  • 31. Data: 2012-07-10 08:41:23
    Temat: Re: Bateria podtrzymujaca ustawienia BIOS
    Od: Tom <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-07-09 20:27, Michal pisze:

> [...]
    > DŁUŻEJ nie będzie używana (przy wyjazdach na urlop itp). Codziennie to
    > taki sobie pomysł - AFAIK elektronika projektowana do stałego
    > podłączanie do zasilania (zasilacze, monitory z DPMS itp) tak sobie
    > znosi całkowite odłączenia od prądu (w znaczeniu skraca to żywotność).

    > Trudno wykluczyć że i na mobo coś po tylu latach już uległo
    > lekkiemu szkodzeniu i napięcie potrzebne do podtrzymywania CMOS jest
    > pobierane cały czas z baterii, a nie z zasilacza przy włączonym
    > komputerze - tak krótko nie powinno być nawet na kiepskich bateriach.

    Tak jak napisał b0ni prąd normalnie pobierany z baterii powinien być w
    zasadzie podobny do prądu samorozładowania baterii, więc teoretycznie
    nie powinno mieć znaczenia czy bateria jest w układzie czy tez leży
    obok. Z tego co pamiętam to CMOS statycznie nie pobiera praktycznie
    prądu, a ten układ raczej tylko tak pracuje.

    T.

  • 32. Data: 2012-07-10 11:49:07
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

    > Co może być przyczyną szybkiego padania baterii podtrzymującej ustawienia
    > BIOS? Płyta główna to już zabytek Asus P4T z pierwszym prockiem P4. Cały
    > czas sprawna ale ostatnio bateria wystarcza na 2-3 miesiące.

    ja ten problem rozwiązałem podlutowując kabelkiem do pewnej starej płyty
    dwie baterie R6 alkaliczne w koszyku. Pastylka CR2032 padała po miesiącu.
    Teraz trzyma już 5 lat. Aby podlutować musiałem wyjąć płytę i od spodu
    podłączyć w przewody plus i minus i do koszyka z bateriami. Ważne by nie
    pomylić przewodów.

  • 33. Data: 2012-07-10 18:59:48
    Od: Tom <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-07-10 07:53, Leszek K. pisze:

    > Jak nie boisz się lutownicy znajdź w okolicach baterii niewielki
    > kondensator elektrolityczny i go wymień. Normalnie służy on do podtrzymania
    > ustawień BIOS-u przez kilkanaście sekund przy wymianie baterii. Pewnie
    > dostał upłynności. Druga prostsza metoda to nie wyłączanie komputera z
    > listwy tylko systemowe zamykanie.

    Z lutowaniem nie ma problemu, jednak najbliższy kondensator koło baterii
    nie wygląda na podłączony do baterii. Po ścieżkach ciężko stwierdzić, bo
    większość przebiega po stronie elementów pod nimi. Zastosuje metodę 2
    baterii R6.

    T.

  • 34. Data: 2012-07-11 00:50:22
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2012-07-09 20:22, Michal pisze:

    > Aż tak źle nie powinno być, ale krótsza praca na bateriach sprzedawanych
    > w PL jest dość typowa. Pierwsza bateria w zegarku wystarczyła mi na ~8
    > lat, teraz teoretycznie funkcjonalnie identyczne (lepszych w PL nie
    > można AFAIK kupić) wystarczają na ~2 lata i z tego co zeznaje
    > zegarmistrz tak jest z większością zegarków.

    Ale zdajesz sobie sprawę, że mechanizm zegarka się zużywa? To powoduje
    większe tarcia, na co potrzeba więcej prądu z baterii. A baterie kupuj
    np duracel - nie zawiodłem się nigdy na nich. Oczywiście zegarki na nich
    chodzą krócej, niż jako nowe, ale nie ma tak skandalicznej różnicy w
    jakości.

  • 35. Data: 2012-07-11 00:58:31
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2012-07-10 18:59, Tom pisze:

> [...]
    > nie wygląda na podłączony do baterii. Po ścieżkach ciężko stwierdzić, bo
    > większość przebiega po stronie elementów pod nimi. Zastosuje metodę 2

    Możesz jeszcze umyć płytę w np denaturacie - całą. Może gdzieś jakiś
    brud przewodzi trochę, którego nie widać.

  • 36. Data: 2012-07-14 20:47:46
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "Tom" napisał:

    > Co może być przyczyną szybkiego padania baterii podtrzymującej
    > ustawienia BIOS?

    Sprawdź pobór prądu w obwodzie zasilanym baterią. Powodem mogą być badziewne
    baterie. Mógł też jakiś elektrolit "dostać" upływu.

    Remek

  • 37. Data: 2012-07-14 20:50:58
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "z" napisał:

    > Wiem, że czasami to kwestia sentymentu, niechęci zmian (sterowniki,
    > nietypowe peryferia) ale może taniej wyjdzie rozejrzeć się za nową,
    > takim samym sprawnym modelem? Może warto.

    Przypomina mi to rozumowanie mojego znajomego, który kupował drugi samochód,
    bo w używanym zepsuł się rozrusznik. Trochę powagi proszę.

    Remek

  • 38. Data: 2012-07-14 21:43:31
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "Tom" napisał:

    > Jeśli napięcie zas. jest doprowadzone do płyty to
    > pamięć jest podtrzymana.

    Miałem podobny problem z K7S5A. I nie była to wina baterii. Napięcie do
    CMOSa jest podawane przez chipset i jakiś lut puścił. Wrzuć temat w Googla.
    Może coś znajdziesz.

    Remek

  • 39. Data: 2012-07-14 21:47:19
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "Michal" napisał:

> [...]
    > cały czas z baterii, a nie z zasilacza przy włączonym komputerze - tak
    > krótko nie powinno być nawet na kiepskich bateriach.

    Dobrze napisałeś, że napięcie. Bo prąd jest znikomy, porównywalny z prądem
    samorozładowania. I bateria powinna wytrzymać lata. I nie ma znaczenia, czy
    cały czas, czy tylko w stanie standby. Oczywiście w sprawnym układzie.

    Remk

  • 40. Data: 2012-07-14 21:49:30
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "Tom" napisał:

    > Świetny pomysł z bateriami :) Jeśli nie usunę awarii to pewnie zastosuje
    > to rozwiązanie. Dzięki!

    Ewentualnie akumulator samochodowy 120 Ah. :)

    Remek