  • 61. Data: 2018-04-23 09:40:15
    Temat: Re: Byłem dzisiaj na salonach
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 20 Apr 2018 18:37:39 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Jesli na tym sie twoja znajomosc silnikow BLDC konczy, to bardzo
    > dobrze napisalem.

    A może byś napisał tak coś bardziej metrycznie zamiast jak zwykle
    filozofować o użyciu falownika do silnika bldc jaki *użyto* w Tesli?
    Ile ESC do silników bldc skonstruowałes?

    --
    Marek

  • 62. Data: 2018-04-23 12:20:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A może byś napisał tak coś bardziej metrycznie zamiast jak zwykle
    >filozofować o użyciu falownika do silnika bldc jaki *użyto* w Tesli?

    Silnik BLDC to tak naprawde silnik pradu zmiennego, tylko towarzyszy
    mu
    "elektroniczny komutator", ktory jak najbardziej mozna nazwac
    falownikiem.

    W przypadku Tesli o tyle ciekawie, ze :
    -dawniej uzywala silnika indukcyjnego, wiec niemal identycznie to samo
    co "zwykly silnik" AC.
    -falownik w "jednej obudowie", co moze niektorych zmylic, skoro do
    "silnika" doprowadza sie DC.

    >Ile ESC do silników bldc skonstruowałes?

    A Ty ile, ale takich o mocy ponad 100kW ?

    J.

  • 63. Data: 2018-04-23 16:00:27
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-04-20 o 18:02, Shrek pisze:

    > Akurat ma rację. Choć wiele to się od falownika nie różni w części
    > "prądowej", to jednak zasada działania i sterowanie jest inne.
    Różni się programem w procku i duperelami, reszta na potrzeby tej
    dyskusji, jest taka sama,
    głównymi kosztami przy falowniku są stopnie mocy, ich chłodzenie i
    zabezpieczenia.
    Obojętne czy silnik będzie AC czy BLDC falownik dość kosztowny musi być.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 64. Data: 2018-04-23 16:56:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 23 Apr 2018 12:20:56 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > towarzyszy
    > mu
    > "elektroniczny komutator", ktory jak najbardziej mozna nazwac

    Nie, mylisz synchroniczny silnik bldc z synchronicznym silnikiem AC
    (podobnym do silnika reluktancyjnego). Faktycznie oba silniki mają
    omal identyczną konstrukcję z komutacją elektroniczną, różnią się
    jednak charakterysttką uzwojeń (bldc trapez, w synch. ac sinus). W
    literaturze wyraźnie wyodrębnia się podział semantyczny bldc/sync ac
    właśnie by odróżniać oba silniki, stąd nazywanie sterownika bldc
    "falownikiem" jest delikatnie mówiąc nieprecyzyjne, szczególnie w
    ustach inżyniera. Bldc nie wymaga kształtowania sinusa (falownika),
    wystarczy przełączanie rail2rail ze źródła DC.

    --
    Marek

  • 65. Data: 2018-04-23 17:02:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 23 Apr 2018 16:00:27 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > zabezpieczenia.
    > Obojętne czy silnik będzie AC czy BLDC falownik dość kosztowny musi

    Oczywiscie można uznać taki skrót myślowy, ale J.F. jest inżynierem
    co winduje poziom dyskusji oraz oczekiwania kontekstu merytorycznego
    płynącego z jego wypowiedzi, dlatego zwróciłem uwagę.

    --
    Marek

  • 66. Data: 2018-04-23 17:46:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie, mylisz synchroniczny silnik bldc z synchronicznym silnikiem AC
    >(podobnym do silnika reluktancyjnego).

    Nie mylmy synchronicznego z reluktacyjnym.

> [...]
    >stąd nazywanie sterownika bldc "falownikiem" jest delikatnie mówiąc
    >nieprecyzyjne, szczególnie w ustach inżyniera.

    A potem zagladasz chocby tu
    https://en.wikipedia.org/wiki/Power_inverter

    I mamy sinusoidalne, prostokatne i jeszcze pare innych.
    Nazwa ogolna.

    >Bldc nie wymaga kształtowania sinusa (falownika), wystarczy
    >przełączanie rail2rail ze źródła DC.

    A potem mamy np
    http://kellycontroller.com/sinusoidal-wave-brushless
    -motor-controller-kls24v-144v-c-105.html

    https://www.electricbike.com/sine-wave/

    https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/A
    N-8201.pdf

    J.

  • 67. Data: 2018-04-23 20:43:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.04.2018 o 16:00, Janusz pisze:

    > Różni się programem w procku i duperelami, reszta na potrzeby tej
    > dyskusji, jest taka sama,

    Jeszcze filtry, dławiki. Nie, to nie jest to samo.

    > głównymi kosztami przy falowniku są stopnie mocy, ich chłodzenie i
    > zabezpieczenia.

    Same tranzystory nie są wbrew pozorom jakoś bardzo drogie. Tu masz:

    https://www.tme.eu/pl/katalog/moduly-igbt_100311/#id
    _category=100311&s_field=artykul&s_order=ASC&visible
    _params=2%2C10%2C35%2C224%2C224%2C229%2C234%2C263%2C
    268%2C268%2C1247%2C1752&used_params=224%3A24808%3B26
    8%3A24707%2C25145%3B

    > Obojętne czy silnik będzie AC czy BLDC falownik dość kosztowny musi być.

    Ale jeszcze raz - silnik braszlesa się steruje drajwerem nie falownikiem;)

    Shrek

  • 68. Data: 2018-04-30 14:48:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-04-23 o 20:43, Shrek pisze:

> [...]
    8%3A24707%2C25145%3B

    > Ale jeszcze raz - silnik braszlesa się steruje drajwerem nie falownikiem;)

    Ja Cię proszę, nie ucz ojca dzieci robić :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 69. Data: 2018-04-30 15:04:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2018 o 14:48, Janusz pisze:

    > Ja Cię proszę, nie ucz ojca dzieci robić :)

    No proszę - kolega ze studiów? ;)

    Shrek

  • 70. Data: 2018-05-01 11:22:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 23 Apr 2018 17:46:50 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A potem mamy np
    > http://kellycontroller.com/sinusoidal-wave-brushless
    -motor-controller-kls24v-144v-c-105.html
> [...]

    No i co ma argumentować zasilanie silnika DC sinusem? Że można? Można
    ale po co, poza wąskim zastosowaniem (np. hipoobroty) to się nie
    kalkuluje ekonomicznie (niepotrzebna komplikacja sterownika).

    --
    Marek