  • 121. Data: 2021-08-24 11:21:37
    Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 24 Aug 2021 08:41:37 GMT, Dominik Ałaszewski wrote:

    > Ależ jest. I był sto lat temu. I może się okazać taką
    > samą ślepą uliczką, jak sto lat temu (choć oczywiście nie musi).

    > Osobiście bardzo bym chciał, żeby nastąpił przełom
    > w akumulatorach. I samochody na baterie byłyby powszechne,
    > i wszelakie OZE można byłoby świetnie zagospodarować.
    >
    > Niestety wydaje mi się to mało realne w najbliższej przyszłości.

    Nie wiem o co Ci chodzi, albo Ty o czyms nie wiesz :-)

    samochod elektryczny o zasiegu ok 400km, z w miare szybkim ladowaniem,
    jestr faktem. I tylko ja narzekam, ze za duzo obiadow w drodze na
    poludniowe morza czy Alpy :-)

    > Spirytus, holzgas, napęd mięśniowy :-)

    ciagle biopaliwa i ... dla wszystkich nie starczy :-(

    > Zapłacą, zapłacą. Bogaczom już teraz sponsorują jachty i helikoptery,
    > to i na autostrady się zrzucą ;-)

    Nadal beda placic na jachty i helikoptery ... bo morza i powietrze sa
    za darmo :-)

    > Nie ma woli politycznej, a szkoda.

    Tyle lat, tylu zielonych ... i nie ma woli?

    Moze po prostu trolejbus jest kiepski, a trolejbus na wegiel to juz w
    ogole kiepski ..

    > Byłoby i taniej, i korzystniej
    > dla środowiska, można spokojnie poczekać aż baterie w autach wyjdą
    > z chorób wieku dziecięcego.

    Znaczy jak - chcesz ludzi przesadzic na tramwaje i trolejbusy, a potem
    znow ktos odkryje samochody, wykupi linie tramwajowe ... i zaorze ?
    :-)

    J.

  • 122. Data: 2021-08-24 11:23:43
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Tak czy tak, spalinowe samochody to ślepa uliczka.

    Ale ja nie mówię, że nie. Tylko daleki jestem od zachwycania
    się samochodami na baterie jako alternatywą. Przynajmniej
    obecnie.

    Jak też daleko mi do twierdzenia, że takie czy inne rozwiązanie
    z całą pewnością w przyszłości się sprawdzi i będzie powszechne.

    > Więc dyskusja jest zbędna.

    Dyskusja zawsze jest wskazana :-) Poszerza horyzonty :-)

    O ile oczywiście to dyskusja, a nie udowadnianie za wszelką
    cenę, że moja racja jest mojsza niż twojsza.

    > Możemy podyskutować "co zamiast baterii", ale to wszystko.

    Baterie byłyby super, gdyby nie były tak kiepskie ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 123. Data: 2021-08-24 11:37:32
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > samochod elektryczny o zasiegu ok 400km, z w miare szybkim ladowaniem,
    > jestr faktem. I tylko ja narzekam, ze za duzo obiadow w drodze na

    I to jest ten przełom? To dlaczego na przykład potencjalni właściciele
    fotowoltaiki płaczą, że zabiorą im taniutki magazyn energii w postaci
    systemu energetycznego? Przecież postawią se te przełomowe akumulatory
    i mogą gwizdać na system, mają zawsze własną tanią energię, nieprawdaż?

    > ciagle biopaliwa i ... dla wszystkich nie starczy :-(

    Ano nie. Na razie faktycznie perspektywa jest taka, że albo wymyślimy
    sensowniejsze akumulatory dla prądu z atomu, albo auta będą
    zabawkami dla bogaczy. Historia zatoczy koło :-)

    > Tyle lat, tylu zielonych ... i nie ma woli?

    Anonima :-)

    > Moze po prostu trolejbus jest kiepski, a trolejbus na wegiel to juz w
    > ogole kiepski ..

    Za to bateriobus elektryczny na węgiel z akumulatorami z kobaltem z Konga
    jest świetny. Tańszy, bardziej przyjazny dla środowiska i w ogóle.

    > Znaczy jak - chcesz ludzi przesadzic na tramwaje i trolejbusy, a potem
    > znow ktos odkryje samochody, wykupi linie tramwajowe ... i zaorze ?

    Oczywiście. Nie ma sensu robić za betatestera, trzeba korzystać
    ze sprawdzonych i tanich rozwiązań. Ale jak nowe rozwiązania
    okrzepną, dojrzeją i stanieją trzeba z nich korzystać.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 124. Data: 2021-08-24 11:42:18
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 11:23, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Baterie byłyby super, gdyby nie były tak kiepskie ;-)

    W sumie racja.
    Ale z nimi jest tak jak z demokracją - jest kiepska, ale do tej pory
    nikt nie wymyślił nic lepszego.

    Więc nie bardzo jest wybór.

