  • 1. Data: 2011-10-29 12:17:34
    Temat: Bezpieczenstwo klawiatur bezprzewodowych
    Od: goguluss <g...@g...com>

    Witam,

    stalem sie posiadaczem klawiatury bezprzewodowej Microsoft Comfort
    5000. Klawiatura pracuje w zakresie fal 2,4GHz.

    Szperajac w Internecie natrafilem na artykuly traktujace o
    bezprzewodowych klawiaturach Microsoftu. Przerazilem sie troche
    informacjami o niewystarczajacym bezpieczenstwie podczas pracy.
    Komunikacja z donglem odbwa sie bez zadnego szyfrowania, a jedynie
    przy pomocy kodowania XOR. Niestety nie moge doszukac sie informacji o
    moim modelu Microsoft Comfort 5000, czy posiada jakiekolwiek
    szyfrowanie. Zasieg 2,4GHz to kilkanascie metrow co dodatkowo zwieksza
    szanse podsluchu.

    Moje pytanie jest nastepujace, czy trzeba sie bac braku szyfrowania w
    klawiaturach bezprzewodowych? Czy sasiad za sciana moze odczytac to co
    wlasnie pisane jest na mojej klawiaturze (loginy, hasla, kod)? Czy
    przez przypadek nie wyswietli sie komus moj tekst na ekranie (np,
    jesli posiada ta sama klawiature)?

    Dzieki.

  • 2. Data: 2011-10-29 13:40:18
    Temat: Re: Bezpieczenstwo klawiatur bezprzewodowych
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-10-29 14:17, goguluss pisze:

> [...]
    > wlasnie pisane jest na mojej klawiaturze (loginy, hasla, kod)? Czy
    > przez przypadek nie wyswietli sie komus moj tekst na ekranie (np,

    Żeby stało się to przez przypadek, to nie słyszałem - synchronizacja
    następuje przez wciśnięcie przycisku synchronizującego na odbiorniku i
    klawiaturze. Tak żeby to przeskoczyło w czasie pracy na inny odbiornik i
    komuś zaczęły pojawiać się Twoje litery, to nie słyszałem - chyba jest
    to niemożliwe.

    Natomiast o słabym zabezpieczeniu samej transmisji też czytałem - jakiś
    dokładnych danych która klawiatura stosuje jakie algorytmy nie mam, w
    internecie też brak konkretów. Ale nie liczyłbym na jakąś bezpieczną
    kryptografię.

  • 3. Data: 2011-10-29 19:05:48
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-10-29 15:40, Tomasz Pyra pisze:
> [...]
    > klawiaturze. Tak żeby to przeskoczyło w czasie pracy na inny odbiornik i
    > komuś zaczęły pojawiać się Twoje litery, to nie słyszałem - chyba jest

    W nowszych zestawach, z miniaturowymi odbiornikami nie ma guzików do
    synchronizacji.
    Przypuszczam, że jeśli podsłuchujemy transmisję od momentu
    synchronizacji odbiornika i nadajnika to jesteśmy w stanie ją odszyfrować.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 4. Data: 2011-10-30 17:47:51
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Przypuszczam, że jeśli podsłuchujemy transmisję od momentu
    > synchronizacji odbiornika i nadajnika to jesteśmy w stanie ją odszyfrować.

    Przez my rozumiesz siebie, mnie czy FBI? Dawniej ludzie bali się duchów,
    czasem myszy i pająków, teraz niektórzy panicznie boją się
    wszechogarniającej inwigilacji elektronicznej...

    No chyba że autor wątku zajmuje się hurtowym handlem narkotykami, to
    jego obawy są w pewnym stopniu uzasadnione.

  • 5. Data: 2011-10-30 18:10:35
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 30.10.2011 18:47, Padre wrote:

> [...]
    >
    > No chyba że autor wątku zajmuje się hurtowym handlem narkotykami, to
    > jego obawy są w pewnym stopniu uzasadnione.

    Albo korzysta z bankowości internetowej.
    Ja też nie zwracałem na to uwagi dopóki sąsiad nie zaczął sterować
    kursorem mojej myszki :-).

  • 6. Data: 2011-10-30 19:37:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Albo korzysta z bankowości internetowej.
    > Ja też nie zwracałem na to uwagi dopóki sąsiad nie zaczął sterować
    > kursorem mojej myszki :-).

    Dobrze, że nie pająkiem na ścianie. Jest wyraźny postęp.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2011-10-30 23:15:30
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-10-30 18:47, Padre pisze:
    > Przez my rozumiesz siebie, mnie czy FBI?

    To chyba grupa dla elektroników, nie kucharek. :-)
    Myślę, że wielu z czytelników tej grupy dało by radę jeśli by mieli
    tylko taką potrzebę.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 8. Data: 2011-10-31 09:26:56
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

    Uzytkownik "goguluss" <g...@g...com> napisal w wiadomosci
    b.googlegroups.com...

> [...]
    > wlasnie pisane jest na mojej klawiaturze (loginy, hasla, kod)? Czy
    > przez przypadek nie wyswietli sie komus moj tekst na ekranie (np,

    Jesli jakies popularne urzadzenia maja zasieg kilkunastu metrów to ktos komu
    na tym zalezy moze je podsluchac z kilkuset metrów, a jak mu bardzo zalezy
    to pewnie i z wiekszej odleglosci.
    Skoro szyfrowane transmisje bywaja lamane to z nie szyfrowana na pewno nie
    ma zadnych problemów.
    Nie wiem co oznacza kodowanie XOR, bo XOR z odpowiednim ciagiem to
    szyfrowanie.
    P.G.

  • 9. Data: 2011-11-01 09:19:26
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2011-10-31 10:26, Piotr Galka pisze:

    > Nie wiem co oznacza kodowanie XOR, bo XOR z odpowiednim ciagiem to
    > szyfrowanie.

    Pewnie ze stałą 8-bit.

    --
    Michal

  • 10. Data: 2011-11-02 02:06:39
    Od: sumar <s...@o...eu>

    goguluss:

> [...]

    > wlasnie pisane jest na mojej klawiaturze (loginy, hasla, kod)? Czy
    > przez przypadek nie wyswietli sie komus moj tekst na ekranie (np,

    Teoria spiskowa? Bo nawet jak pozna login i hasło do banku to nie
    ukradnie pieniędzy, bo są tokeny/karty kodowe/SMS-y potwierdzające.

    Jak się boisz, szukaj czegoś na inną częstotliwość niż 2,4 GHz,
    ale oczywiście na jakąś niepopularną.

    A w ogóle poza przypadkowym sterowaniem myszą lub pisaniem na
    klawiaturze sąsiada jak wyobrażasz sobie to podsłuchiwać?