    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: CNC/CAM - problem z tworzeniem obudowy dla elektronika
    Date: Thu, 13 Jul 2017 13:22:18 +0200

    Witam,

    Tak jak zapowiadałem, wziąłem się teraz za grubszy temat (jak dla mnie)
    jeśli chodzi o wykorzystanie CNC. Zdobyłem już pierwsze doświadczenia.
    No i chciałbym się Was podpytać jak sobie radzicie. Opiszę z czym mam
    problem ale niekoniecznie chcę się upierać przy n/w aplikacji.

    Otóż wykorzystuję jako CAM'a SimplyCam 3. Ideę chyba opanowałem ale albo
    ta aplikacja nie działa wskutek mnóstwa niedoróbek albo nie potrafię jej
    użyć. Oczywiście ideologia jest prosta: ładujemy DXF i na jego bazie
    tworzymy ścieżki / wiercenia / itp dla maszyny. No i tu zabawa się
    kończy a zaczyna koszmar.

    1. Nie istnieje możliwość (przynajmniej wprost) wyrównania dowolnego
    punktu kształtu do początku układu współrzędnych. Można go przesuwać
    ręcznie albo wpisać wartość przesunięcia. Ręcznie nigdy idealnie nie
    trafimy a żeby wpisać z palca wielkość przesunięcie to trzeba je znać. W
    tym sofcie nie dowiemy się jaka jest potrzebna. Nie ma sposobu
    wyrównania np. dolnego lewego wierzchołka prostokąta (z DXF wziętego) do
    czegokolwiek.

    2. Nie da się zaprojektować w DXF punktów wierceń. SimplyCam "potrafi
    wiercić" tylko tam, gdzie albo jest punkt albo jest arc. Ma się to nijak
    do rzeczywistości. Np. pięknie obrysowałem sobie w AI złącze D-SUB:

    http://www.alextronic.biz/Dimension/D-SUB/DB015F-15.
    jpg

    Chciałbym nawiercić otwory pod śruby. Po zaimportowaniu DXF miejsca na
    wiercenia (kółka po obu stronach gniazda) są spline'ami. Program nie
    potrafi wskazać środka czegoś takiego. Trzeba ręcznie wstawić punkt
    pośrodku (gratulacje jeśli ktoś trafi), albo obrysować otwór i dopiero
    ten obrys obrysu wykorzystać do wyznaczenia punktu środkowego.
    Dorysowanie w DXF "celownika" do wszelkich miejsc wiercenia to jakieś
    obejście, ale uwaga - jeśli te "celowniki" będą zgrupowane, to
    nieznacznie zostaną przesunięte w programie. Tak więc otwory powstaną w
    innych miejscach niż w projekcie!!!

    3. Niby jest jakaś guzik "get points" ale nikt nie wie do czego służy.
    Support po opłaceniu licencji zamilkł. Być może pozwala to jakoś
    wyznaczać środki wierceń.

    4. Nawet jeśli obrysujemy obrys raz jeszcze to szlag to trafi przy
    ponownym importowaniu DXF (bo np. poprawka była potrzebna w postaci
    przesunięcia nieco gniazda).

    5. No będę wspominał o ilości błędów tej aplikacji przewyższającej ilość
    funkcji.

    Tak się nie da pracować. Wiem, że ktoś z Was korzysta z tej aplikacji.
    Wiem też, że używacie innych. Czy da się jakoś ogarnąć temat CAMów nie
    chcąc wydawać np. 1500$?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek