  • 131. Data: 2021-08-24 12:28:52
    Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 24.08.2021 o 10:20, J.F pisze:

    > O wlasnie - rowery. Elektryczne :-)

    Rowerem (i koniem) to się na wsi jeździ :-)

    > Tej szpulki drutu nie ma. Trolejbusy sa w paru miastach, i jakos nie
    > chca sie rozpowszechnich.

    No i właśnie rodzi się pytanie czemu skoro np nie wymagają kosztownego
    torowiska tak jak tramwaje, które są bardzo popularne.

    > No dobra - moze dawniej ropa byla tansza ... to moze teraz baterie
    > tansze ...

    Ale tańsze niż torowisko???

  • 132. Data: 2021-08-24 12:35:47
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 24.08.2021 o 11:37, Dominik Ałaszewski pisze:

    > I to jest ten przełom? To dlaczego na przykład potencjalni właściciele
    > fotowoltaiki płaczą, że zabiorą im taniutki magazyn energii w postaci
    > systemu energetycznego? Przecież postawią se te przełomowe akumulatory
    > i mogą gwizdać na system, mają zawsze własną tanią energię, nieprawdaż?

    Wielu właścicieli fotowoltaiki nie ma jeszcze żadnego elektryka.

  • 133. Data: 2021-08-24 12:39:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 24 Aug 2021 10:16:20 GMT, Dominik Ałaszewski wrote:

    > Udoskonalanie obecnej techniki akumulatorowej wg mnie już
    > dużo nie da. Tu raczej właśnie jakiś przełom by się przydał,
    > jakaś zupełnie nowa technika (nie mylić z technologią ;-)
    >
    > Bo to, że skrócimy czas ładowania ogniw LiPo o 50% czy zwiększymy
    > stosunek pojemności do masy o 20% niewiele da- dalej będzie to drogie,
    > mało ekologiczne i nieefektywne. Póki chodzi o smartfony czy
    > nawet laptopy, to można z tym żyć. Natomiast w samochodach,
    > nie mówiąc już o energetyce, te wady przeszkadzają mocno.

    No widzisz - kwestia w tym, ze teraz masz parametry "znosne",
    przynajmniej dla pasjonatow, to kazdy postep zrobi je jeszcze bardziej
    znosnymi.

    J.

  • 134. Data: 2021-08-24 12:41:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2021 12:14:20 +0200, ii wrote:

    > Trolejbusy jeżdżą w Polsce w 3 miastach: Gdynia, Tychy, Lublin. Często
    > mają baterie by w miejscach gdzie nie ma trakcji jeździły.
    >
    > Podobnie są pociągi na baterie a uzasadnieniem dla pociągów wodorowych
    > jest właśnie jazda po liniach niezelektryfikowanych.

    Co akurat jest dziwne - jest torowisko, a nie ma pradu?

    Rozumiem Alaske czy Syberie, ale "u nas w Europie" ...

    > No i są tramwaje, którym nie tylko trakcję wybudowano ale i położono
    > szyny w wydzielonym torowisku.
    > Więc to raczej polityka jest a nie ekonomia.

    Kiedys ekonomia - tak zrobiono, widac bylo taniej.
    Potem przyszedl Rockefeler i szyny zlikwidowal :-)

    J.

  • 135. Data: 2021-08-24 12:43:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 12:16, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Udoskonalanie obecnej techniki akumulatorowej wg mnie już
    > dużo nie da. Tu raczej właśnie jakiś przełom by się przydał,
    > jakaś zupełnie nowa technika (nie mylić z technologią ;-)

    No o tym piszę.
    Jakiś stały elektrolit, albo cuś.
    Ale nadal to będzie bateria.

    Były chyba jeszcze jakieś pomysły z płynnym, tankowanym....

  • 136. Data: 2021-08-24 12:48:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 24 Aug 2021 12:28:52 +0200, ii napisał(a):

    > No i właśnie rodzi się pytanie czemu skoro np nie wymagają kosztownego
    > torowiska tak jak tramwaje, które są bardzo popularne.

    Praktyka wykazała że w dotychczasowej technologii trolejbusy mają sporo
    większe koszty eksploatacji niż tramwaje. Opłacało się nawet zlikwidować
    w wielu miastach linie trolejbusowe żeby położyć torowisko i uruchomić w
    to miejsce tramwaj lub w ostateczności autobus.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 137. Data: 2021-08-24 12:50:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 24 Aug 2021 09:37:32 GMT, Dominik Ałaszewski wrote:

> [...]
    > systemu energetycznego? Przecież postawią se te przełomowe akumulatory
    > i mogą gwizdać na system, mają zawsze własną tanią energię, nieprawdaż?

    Moze jest jednak roznica zmagazynowac energie na 400km, a na cala
    zime.

