  • 131. Data: 2014-06-17 12:27:42
    Temat: Re: Aero 2 - no to mamy pojechane
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    dizel wrote:

    > Weż podaj jakieś konkretne dane w takim razie skoro wiesz że tak jest.
    > Dla mnie to jest zwykły bełkot marketingowy i tyle, bo żadnych
    > konkretnych danych nie ma a to co mówi rzecznik prasowy opa to można
    > włożyć między bajki, za to mu płacą żeby mówił tak żeby ludzie
    > uwierzyli.

    A gdyby akurat mówił prawdę? :-)

    > Jakby chcieli odciążyć sieć to by zablokowali wszystkich którzy
    > korzystają z aero na urządzeniach kategorii niższej niż 10 bo to jest
    > niezgodne z regulaminem i też bardzo obciąża ich sieć, tego nie
    > zrobili a wprowadzili kapcia.

    Oj, gdyby zgodnie z regulaminem zablokowali wszystkich bez kat. 10, to
    dopiero byłby lament i szloch!

    > Pisałem wyżej skoro tych co tak ciągną te torenty jest sporo to czego
    > nie wystarczy im wyłączyć kart skoro obciążają tak sieć? Przecież jest
    > to niezgodne z regulaminem?

    Wyłączanie kart, to jest posunięcie drastyczne. Wyłączyli by np. tysiąc
    kart najbardziej "aktywnych" torentowiczów, a w tej grupie znalazłoby
    się pewnie ze 100 takich, którym niesłusznie wyłączyli - bo ciągneli np.
    torenty legalne, obrazy linuksa itp. i znowu mamy aferę.
    Zresztą nie jestem do końca przekonany, czy ciągnięcie tortów przez
    Aero2 jest faktycznie niezgodne z regulaminem, czy po prostu jest to
    sytuacja, której ZS nie przewidział.

    > Ale widzisz takie lemingi jak ty będą wierzyć w każde słowo Zygmunta
    > czy jego klakierów, i będą zrzucać winę na normalnych użytkowników
    > którzy korzystają zgodnie z regulaminem.
    > Nie jesteś ani pierwszy ani ostatni który na ten bełkot się nabrał. Na
    > przyszłość proponuje najpierw myśleć a później pisać.

    Można też iść w drugą stronę i nie wierzyć w nic :-)

    Ja tam wierzę, że Polak potrafi dossać się, bo jest ZA DARMO i ciągnąć
    dniami i nocami filmy XXX, których i tak w życiu nie obejrzy, bo kto
    miałby czas na oglądanie tylu filmów w realnym życiu. Wierzę, bo
    pamiętam wciąż sytuację z drugiej połowy lat 90-tych XX wieku, kiedy w
    Erze było 5 sekund rozmowy za darmo. I naród masowo dzwonił szczekając
    po trzy słowa i rozłączał się i tak niektórzy rekordziści potrafili
    nastukać kilkanaście tysięcy połączeń do 5 sekund w jednym miesiącu :-)

  • 132. Data: 2014-06-17 12:37:40
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Maciek "Babcia" Dobosz wrote:

> [...]
    > powoduje ograniczony dostęp innym potencjalnie zainteresowanym, którzy
    > chcieliby skorzystać z ofert BDI."
    >
    > Panowie od Aero2 jasno dają do zrozumienia że ich celem nie jest dobro
    > użytkowników tylko boli ich że ludzie korzystają za darmo zamiast kupić
    > u nich transfer komercyjnie. Przy czym pięknie pokazuje że problem
    > "ssaczy" jest tylko pretekstem a nie powodem utrudnień. Średnia 2,5GB na
    > kartę to niespełna 2% tego co miesięcznie można wygenerować na łączu o
    > prędkości 512kbps jakim jest Aero2. Teoretycznie przy ciągłym
    > dostępie 24h/miesiąc to jest około 150GB transferu.

    Żaden operator nie ma sieci pozwalającej obsłużyć jednocześnie 100%
    klientów ze 100% obciążeniem. Na to są wskaźniki, wzory, współczynniki i
    należy założyć, że sieć jest w stanie obsłużyć obciążenie ok. 5% łącznej
    potencjalnej przepustowości przydzielonej wszystkim klientom. Gdyby ktoś
    chciał postawić sieć zdolną do przenoszenia obciążenia 100 na 100 (czyli
    wszyscy klienci cały rok, całą dobę jednocześnie dzwonią, SMSują i
    przesyłają dane z pełną przepustowością), to wtedy by szybko
    zbankrutował, ponieważ zbudowanie i utrzymanie takiej sieci byłoby zbyt
    kosztowne. To jest podobnie jak z bankiem - nigdy bank nie ma w skarbcu
    wszystkich pieniędzy, które przyjął w depozyt od klientów. Ma ok. 10%
    tego, a reszta jest pożyczona :-)
    Więc jeśli jeden "klient" bezpłatnego internetu Aero2 wykorzystuje 100%
    przepustowości przez całą dobę, cały rok, to nie zostaje ani skrawek
    przepustowości dla 2o innych klientów.

