  • 31. Data: 2011-10-18 09:01:56
    Temat: Re: Akumulatorki - 9V LSD z LIDLa
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Wilk" j7j6ts$a7h$...@s...cyf-kr.edu.pl

    > Miło i z sentymentem się to czytało.
    > Jakbym sam wspominał...
    > Epoka nadmanganianu, srebrzanki, zapałek sztormowych.

    Zwykłe też dobrze dawały czadu. ;)

    > Bardziej zaawansowani bawili się w pikryniany.
    > Mnie napalm nie palił, ale sód wybuchł w twarz, i owszem.

    (; Bo byłeś nieodpowiedzialny. :) Ot co!! ;)
    Na szczęście nikt z nas nie usłyszał tego czegoś, gdy był jakoś poszkodowany. :)

    > Na szczęście było to w łazience i szybkie zmycie wodą ustrzegło
    > przed oparzeniami.
    > Tamte doświadczenia przydają się czasem na Sylwestra do zrobienia lub
    zmodyfikowania sztucznych ogni do pokazu.

    Mnie przerażanie ogarnia, gdy czytam i słucham o ,,opowieściach
    sylwestrowych'' -- obcięte ręce, wydłubane oczy, silne oparzenia...
    Z pełnym ;) szacunkiem omijam stragany z fajerwerkami... Nawet te
    rzekomo bezpieczne, najbezpieczniejsze, w dużych sklepach...

    Zgromadzenie na małej powierzchni (czy w objętości) takiej masy szrapneli nie wróży
    niczym dobrym...

    -=-

    Zdrówka życzę. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 32. Data: 2011-10-18 09:16:33
    Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]
    > Z pełnym ;) szacunkiem omijam stragany z fajerwerkami... Nawet te
    > rzekomo bezpieczne, najbezpieczniejsze, w dużych sklepach...

    Kilka lat temu na stoisku z fajerwerkami był lont na metry.
    Kupiłem sporą szpulkę i do zabaw z fajerwerkami używam tylko
    odpalania zdalnego i z opóźnieniem.
    Wszak jestem teraz, pewnie jak i Ty, statecznym starszym panem.

    Pozdrawiam,
    Krzysztof

  • 33. Data: 2011-10-18 16:47:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Wilk" j7jebh$dkf$...@s...cyf-kr.edu.pl

> [...]
    > odpalania zdalnego i z opóźnieniem.
    > Wszak jestem teraz, pewnie jak i Ty, statecznym starszym panem.

    Lont na metry... A teraz zastanów się, ile to kosztuje, i ile razy
    słyszałeś o obciętych rękach czy wybitych/uszkodzonych oczach...

    Inna sprawa, że choć szpula nie wybucha -- poparzyć też może, :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 34. Data: 2011-10-18 17:44:16
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    napisał w wiadomości news:j7kaq7$dbg$1@inews.gazeta.pl...

    > Inna sprawa, że choć szpula nie wybucha -- poparzyć też może, :)

    Wiec nie ma to jak zapalnik elektryczny - drucik wolframowy (np. z zarnika
    lampy elektronowej - coraz trudniej o to ale da rade) zacisnietego w oczku z
    miedzianego drucika.

    Kulturalnie odpalamy bateryjka przez kabel dlugi, jak tylko chcemy :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 35. Data: 2011-10-18 19:44:49
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 18.10.2011 19:44, SDD pisze:
    > Wiec nie ma to jak zapalnik elektryczny - drucik wolframowy (np. z
    > zarnika lampy elektronowej - coraz trudniej o to ale da rade)
    > zacisnietego w oczku z miedzianego drucika.
    Stłuczona lampka choinkowa.

    Michoo

  • 36. Data: 2011-10-18 23:31:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "SDD" j7kdtb$vns$...@n...onet.pl

> [...]
    > zacisnietego w oczku z miedzianego drucika.

    > Kulturalnie odpalamy bateryjka przez kabel dlugi, jak tylko chcemy :)

    Patrz, aby napięcie nie siadło zbyt mocno na zbyt długim drucie... ;)
    Lont jest bardziej widowiskowy, ale i wymaga trzeźwości ze strony oglądaczy.
    Najniebezpieczniejszy jest, gdy leżąc zapomniany gdzieś w ogólnodostępnej
    piwnicy, spotka się z czyimś dostatecznie gorącym papierosem...