    > Ano nie. Na razie faktycznie perspektywa jest taka, że albo wymyślimy
    > sensowniejsze akumulatory dla prądu z atomu, albo auta będą
    > zabawkami dla bogaczy. Historia zatoczy koło :-)

    No nie - wiatrakow i PV przybywa.
    Jak to sie sprawdzi w Polsce, to temat na inna dyskusje.

    > Za to bateriobus elektryczny na węgiel z akumulatorami z kobaltem z Konga
    > jest świetny. Tańszy, bardziej przyjazny dla środowiska i w ogóle.

    Tanszy, a tak samo przyjazny dla srodowiska ... naszego :-)

    > Oczywiście. Nie ma sensu robić za betatestera, trzeba korzystać
    > ze sprawdzonych i tanich rozwiązań. Ale jak nowe rozwiązania
    > okrzepną, dojrzeją i stanieją trzeba z nich korzystać.

    Nie mowie nie, tylko one sa juz wlasnie w fazie krzepniecia,
    dojrzewania i tanienia, a naturalna kolej rzeczy taka, ze samochody u
    nas maja pare lat opoznienia, wiec jeszcze troche bedziemy jezdzic
    na spalinowych importowanych od Niemca :-)

    A do tego czasu ... wiatraki, PV, atomowki, ładowarki ?
    No i przydrozne jadlodajnie, zeby zagospodarowac ten czas z zyskiem
    :-)

    J.

  • 138. Data: 2021-08-24 12:52:48
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 24.08.2021 o 12:27, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Koszt przechowywanej Wh jest bardzo duży,

    Czyli samochód ma drogi bak. Ale jakoś cały samochód nie jest
    odpowiednio drogi.

    > stosunek przechowywanej
    > energii do masy (i objętości) jest bardzo kiepski,

    Za wolno przyspiesza? Pod górkę nie umie wjechać? Jakoś nie zaobserwowałem.

    > zawierają materiały,
    > które są szkodliwe dla środowiska (w tym ich pozyskiwanie).

    Ale nie śmierdzą i nie pierdzą tak jak spalinowe.

    > Który z tych aspektów można niekiedy całkowicie zaniedbać?

    Czy którykolwiek z tych aspektów jest w ogóle wart uwagi?

  • 139. Data: 2021-08-24 12:52:49
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 J.F <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > No widzisz - kwestia w tym, ze teraz masz parametry "znosne",

    Znośne to one są przy gromadzeniu śmiesznych ilości energii,
    zwłaszcza koszt w stosunku co całości maszyny.

    > przynajmniej dla pasjonatow, to kazdy postep zrobi je jeszcze bardziej
    > znosnymi.

    "Jest nieźle, a będzie jeszcze nieźlej" :-)

    Oczywiście jestem wdzięczny pasjonatom, że wydają swoje uczciwie
    zarobione pieniądze (pomijam patologie państwowych dotacji)
    na beta-testy nowych technik motoryzacyjnych. Pewnie gdybym
    był bogaczem, też bym testował. Ta wdzięczność nie przeszkadza
    mi jednak widzieć wad rzeczonych rozwiązań, zwłaszcza dla tzw.
    szarego człowieka.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 140. Data: 2021-08-24 13:05:57
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 J.F <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Moze jest jednak roznica zmagazynowac energie na 400km, a na cala
    > zime.

    Jaką zimę? Wystarczy, żeby do południa jak człowiek w pracy fotowoltaika
    ładowała akumulatory. Wracamy z pracy, telewizorek, czajnik, pralka,
    piekarnik, ładujemy autko elektryczne ;-)

    > Tanszy, a tak samo przyjazny dla srodowiska ... naszego :-)

    No, przecież wiadomo, że takie na przykład Chiny są na innej planecie.
    Dlatego też nie muszą dwutlenku ograniczać, a Europa musi :-)

    I obawiam się, że jednak tańszy niekoniecznie. Bateria to jednak
    bardzo duży procent wartości elektryka. Produkcja drutu i słupów
    to ani skomplikowane, ani drogie, w kraju to spokojnie ogarniamy.
    Spalin ubywa, ciszej... nie tak to powinno wyglądać?

    > Nie mowie nie, tylko one sa juz wlasnie w fazie krzepniecia,

    Tak jak żarówki wymieniane na świetlówki kompaktowe.
    Jak już świetlówki okrzepły to przyszły LEDy i pozamiatały ;-)

    > A do tego czasu ... wiatraki, PV, atomowki, ładowarki ?

    Wiatraki (lądowe) ani PV nie mają sensu bez przyzwoitych
    możliwości gromadzenia energii. Chyba, że będą wodór na drodze
    elektrolizy robić. No, ale jak ustaliliśmy, wodór w aucie
    jest do dupy :-)

    > No i przydrozne jadlodajnie, zeby zagospodarowac ten czas z zyskiem
    >:-)

    To podstawa. I napitkodajnie, wszak wkrótce samochody będą
    autonomiczne :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.