  • 133. Data: 2014-06-17 12:48:45
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    J.F wrote:
    > Użytkownik "Poldek" napisał
    >
    > Ostroznie. Szalony ped w komputerach jakby przyhamowal, to juz nie jest
    > tak ze sprzet sprzed 4 lat jest duzo gorszy od obecnego i niemal nie
    > nadaje sie do uzytku.

    Realnie laptop z wysokiej półki kupiony 4 lata temu nadal jest dobrym
    laptopem. Inna sprawa, że nie sposób sprzedać go dziś za 25% ceny
    zapłaconej 4 lata temu.

    > Wiec i ceny sie moga bardziej ustabilizowac.

    Obserwuję raczej taki trend, że zwolnił wyścig na wydajność CPU i
    pojemność twardych dysków. Teraz jest wyścig na taniość i
    energooszczędność, czas pracy na baterii.

  • 134. Data: 2014-06-17 12:58:25
    Od: "Chris" <c...@m...com>

    Poldek nabazgrał(a):

    > Realnie laptop z wysokiej półki kupiony 4 lata temu nadal jest dobrym
    > laptopem. Inna sprawa, że nie sposób sprzedać go dziś za 25% ceny
    > zapłaconej 4 lata temu.

    4 lata temu kupiłem lapka za 4500zł, w zeszłym tygodniu sprzedałem za 1000zł
    z uszkodzonym dyskiem więc można powiedzieć że łapię się w 25% :)

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 135. Data: 2014-06-17 14:09:37
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-06-17, o godz. 12:37:40
    Poldek <p...@i...eu> napisał(a):

> [...]
    > internetu Aero2 wykorzystuje 100% przepustowości przez całą dobę,
    > cały rok, to nie zostaje ani skrawek przepustowości dla 2o innych

    Dziękuję że wyjaśniłeś mi co to jest overbooking. Naprawdę - na co
    dzień zajmując się sieciami - nie miałem o tym pojęcia ;-)
    Tyle że overbooking w usługach data to jest minimum 10% a realnie 20-25%
    - nadal jest to minimum 5 razy większa pojemność niż faktyczny ruch
    który był wygenerowany jakoby przez mitycznych "ssaczy". Pomijając już
    to że zgodnie z warunkami koncesji powinni być w stanie dostarczyć
    wszystkim użytkownikom w tym samym czasie po minimum 128kbps - czyli
    właśnie 25% pełnego teoretycznego obciążenia

    Zdrówko

  • 136. Data: 2014-06-17 14:48:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    J.F wrote:

    >Realnie laptop z wysokiej półki kupiony 4 lata temu nadal jest dobrym
    >laptopem. Inna sprawa, że nie sposób sprzedać go dziś za 25% ceny
    >zapłaconej 4 lata temu.

    Owszem, ale to dlatego ze byl "z wysokiej polki".
    Ja swojego 2 lata temu kupilem za 1600, obecnie kosztuja nadal ok
    1600 - tzn obecne tanie modele,
    nie sa wiele lepsze, i mysle ze 25% moglbym odzyskac.
    No chyba ze w natloku sprzetu poleasingowego juz nie - ale to czysty
    rynek.

    >Obserwuję raczej taki trend, że zwolnił wyścig na wydajność CPU i
    >pojemność twardych dysków. Teraz jest wyścig na taniość i
    >energooszczędność, czas pracy na baterii.

    No nie wiem - moze w laptopach, bo topowe telefony ciagle drogie, a
    baterie potrafia wydrenowac blyskawicznie.

    J.

  • 137. Data: 2014-06-17 15:35:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    dizel wrote:

    >Oj, gdyby zgodnie z regulaminem zablokowali wszystkich bez kat. 10,
    >to dopiero byłby lament i szloch!

    Moga ?
    Bo regulamin regulaminem, ale ustalenia z UKE sa chyba inne - moga
    zablokowac, o ile zablokuja wszystkim komercyjnym uzytkownikom.

    A czy to naprawde tak obciaza siec ?
    Caly segment zwalnia, czy tylko na nadanie pakietow do tego odbiorcy
    zwalnia - tzn nadaje w innej modulacji ?

> [...]
    >znalazłoby się pewnie ze 100 takich, którym niesłusznie wyłączyli -
    >bo ciągneli np. torenty legalne, obrazy linuksa itp. i znowu mamy

    Legalne czy nie, blokowac nie wolno.

    >Ja tam wierzę, że Polak potrafi dossać się, bo jest ZA DARMO i
    >ciągnąć dniami i nocami filmy XXX, których i tak w życiu nie obejrzy,
    >bo kto miałby czas na oglądanie tylu filmów w realnym życiu.