    Osobiście sądzę, że na ten moment, raczej "grozi" nam mocne
    udoskonalenie baterii, niż kolejna zmiana na inny rodzaj zasilania
    samochodu, przynajmniej osobowego (inne mnie nie interesują z założenia
    i o nich nie gadam).

    Ta decyzja już raczej zapadła.

    Zwłaszcza że obecnie dyskutujemy już, czy ładowanie przez 15 minut co
    kilka godzin, jest do przeżycia czy nie....

    Jak dla mnie dyskusja jest akademicka, bo poza sponsorowanymi przez
    koncerny paliwowe hejterami, każdy trzeźwo myślący zgodzi się, że nie ma
    różnicy czy ładujesz przez 15 minut, czy tankujesz przez 10, skoro i tak
    tyle czasu pójdzie na potrzeby fizjologiczne.

  • 125. Data: 2021-08-24 11:45:59
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 11:37, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Oczywiście. Nie ma sensu robić za betatestera, trzeba korzystać
    > ze sprawdzonych i tanich rozwiązań. Ale jak nowe rozwiązania
    > okrzepną, dojrzeją i stanieją trzeba z nich korzystać.

    I tu się zgadzam.

    Zresztą ja już za betatestera porobiłem, wiem z czym się to je, więc
    jestem za.

    Tyle że czasy testów za friko się skończyły, teraz trzeba mocno
    dopłacać, żeby sobie potestować.
    Więc wziąłem na przeczekanie (tzn. kupiłem hybrydę) i czekam, aż ceny
    porządnych ev spadną do akceptowalnego poziomu (niekoniecznie fabrycznie
    nowych).

  • 126. Data: 2021-08-24 12:14:20
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 24.08.2021 o 07:34, Dominik Ałaszewski pisze:
    > Dnia 23.08.2021 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:

    > Ciekawi mnie tylko to parcie na samochody na baterie
    > w zbiorowym transporcie miejskim. Czyżby bateria ogniw
    > litowo-polimerowych była tańsza i mniej skomplikowana
    > w produkcji od szpulki drutu, nie mówiąc już o wpływie
    > na środowisko?
    >
    > A chyba tylko Gdynia eksploatuje trolejbusy...

    Trolejbusy jeżdżą w Polsce w 3 miastach: Gdynia, Tychy, Lublin. Często
    mają baterie by w miejscach gdzie nie ma trakcji jeździły.

    Podobnie są pociągi na baterie a uzasadnieniem dla pociągów wodorowych
    jest właśnie jazda po liniach niezelektryfikowanych.

    No i są tramwaje, którym nie tylko trakcję wybudowano ale i położono
    szyny w wydzielonym torowisku.

    Więc to raczej polityka jest a nie ekonomia.

  • 127. Data: 2021-08-24 12:16:20
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Osobiście sądzę, że na ten moment, raczej "grozi" nam mocne
    > udoskonalenie baterii, niż kolejna zmiana na inny rodzaj zasilania

    Udoskonalanie obecnej techniki akumulatorowej wg mnie już
    dużo nie da. Tu raczej właśnie jakiś przełom by się przydał,
    jakaś zupełnie nowa technika (nie mylić z technologią ;-)

    Bo to, że skrócimy czas ładowania ogniw LiPo o 50% czy zwiększymy
    stosunek pojemności do masy o 20% niewiele da- dalej będzie to drogie,
    mało ekologiczne i nieefektywne. Póki chodzi o smartfony czy
    nawet laptopy, to można z tym żyć. Natomiast w samochodach,
    nie mówiąc już o energetyce, te wady przeszkadzają mocno.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 128. Data: 2021-08-24 12:21:12
    Od: ii <i...@o...invalid>

    > Baterie byłyby super, gdyby nie były tak kiepskie ;-)

    Czemu kiepskie? Nic z nich nie kapie. Ładują się z każdego gniazdka.
    Słabe są zasadniczo w jednym aspekcie, który można niekiedy całkiem
    zaniedbać.

  • 129. Data: 2021-08-24 12:23:25
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 24.08.2021 o 11:42, Cavallino pisze:
> [...]
    > różnicy czy ładujesz przez 15 minut, czy tankujesz przez 10, skoro i tak
    > tyle czasu pójdzie na potrzeby fizjologiczne.

    Gdyby do tego sprowadzały się problemy ładowania w długich trasach to
    nie byłoby tematu.

  • 130. Data: 2021-08-24 12:27:04
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 ii <i...@o...invalid> napisał/a:

    > Czemu kiepskie? Nic z nich nie kapie. Ładują się z każdego gniazdka.
    > Słabe są zasadniczo w jednym aspekcie, który można niekiedy całkiem
    > zaniedbać.

    Koszt przechowywanej Wh jest bardzo duży, stosunek przechowywanej
    energii do masy (i objętości) jest bardzo kiepski, zawierają materiały,
    które są szkodliwe dla środowiska (w tym ich pozyskiwanie).

    Który z tych aspektów można niekiedy całkowicie zaniedbać?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.