • 154. Data: 2011-04-14 14:58:10
    Od: "kenobi" <p...@p...onet.pl>

    > Sa ludzie, ktorzy nie wierza, ze pod maska silnika w samochodzie nie siedzi
    > przyslowiowy Murzyn krecacy korbka i nie maja czasu ani checi tego
    > sprawdzac.
    > Trudno z nimi dyskutowac, wiec EOT.

    heh, powstaje raczej przypuszczenie ze nie umiesz odpowiedziec z sensem
    na wyartykulowana przeze mnie watpliwosc wiec szybciutko wolasz w panice EOT
    dokladajac historyjke o murzynie

    - dla mnie jest to smutne dlatego ze poniekad pokazuje to czego ja i tak
    mam smutna swiadomosc - mw to ze proba normalnego porozmawiania na jakims
    przyzwoitym logicznym poziomie z personami na tej grupie to zwykle meczarnia
    i tak skazana na porazke - wejscie do jakiegos doprawdy * POKRACZNEGO * swiata

    - nie bierz tego osobiscie, moj zly humor i czasem mniejsze czasem wieksze
    obrzydzenie jakie czuje w obliczu tych kwesti typu 'bliskie spotkania
    z glupota' to raczej rzecz ktora 'mnie' dotyczy (tak to teraz postrzegam
    a przynajmniej staram sie) i sam sobie bede musial z tym poradzic na wlasnym
    gruncie - moze mi przejdzie

    kenobee

  • 155. Data: 2011-04-14 15:12:53
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    A. L. wrote:

> [...]

    [ciach]
> [...]
    on/11Z.pdf

    > Sprawdza sie przynajmniej dla mnie, albowiem uzywam Z do specyfikacji

    Anegdota:
    od razu zapuscilem gugla na "z language" i dostalem linki do wikipedii.
    Poniewaz jest to zwiazane z "formal methods" seria odnosnikow zaprowadzila
    mnie do http://en.wikipedia.org/wiki/B-Method - wymyslonej przez tegoz
    samego autora co Z. Tam przeczytalem ze:
    "B method has been used in some major safety-critical system applications in
    Europe (such as in Paris Métro Line 14 and Ariane 5 rocket)." - no, w koncu
    to metody formalne - do hardkorowych zastosowan.
    I natychmiast mi sie przypomnialo o wypadku
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_5_Flight_501
    spowodowanym przez blad w oprogramowaniu.

    Ehh... zycie jest okrutne.

    --
    Michal

  • 156. Data: 2011-04-14 15:38:24
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 14 Apr 2011 17:12:53 +0200, Michal Kleczek <k...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >I natychmiast mi sie przypomnialo o wypadku
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_5_Flight_501
    >spowodowanym przez blad w oprogramowaniu.

    Proponuje postudiowac DOKLADNIE przyczyny wypadku Ariane 5. Problem
    polegal na tym ze do Ariane 5 zastosowano system nawigacyjny od Ariane
    4 ktory byl zaprojektowany na mniejsze przyspieszenia niz Ariane 5
    mogla osiagac podczas startu.

    Trudno w tym przypadku obwiniac sofrwate - software zachowal sie
    prawidlowo. Gdy liczby otrzymywane z systemu nawigacyjnego
    przekroczyly dopuszczalny zakres, komputer wylaczyl system
    nawigacyjny. Zgodnie ze specyfikacja.

    Nie znam formalnych metod ktore sprawdzalyby poprawnosc i logike
    zalozen projektowych.

    A.L.

  • 157. Data: 2011-04-14 16:49:31
    Od: "jfs/fir" <p...@p...onet.pl>

    ciekawostka jeszcze, jak przejrzec

    http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_program
    ming

    to jest tam lista wypowiedzi w sekcji pt "The value of object orientation"
    i co wlasnie ciekawe - wszystkie te wypowiedzi sa krytyczne/negatywne
    wobec oo (heh)

  • 158. Data: 2011-04-14 17:47:07
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-04-14 18:49, jfs/fir pisze:
    > ciekawostka jeszcze, jak przejrzec
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_program
    ming

    Zacytuję cię: "wolalbym konkretna odpowiedz na pytanie a nie linki do
    czegs czego wcale nie chce czytac. "

    > to jest tam lista wypowiedzi w sekcji pt "The value of object orientation"
    > i co wlasnie ciekawe - wszystkie te wypowiedzi sa krytyczne/negatywne
    > wobec oo (heh)

    Ale jednak przeczytałem. Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy to: "The
    neutrality of this section is disputed."

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 159. Data: 2011-04-14 18:01:13
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]

    > czegs czego wcale nie chce czytac. "

    > Ale jednak przeczytałem. Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy to: "The

    > neutrality of this section is disputed."

    mimo tego jak dla mnie jest to smieszny kawalek

  • 160. Data: 2011-04-14 18:05:07
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 14 Kwi, 15:50, "kenobi" <p...@p...onet.pl> wrote:

    > nie mam czasu ani checi na zapoznawanie sie kernelem linuksa - skoro wiesz
    > o czym mowisz to moze opowiesz jak to programisci c dziargaja "o o" w linux
    Uchwyt pliku, id procesu, socket....