  • 31. Data: 2021-06-30 12:07:33
    Temat: Re: COB z telefonu
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Złącze powinno zacząć przewodzić przy 0,6 V, a spadek na obciążonej
    > diodzie wzrasta do 0,7 V -- tak to pamiętam z dawnych czasów.

    To się zgadza dopóki obracamy się poniżej 1A.

    Pierwsza z brzegu w TME 10A dioda:
    https://www.tme.eu/Document/be2d923512e9da44e270335f
    3bc6c7b8/10a05_ser.pdf

    Przy 1A ma 0.7V, ale przy 10A ma 0.95V
    Czyli jak przy 10A będzie 30V to przy 1A będzie 30*70/95=22V.

    Niewiele się pomyliłem strzelając na wyczucie.
    P.G.

  • 32. Data: 2021-06-30 12:55:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Jun 2021 10:25:53 +0200, Dariusz Dorochowicz wrote:

    > 0,05 stopnia na wat, razy 2500 watów to 125 stopni, plus 25 stopni
    > obudowy daje maksymalne 150 stopni złącza. Wszystko w karcie katalogowej.

    Uff, to sa jeszcze porzadne grz ... tranzystory :-)

    J.

  • 33. Data: 2021-06-30 13:06:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Jun 2021 11:20:27 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ogniwa mają sprawność rzędu 20%, co jest całkiem sporo. Kolektor cieczowy

    Ogolnie to bym rzekl, ze tragicznie :-)

    > może mieć i 70%, więc zawsze uważałem, że to najbardziej sensowna opcja.
    > Jednak ekonomia ma swoje prawa -- dzisiaj zestaw elektryczny 1,5 kW to
    > koszt ok 3000 zł, a jak ktoś jest choć trochę druciarsko usposobiony, to
    > może zejść z ceną o połowę. Instalacja z glikolem ze dwa razy droższa,
    > a kłopoty przy montażu nieporównywalnie większe.

    Co za czasy - polprzewodniki tansze od rurek.

    Ale moze nie ma sie co dziwic - miedz droga, piasek prawie za darmo
    :-)

    > Gdy przed laty próbowałem w ten sposób podejść do tematu, rzecz rozbijała
    > się o problem podobny do problemu grzałki -- producenci klimatyzatorów
    > polubili asynchroniczne silniki, które działają albo na sto procent mocy,
    > albo wcale. W niepełnym słońcu pożytku z takiego systemu nie ma.

    No faktycznie - moze byc problem. Moc silnika mozna zmniejszyc
    inaczej, ale do startu sprezarki moment moze byc potrzebny.

    Czyli jednak glikol :-)
    Chyba ze ... i tak mamy baterie akumulatorow.

    > Teraz
    > zdaje się są pompy z silnikami inwerterowymi, którym można dozować energię.

    J.

  • 34. Data: 2021-06-30 13:23:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ogolnie to bym rzekl, ze tragicznie :-)

    Biorąc pod uwagę ogromną szczodrość Naszej Gwiazdy, sprawność jest mało
    istotna. Dostajemy przecież kilowat z każdego metra kwadratowego. Ponadto
    przy przemianie kwantowej (foton na elektron) i niemonochromatycznym
    świetle, sprawność może dobić najwyżej gdzieś do 50%. Więc te 20% to
    nieźle.

    > Co za czasy - polprzewodniki tansze od rurek.

    Od dawna są tańsze niż wszystko inne.

    > No faktycznie - moze byc problem. Moc silnika mozna zmniejszyc
    > inaczej, ale do startu sprezarki moment moze byc potrzebny.
    >
    > Czyli jednak glikol :-) Chyba ze ... i tak mamy baterie akumulatorow.

    Ciepłą wodę przechowuje się bardzo łatwo. Tutaj wyjątkowo rurki wychodzą
    najtaniej. Dużo taniej niż akumulatory.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2021-06-30 13:35:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Jun 2021 13:23:48 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Biorąc pod uwagę ogromną szczodrość Naszej Gwiazdy, sprawność jest mało
    > istotna. Dostajemy przecież kilowat z każdego metra kwadratowego.

    Ogolnie tak, ale metr kwadratowy drogi :-)

    > Ponadto
    > przy przemianie kwantowej (foton na elektron) i niemonochromatycznym
    > świetle, sprawność może dobić najwyżej gdzieś do 50%. Więc te 20% to
    > nieźle.

    No ale glikol zamienia w 70% :)

    > Od dawna są tańsze niż wszystko inne.

    no, np polprzewodnikowa grzalka 2.5kW za jedyne 50 zl :-)

    J.

  • 36. Data: 2021-06-30 14:08:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ogolnie tak, ale metr kwadratowy drogi :-)

    Metr miejsca, czy metr urządzenia? Jedno i drugie nieprawda. Na dachu
    miejsca dużo, a potrzeba ledwie kilku metrów. Z urządzeniami jest tak,
    że te zajmujące więcej metrów (mniejsza sprawność) są tańsze. Przy tej
    samej mocy.

    > No ale glikol zamienia w 70% :)

    Jednak drogi jest. Są też wielowarstwowe ogniwa o zbliżonej sprawności.
    Stosowane w kosmosie. Takie też mają ceny.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2021-06-30 14:35:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Jun 2021 14:08:17 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Metr miejsca, czy metr urządzenia?

    Miejsca :-)

    > Jedno i drugie nieprawda. Na dachu
    > miejsca dużo, a potrzeba ledwie kilku metrów.

    a to zalezy ile kto pradu potrzebuje i jak mieszka :-)

    > Jednak drogi jest. Są też wielowarstwowe ogniwa o zbliżonej sprawności.
    > Stosowane w kosmosie. Takie też mają ceny.

    Wiem.
    Ale sam glikol tani jest, a panel prosty... to powinno byc tanie :-)

    J.

  • 38. Data: 2021-06-30 14:51:16
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 30.06.2021 o 12:55, J.F pisze:

    > Uff, to sa jeszcze porzadne grz ... tranzystory :-)

    Porządne to jest podejście z odpowiednim napięciem i prądem. Z czego tam
    ścieżki są? Ba, ścieżki. Ja bym chętnie zobaczył konstrukcję pod takie coś:

    https://www.digikey.com/en/products/detail/ixys/IXYT
    85N120A4HV/12179111

    Pozdrawiam

    DD