  • 11. Data: 2016-11-06 23:00:53
    Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik masti g...@t...hell ...

    > a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?

    To moze wytłumacz bo ja tez nie do konca rozumiem.
    Załózmy ze jezdze mało krótko, po miescie etc.
    Załózmy, ze kazde włączenie auta wiaze sie ujemnym bilansem pradowym -
    wiecej zuzywam niz doładowuje.
    Dlaczego ta sytuacja miałby lepiej wygladac w przypadku mniejszego aku?

    > wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
    > mieście :)

    Nastepny co taaaaaka rybe złapał...
    Naprawde sadzisz, ze ktos chce włożyc 4 x wiekszy? Nie pojawiło ci sie
    pytanie - gdzie miałby go włozyc...?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."

  • 12. Data: 2016-11-06 23:10:15
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-11-06 o 21:59, Marcin pisze:
    > Witam
    >
    > Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
    > wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
    > itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na autach ale kiedys cos tam
    > sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
    > wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
    > wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
    > fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
    > wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.

    Bo to bzdura. Bilans jest bilansem.

    > Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
    > podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
    > ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
    > zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
    > potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
    > pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
    > tyle samo energii mu oddac z alternatora.

    Pi razy drzwi tak jest.

    > Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
    > nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
    > dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

    Popatrz jaki Ci wejdzie. Ja zamiast 45Ah mogę wsadzić okolice 62Ah i
    koniec. 72Ah za duży wymiarami.
    Z drugiej strony, jak starcza takie 45Ah (nie trzymasz go z włączonym
    radiem godzinami czy też nie masz super-hiper umpa umpa audio) to po co
    przepłacać? Jak chcesz weź sobie numer większy i tyle.

    zdrówko.

    --
    Irokez

  • 13. Data: 2016-11-06 23:11:22
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 2016-11-06 o 22:32, masti pisze:

    > wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
    > mieście :)

    Liczymy - powinien być 40 Ah, wkładam 200 Ah:
    - samorozładowanie to 6%/miesiąc -> po 12h ok. 0,2 Ah
    - alarmy i inne czujki to 50mA -> po 12h ok. 0,6 Ah
    W sumie ok. 1Ah na 12h postoju. Przy prądzie ładowania 20A i sprawności
    procesu ładowania 80%, bilans się wyrównuje po ok. 3,5 min.

    Rozruch - 300A przez 2s -> 0,16Ah -> ładowanie 20A przez ok. 1min.

    Wychodzi, że w ciągu 5 min alternator dostarcza utracony ładunek.
    Błędne może być założenie co do stałego prądu podczas całego procesu
    ładowania. Ponadto, w praktyce początkowe wartości prądu ładowania
    potrafią sięgać 50A. U mnie po chwili prąd spada od kilku Amperów...

    Być może przy rozładowaniu bardzo dużym prądem proste i liniowe
    zależności nie działają...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 14. Data: 2016-11-06 23:20:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

> [...]
    > wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
    > wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz

    Bo Ty się uczyłeś, a oni nie :)

    Większy z elektrycznego punktu widzenia zawsze będzie lepszy, tyle że
    cięższy i droższy.

  • 15. Data: 2016-11-06 23:26:32
    Od: masti <g...@t...hell>

    Budzik wrote:

> [...]

    nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
    dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?"

    to zupełnie inne pytanie

    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 16. Data: 2016-11-06 23:27:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 6 Nov 2016 22:34:03 +0100, J.F. napisał(a):

    > A jak czasu zabraknie, bo mam do pracy tylko 4 km ? :-)

    W dzisiejszych samochodach alternator to lubi mieć prąd maksymalny
    porównywalny z prądem pobieranym przez rozrusznik.

    Nawet odliczając wszystko to, co idzie na odbiorniki i rozładowanie na
    postoju, to może się okazać że nawet 1km wystarczy.
    No chyba że ktoś dłużej kręci rozrusznikiem niż potem jedzie :)

    Zresztą nawet jak, to i tak lepiej mieć większy rozrusznik - nawet jak ktoś
    raz na 3mce jedzie gdzieś dalej, to jak doładuje wtedy duży akumulator, to
    mu potem na więcej krótkich skoków starczy.

  • 17. Data: 2016-11-07 00:26:38
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Marcin pisze tak:

> [...]
    > Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac
    > akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie

    Niektórzy w zimie tak mało jeżdżą że każdy akumulator zniszczą duży czy
    mały. Jak nawet wsadzisz naładowany 100Ah to nic się nie stanie.

    Trzeba tylko sprawdzić ładowanie jak włożysz nowy akumulator
    żeby go nie zmarnować szybko słabym ładowaniem.

    zimny silnik, rano, mróz - 14.4v
    nagrzany silnik + światła, dmuchawa - 13.6v

    Jeśli jest stale mniej niż 13.6v to niebałdzo.

    --
    Ausfahrt. The biggest city in Germany.

  • 18. Data: 2016-11-07 01:11:26
    Od: N1 <n...@n...pl>

    > To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu
    sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.

    Śmiała teoria. Sprawdź w praktyce: rozruch, minuta jazdy, rozruch minuta
    jazdy...

  • 19. Data: 2016-11-07 01:14:08
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder"

    Kup najwiekszy na jaki Cie stac i zeby sie zmiescil. Najlepiej kup w
    markecie z najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia
    na nowy jak przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma.
    Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie
    przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w
    stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora
    olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna
    to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza
    trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma
    znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony
    po minucie.
    ---
    Ale pierdoły. Ładowanie do 14,5 V oczywiście daje pełne naładowanie. Nie
    jest to tylko prymitywne napierniczanie dużym prądem do gazowania.

  • 20. Data: 2016-11-07 01:20:39
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    łagodnie mówiąc: możesz włożyć dowolnie duży akumulator do samochodu a
    nawet ciągnąć 450kg akumulatorów na przyczepce.
    Nawet jeśli włożysz je puste to po uruchomieniu silnika (jakoś)
    ładowanie będzie ograniczone maksymalną wydajnością alternatora i
    dostępnego prądu.

    Żadnych dodatkowych minusów nie ma. no... może poza tym, ze jeśli
    uparcie uruchamiasz niesprawny samochód to prędzej aku padnie niż
    rozrusznik - w tym wypadku prędzej zapalisz rozrusznik ogniem niż
    rozładujesz 450kg akumulatorów.