  • 21. Data: 2012-07-09 22:17:05
    Temat: Re: Bateria podtrzymujaca ustawienia BIOS
    Od: z <z...@g...pl>

    W dniu 2012-07-09 22:06, Tom pisze:
    Stary komp
    > wykorzystywany jest w rodzinie tylko do przeglądania internetu i
    > całkowicie wystarcza.

    Znajdź jeszcze jakiś pretekst. Może jest trochę głośny, zajmuje za dużo
    miejsca, pobiera dużo prądu, dysk się nie sypie? :-)
    Będzie szybciej i taniej.

  • 22. Data: 2012-07-09 22:27:19
    Od: Tom <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-07-09 22:17, z pisze:

    > Znajdź jeszcze jakiś pretekst. Może jest trochę głośny, zajmuje za dużo
    > miejsca, pobiera dużo prądu, dysk się nie sypie? :-)
    > Będzie szybciej i taniej.

    Hehe, problem z tym, że ja z niego nie korzystam więc też nie mam
    interesu w tym aby go zmieniać. Jednak jedno jest pewne - 12 letni komp
    to już emeryt ;)

    T.

  • 23. Data: 2012-07-09 22:36:30
    Od: z <z...@g...pl>

    W dniu 2012-07-09 22:27, Tom pisze:
    > Hehe, problem z tym, że ja z niego nie korzystam więc też nie mam
    > interesu w tym aby go zmieniać.

    Jeśli zajmujesz się tym problemem charytatywnie to nie mam więcej pytań :-)
    Ja już dawno przestałem się w to bawić bo wszyscy oczekiwali właśnie
    takiego podejścia a przecież hipotekę spłacać trzeba ;-)

  • 24. Data: 2012-07-09 22:52:50
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Tom pisze tak:

    > Ale odkrycie :) Pewnie, że coś się zwaliło. Pytam jaki element
    > może być potencjalną przyczyną upływności.

    Rzucałeś w młodości takimi kwadratowymi płytami PCV z okna na budowie?
    ;)

    --
    Piter

  • 25. Data: 2012-07-09 23:35:25
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2012-07-09 22:09, Tom pisze:

    > Spróbuje przeczyścić także płytę od strony druku (konieczny jest jednak
    > demontaż płyty), gniazdo nie zauważyłem żeby specjalnie było brudne.

    > Dokładnie, stąd baterię z reguły wymienia się co kilka lat a nie
    > miesięcy ;)
    >
    > T.

    Ja w miejsce baterii wlutował bym kable do koszyczka na 2/3 baterie AA,
    dobre alkaliczne starczą na parę lat nawet jak płyta zaczęła brać więcej
    prądu z czym się raz spotkałem ale dość dawno.

  • 26. Data: 2012-07-10 00:21:07
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Tom" napisał:

    > Co może być przyczyną szybkiego padania baterii podtrzymującej ustawienia
    > BIOS?

    Prawdopodobnie to samo, co w pilotach - zwiększona z powodu wieku upływność
    kondensatora, wlutowanego równolegle do baterii. W warunkach amatorskich
    trudne do zlokalizowania i naprawy.
    Pomysł z koszyczkiem na "paluszki" byłby dobry (sam go niegdyś stosowałem),
    o ile na płycie byłyby stosowne piny, co we współczesnych płytach jest mocno
    wątpliwe.
    Tak czy tak, bez lutownicy się raczej nie obejdzie, chociaż w przypadku
    zewnętrznej baterii można by się pokusić o jakieś małe krokodylki.

    JoteR

  • 27. Data: 2012-07-10 07:00:07
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "b0ni" napisał w wiadomości grup
    .
    > Jeżeli układ podtrzymania pracuje poprawnie, to i tak czas pracy
    > komputera nie ma praktycznie żadnego znaczenia.

    Chyba widać, że nie pracuje poprawnie. ;)

  • 28. Data: 2012-07-10 07:53:22
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Mon, 09 Jul 2012 17:51:42 +0200, Tom napisał(a):

    > Witam
    >
    > Co może być przyczyną szybkiego padania baterii podtrzymującej
    > ustawienia BIOS? Płyta główna to już zabytek Asus P4T z pierwszym
    > prockiem P4. Cały czas sprawna ale ostatnio bateria wystarcza na 2-3
    > miesiące.
    >
    > pozdrawiam
    > T.

    Jak nie boisz się lutownicy znajdź w okolicach baterii niewielki
    kondensator elektrolityczny i go wymień. Normalnie służy on do podtrzymania
    ustawień BIOS-u przez kilkanaście sekund przy wymianie baterii. Pewnie
    dostał upłynności. Druga prostsza metoda to nie wyłączanie komputera z
    listwy tylko systemowe zamykanie.

  • 29. Data: 2012-07-10 08:15:50
    Od: Tom <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-07-09 23:35, Padre pisze:

    > Ja w miejsce baterii wlutował bym kable do koszyczka na 2/3 baterie AA,
    > dobre alkaliczne starczą na parę lat nawet jak płyta zaczęła brać więcej
    > prądu z czym się raz spotkałem ale dość dawno.

    Świetny pomysł z bateriami :) Jeśli nie usunę awarii to pewnie zastosuje
    to rozwiązanie. Dzięki!

    T.

  • 30. Data: 2012-07-10 08:21:06
    Od: Tom <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-07-10 00:21, JoteR pisze:

    > Prawdopodobnie to samo, co w pilotach - zwiększona z powodu wieku
    > upływność kondensatora, wlutowanego równolegle do baterii. W warunkach
    > amatorskich trudne do zlokalizowania i naprawy.

    Też o tym pomyślałem tylko na razie nie zauważyłem podejrzanego
    kondensatora, ale spróbuje go zlokalizować jak odkręcę płytę.

    > Pomysł z koszyczkiem na "paluszki" byłby dobry (sam go niegdyś
    > stosowałem), o ile na płycie byłyby stosowne piny, co we współczesnych
    > płytach jest mocno wątpliwe.

    Płyta nie taka nowa ale pinów raczej nie ma.

    > Tak czy tak, bez lutownicy się raczej nie obejdzie, chociaż w przypadku
    > zewnętrznej baterii można by się pokusić o jakieś małe krokodylki.

    Krokodylki to trochę niepewne mocowanie dlatego najpierw poszukam
    wspomnianego kondensatora a jak nie znajdę to koszyk na baterie.
    Ryzyko niewielkie bo zestaw już ma cenę zabytku ;)

    T.