  • 31. Data: 2014-05-06 00:10:02
    Temat: Re: Atmega - podłączanie przycisków - ku przestrodze !
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > To są zabawki. Weź stycznik na 230V ze stykiem pomocniczym (rozwiernym).
    > Najlepszy był SM1. Połącz tak, żeby zrobić brzęczyk. Jeśli urządzenie
    > przeżyje włączenie tego ustrojstwa to je dobre :) Nie wystrasz się przy
    > włączaniu :)

    Mam spory stycznik, który podłączam do 230V. Stycznik sobie klekocze. Ja
    okręcam wokół niego przewody (zasilające, sygnałowe). Zbliżam stycznik do
    urządzenia itp. itd.

    Ale mam też własnej produkcji jonizator. Blaszki są ustawione w takiej
    odległości, że przeskakuje między nimi iskra. Zbliżam to do obudowy
    urządzenia, dotykam do śrubek obudowy itp.

    R.

  • 32. Data: 2014-05-06 10:45:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "michal" <...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Marek" <f...@f...com> napisał w wiadomości

    > czesc.
    > to znaczy jak jest zrobiony,
    > jakoś nic mi od głowy nie przychodzi jak mozna inaczej

    Marek sugeruje, że tak jak RAM w komputerach - pamięć dynamiczna.
    Jakoś nie brałem takiej możliwości pod uwagę - zakładałem, że te trochę RAMu
    co mają procesory to jest prawdziwe "static".
    P.G.

  • 33. Data: 2014-05-06 11:00:54
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 06.05.2014 10:45, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Jakoś nie brałem takiej możliwości pod uwagę - zakładałem, że te trochę
    > RAMu co mają procesory to jest prawdziwe "static".

    Trzeba by zbadać czy w głębokim uśpieniu (po wyłączeniu wszystkich
    zegarów) widać jakieś szpilki w poborze prądu przez uC. Jeśli nie ma, to
    teorię o pseudostatycznym RAMie można pogrzebać.

  • 34. Data: 2014-05-06 11:11:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Trzeba by zbadać czy w głębokim uśpieniu (po wyłączeniu wszystkich
    > zegarów) widać jakieś szpilki w poborze prądu przez uC. Jeśli nie ma, to
    > teorię o pseudostatycznym RAMie można pogrzebać.

    Tak jak zakładałem, tak nadal zakładam (bez robienia tego testu), że jest
    static.
    P.G.

  • 35. Data: 2014-05-06 19:58:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Tak jak zakładałem, tak nadal zakładam (bez robienia tego testu), że
    > jest static.
    > P.G.

    skoro w PDF podają, że zakres częstotliwości jest 0-16MHz, to chyba musi
    być to pamięć statyczna. Zresztą, dla takiego rozmiaru (4K), to chyba
    użycie DRAM byłoby bez sensu.

  • 36. Data: 2014-05-06 22:12:27
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 05.05.2014 o 17:34 Marek <f...@f...com> pisze:

    > inkrementacji
    > przerzutnik
    >
    > Naprawdę wierzysz, że producenci stosują przerzutniki do realizacji sram
    > zamiast tańszych sztuczek?
    Nie ma tańszych sztuczek prz tak małej pamięci, przerzutnik to dwie bramki
    lub 6 tranzystorów.
    Dynamiczny ram się stosuje ale dla dużo większych pojemności ale on
    komplikuje i to sporo układ przez dynamiczne odświerzanie zawartości ram.
    Dlatego małe procki mają ram statyczny.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 37. Data: 2014-05-07 00:33:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 06 May 2014 22:12:27 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
    > Nie ma tańszych sztuczek prz tak małej pamięci, przerzutn=
    > ik to dwie bramki lub 6 tranzystorów.

    Na jeden bajt będzie to już 48 tranzystorów...
    To dlaczego zakładają, że nieużywane komórki mogą same się przestawić
    po jakimś czasie?

    --
    Marek

  • 38. Data: 2014-05-07 09:29:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Na jeden bajt będzie to już 48 tranzystorów... To dlaczego zakładają, że
    > nieużywane komórki mogą same się przestawić po jakimś czasie?

    Tranzystory bardzo małe. Pojemności bardzo małe. Przeładować nietrudno.
    Zakłóceń EM w obecnym świecie bardzo dużo.
    Ciekaw jestem czy jakiś zabłąkany kwant z Wielkiego Wybuchu trafiając
    dokładnie w tak mały tranzystor może zmienić jego stan.
    P.G.

  • 39. Data: 2014-05-07 17:18:42
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    szukałaW dniu 07.05.2014 o 09:29 Piotr Gałka

    > Użytkownik "Marek" <f...@f...com> napisał w wiadomości

    A gdzie to wyczytałeś?

> [...]
    > Ciekaw jestem czy jakiś zabłąkany kwant z Wielkiego Wybuchu trafiając
    > dokładnie w tak mały tranzystor może zmienić jego stan.
    No promieniowanie kosmiczne jest problemem, tylko stare układe robione w
    małej gęstości są odporne, dlatego NASA jeszcze niedawno szukała jakiś
    zabytkowych procków.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 40. Data: 2014-05-08 01:31:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 07 May 2014 17:18:42 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
    > A gdzie to wyczytałeś?

    Nie mogę sobie teraz przypomnieć, to był jakiś text o stosowaniu mcu
    w urzędzeniach medycznych, podtrzymania życia itp. Też były wzmianki
    o cząstkach wysokoenergetycznych, które mogą "przestawić" bity w ram.

    --
    Marek