  • 1. Data: 2010-01-29 19:26:53
    Temat: Canon PowerShot S90 - ciekawe zniekształcenia geometryczne
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    Witam,

    Podaję jako piątkową ciekawostkę, że całkiem zacny aparacik Canon PS S90
    potrafi zrobić dziwną rzecz - asymetryczne zniekształcenia geometryczne.
    Zauważyłem to prostując zniekształcenia perspektywy i czasami
    pojawiającą się "beczkę". Po zastanowieniu się doszedłem do wniosku, że
    winę ponosi układ obiektyw - stabilizacja. Na szerokim końcu obiektyw
    tego aparatu ma bardzo silną "beczkę" (dobrze widać to na RAW-ach,
    JPEG-i są z różną skutecznością korygowane w aparacie). Działanie
    stabilizatora powoduje, że klatka nie zawsze znajduje się w środku pola
    obrazowego. Im bliżej jednej z krawędzi, tym bardziej asymetryczne są
    zniekształcenia i gorzej działa korekcja JPEG-ów: z jednego boku za
    słabo, z drugiego - zbyt silnie. Czyli teoretycznie może być nawet tak,
    że z jednej strony zdjęcia będzie "beczka", a z drugiej "poduszka". Tego
    jeszcze nie spotkałem, ale i tak wychodzą czasami śmieszne kwiatki. Na
    przykład, na tym zdjęciu wieża w Greenwich na pewno była prosta:

    http://i178.photobucket.com/albums/w272/pkozar/Vario
    us/IMG_0651.jpg

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 2. Data: 2010-01-30 19:18:20
    Od: "085" <z...@g...pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" <p...@i...waw.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > z jednej strony zdjęcia będzie "beczka", a z drugiej "poduszka". Tego
    > jeszcze nie spotkałem, ale i tak wychodzą czasami śmieszne kwiatki. Na

    Cwicz Kolego, moze uda Ci sie wytresowac aparat do tilt & shift :)

    p, zul