    Dyski sa ograniczone - sciagniesz te 1 czy 2 TB i sie skoncza.

    J.

  • 138. Data: 2014-06-17 15:45:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał w wiadomości
> [...]

    Zalezy jeszcze co - bo jak klienci zycza sobie "szybkiego lacza do
    internetu" i upra sie testowac jeden serwer naraz, to na pewno sie nie
    uda.

> [...]
    >dzień zajmując się sieciami - nie miałem o tym pojęcia ;-)
    >Tyle że overbooking w usługach data to jest minimum 10% a realnie

    Nie piszesz przypadkiem o swiecie ?
    Tam czasem udaje mi sie uslyszec "jesli chce Pan lacze X.25 1Mbps, to
    musi pan wykupic CIR co najmniej 256kb/s".
    A taki CIR kosztuje, nawet w TP.

    To TP/Polpak wymyslilo zeby sprzedawac 1 czy 2 Mb/s bez CIR, czy tam z
    minimalnym 4kbps.
    Zreszta ciekawe jaki maja overbooking na "routerze brzegowym" ... choc
    musze przyznac ze siec w Polsce bardzo ladnie dziala.

    >- nadal jest to minimum 5 razy większa pojemność niż faktyczny ruch
    > który był wygenerowany jakoby przez mitycznych "ssaczy". Pomijając
    > już

    Ale to im chyba nie przeszkadza, bo w kazdym punkcie moga to
    ograniczenie zalozyc, w zaleznosci od wydajnosci sieci.

    > to że zgodnie z warunkami koncesji powinni być w stanie dostarczyć
    > wszystkim użytkownikom w tym samym czasie po minimum 128kbps -
    > czyli
    > właśnie 25% pełnego teoretycznego obciążenia

    Ale tu wlasnie widze problem - nie szybciej niz 512, nie wolniej niz
    128, nie wiecej niz 20% pojemnosci sieci ... a jak chetnych na 128
    bedzie wiecej niz te 20% pozwala ?
    "prosze poczekac 15 minut az spadnie obciazenie w darmowym internecie"
    ?

    Cos tu UKE chyba nie pomyslal ... czy moze jest ograniczenie ilosci
    polaczonych klientow na BTS ? Co sie w sumie do prawie tego samego
    sprowadza :-)

    J.

  • 139. Data: 2014-06-17 16:10:18
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-06-17, o godz. 15:45:22
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Nie piszesz przypadkiem o swiecie ?
    > Tam czasem udaje mi sie uslyszec "jesli chce Pan lacze X.25 1Mbps, to
    > musi pan wykupic CIR co najmniej 256kb/s".
    > A taki CIR kosztuje, nawet w TP.

    Mylisz chyba 2 pojęcia. CIR (prędkość gwarantowana łącza) to całkiem co
    innego niż overbooking (ułamek ze wszystkich podpiętych userów).

    > Ale tu wlasnie widze problem - nie szybciej niz 512, nie wolniej niz
    > 128, nie wiecej niz 20% pojemnosci sieci ... a jak chetnych na 128
    > bedzie wiecej niz te 20% pozwala ?

    Tu nie znamy pojemności sieci macierzystej. Wiemy - według operatora -
    że wykorzystywano zaledwie 2% maksymalnego teoretycznego transferu.
    Ciut mało to wychodzi. Jakby to było z 15-20% to uwierzyłbym że przy
    overbookingu mogą być non-stop zatkani. Gdy jest to wartość o rząd
    niższa to już mi to śmierdzi.

    > "prosze poczekac 15 minut az spadnie obciazenie w darmowym
    > internecie" ?

    Ale nic takiego nie nastąpiło. Żadne obciążenie. Czekało się na wolne IP
    - bo to ich pula była ograniczeniem. Natomiast jako wyjaśnienie
    wprowadzenia utrudnień podano transfer na poziomie 2% teoretycznych
    możliwości jednocześnie wmawiając wszystkim że to kosmiczna ilość
    danych. Ten "kosmos" to 2,7GB na miesiąc - czyli niecałe 100MB
    dziennie. Starczy parę portali dziennie sprawdzić, krótki filmik na nim
    osadzony i tyle się "nabije".

    > Cos tu UKE chyba nie pomyslal ... czy moze jest ograniczenie ilosci
    > polaczonych klientow na BTS ? Co sie w sumie do prawie tego samego
    > sprowadza :-)

    Ograniczeń jest sporo. Utrudniony dostęp do dystrybucji kart,
    technologia wycinająca większość modemów, za mała pula adresów IP,
    niechęć operatora. I od 2 miesięcy capchta.

    Zdrówko

  • 140. Data: 2014-06-17 17:10:09
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Poldek" <p...@i...eu>

> [...]
    > jest faktycznie niezgodne z regulaminem, czy po prostu jest to sytuacja,

    Zaraz, Ty naprawdę to rozważasz ?