    Dlatego warto przechowywać go w szczelnie zamkniętym metalowym pudełku
    daleko od gawiedzi?... Zapalnik elektryczny ma tę zaletę, że umożliwia
    dobrą synchronizację wybuchów. :)

    Lont można zrobić z saletry (potasowej czy amonowej -- czy jakoś tak;
    chyba nie do mnie należało zaopatrzenie...) i cukru. :) Można usypać
    dróżkę i ósz. :) I saletra nie jest groźna, i cukier.

    Można nawet wykopać rowek, usypać dróżkę, przysypać paskiem...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 37. Data: 2011-10-18 23:40:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" j7l28s$kol$...@i...gazeta.pl

    > Lont można zrobić z saletry (potasowej czy amonowej -- czy jakoś tak;

    Chyba jednak nie z amonowej...
    Najwyraźniej z potasowej. Nawet przypomina się mi nauczycielka
    chemii, która przestrzegała nas przed pomyłką. ;) Nauczyciele
    nie mieli złudzeń co do tego, co robimy a chemiczka przestrzegała
    żartobliwie, mając pewność co do tego, że nie pomylimy składników. :)

    Ja jej nie słuchałem -- i nie ja zaopatrywałem...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 38. Data: 2011-10-19 13:18:57
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    napisał w wiadomości news:j7l2st$ls6$1@inews.gazeta.pl...

    > Chyba jednak nie z amonowej...

    Amonowa tym si erozni od potasowej (i sodowej), ze:

    1. Zamiast tlenu powstaje podtlenek azotu (gaz rozweselajacy - taki
    krotkotrwaly narkotyk wziewny :) - ktory tez potrzymuje palenie podobnie jak
    tlen (na pl.misc.samochody beda znali ten gaz, bo uzywa sie go tez do
    tuningu i zamiany silnika spalinowego w odrzutowy:) ale jest od tlenu
    lagodniejszy w tym zakresie wiec mniej skuteczny;

    2. Jako produkt uboczny reakcji powstaje woda, ktora ze zrozumialych
    wzgledow pogarsza jakosc lontu i spowalnia proces jego spaania - byc moze
    nawet na tyle skutecznie, ze go zgasi:)
    pozostale saletry nie daja wody, tylko azotan przechodzi w azotyn (czyli wg
    nowej nomenklatury azotan V w azotan III - trujacy!!! po spozyciu)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 39. Data: 2011-10-19 18:47:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 19 Oct 2011 15:18:57 +0200, SDD napisał(a):
> [...]
    > tuningu i zamiany silnika spalinowego w odrzutowy:) ale jest od tlenu
    > lagodniejszy w tym zakresie wiec mniej skuteczny;

    Osobiscie nie udalo mi sie zmusic saletry amonowej do jakiegos spalania.
    Moze ktos zna sztuczke, ale IMO na lonty sie nie nadaje.
    Na inne mieszanki pirotechniczne tez nie - dopiero do prawdziwych
    detonacji.

    > 2. Jako produkt uboczny reakcji powstaje woda, ktora ze zrozumialych
    > wzgledow pogarsza jakosc lontu i spowalnia proces jego spaania - byc moze
    > nawet na tyle skutecznie, ze go zgasi:)
    > pozostale saletry nie daja wody,

    Ale daja ja paliwa - bawelna, celuloza czy to tam sie bedzie palilo.
    Chyba nie w tym problem, tylko w wielkiej higroskopijnosci amonowej - lapie
    wilgoc z powietrza i sie rozplywa.

    Zdaje sie ze to tez powod popularnosci potasowej zamiast taniej sodowej.

    J.

  • 40. Data: 2011-10-19 21:23:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1...@4...net

    > Osobiscie nie udalo mi sie zmusic saletry amonowej do jakiegos spalania.
    > Moze ktos zna sztuczke, ale IMO na lonty sie nie nadaje.

    Dlatego poprawiłem się, pisząc, że chyba tylko potasowa.
    Dostępna bez kartek w ,,zwykłych'' sklepach nawet w czasach
    stanu wojennego. (a wtedy nawet kartki były na kartki -- mam
    taką jedną kartkę na kartki z tamtych lat) Nie wiem, do czego
    była potrzebna -- może do mięsa?...

    Tleniła (paliła) cukier dobrze, dawała dym, opisywana była
    w masie czasopism i książek dla dzieci jako element
    ,,dekoracyjny'' -- na przykład wulkany...

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'