  • 1. Data: 2010-05-19 12:30:56
    Temat: Adobe Lightroom i problem z osadzanie metadanych w pliku
    Od: SK <m...@w...pl>

    Przy pomocy Adobe Lightrooma otagowuję sporą kolekcję zdjęć (słowa
    klucze, autora fot., miejsce itp.). Po otagowaniu eksportuję metadane do
    pliku ze zdjęciem by można było potem takie fotki wczytać np. do Picassy
    na innym kompie.
    Wszystko szło gładko dopóki nie trafiłem na kilkaset zdjęć z jakiegoś
    Olimpusa które Lightroom omija podczas eksportu metadanych.

    Orientuje się może ktoś w czym jest problem?

    przykładowe zdjęcie:
    http://www.sendspace.pl/file/5d8dcf15d84a9eb4f94d24a

    pozdr.

  • 2. Data: 2010-05-19 16:17:09
    Od: SK <m...@w...pl>

> [...]
    > Olimpusa które Lightroom omija podczas eksportu metadanych.
    >
    > Orientuje się może ktoś w czym jest problem?

    Już sobie poradziłem, okazało się że ktoś zaznaczył w atrybutach tylko
    do odczytu. Dziwne tylko że w Picasie nie ma z tym problemów i sama
    sobie zmienia atrybuty.

    Mam jednak kolejny dylemat bo w kolejnych folderach widzę sporo rawów.
    Lightroom pokazuje mi je np. jako CR2+JPEG lub NEF+JPEG i po eksporcie
    metadanych do pliku nic się w nich nie zmienia tylko tworzą się nowe
    pliki .XMP co jest dla mnie problemem bo picasa ich nie odczytuje.

    Jak Powinno się tagować rawy aby można było je odczytywać w innych
    przeglądarkach?

  • 3. Data: 2010-05-20 00:18:52
    Od: M <m...@i...pl>

> [...]
    > pliki .XMP co jest dla mnie problemem bo picasa ich nie odczytuje.
    >
    > Jak Powinno się tagować rawy aby można było je odczytywać w innych

    Lightroom domyslnie zapisuje wszystkie "metadata" w plikach xmp.
    Jak chcesz umiescic te dane bezposrednio w pliku musisz zaznaczyc
    wszystkie pliki ktore chesz zapisac i nacisnac ctrl-s ....

    RTFM

    http://kangury.net

  • 4. Data: 2010-05-20 07:55:56
    Od: cinsan <m...@g...com>

    On 20 Maj, 02:18, M <m...@i...pl> wrote:

> [...]
    > Jak chcesz umiescic te dane bezposrednio w pliku musisz zaznaczyc
    > wszystkie pliki ktore chesz zapisac i nacisnac ctrl-s ....

    Chyba jednak nie do końca jest jak piszesz. Ctrl-s dla zaznaczonych
    rawów spowoduje utworzenie/zmianę plików xmp dla każdego z nich.
    Lightroom z definicji nie zmienia plików źródłowych RAW. Jeśli chcesz
    zapisać ustawienia i metadane w pliku musisz przy imporcie RAW
    skonwertować do DNG, poustawiać suwaczki, otagować jak Ci pasuje i
    dopiero wtedy ctrl-s (lub ewentualnie wyeksportować swoje pliki jako
    DNG). Nie wiem tylko czy inne programy (nie Adobe) potrafią to
    poprawnie odczytać.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 5. Data: 2010-05-20 13:51:15
    Od: M <m...@i...pl>

    On May 20, 5:55 pm, cinsan <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > dopiero wtedy ctrl-s (lub ewentualnie wyeksportować swoje pliki jako
    > DNG). Nie wiem tylko czy inne programy (nie Adobe) potrafią to

    Racja
    Uzywam tylko dng, wiec problem dla mnie nie istnial.
    Nie ma problemu z odczytem tak zapisanych metadanych - chociaz nie
    sprawdzalem wszystkich opcji, czesc jest zapisywana jako exif, czesc
    jako iptc a czesc jeszcze jakos inaczej (pewnie jakies rozszerzenie
    Adobe?. Z tymi ostatnimi moze pewnie byc problem ...

  • 6. Data: 2010-05-20 18:44:02
    Od: SK <m...@w...pl>

> [...]
    > dopiero wtedy ctrl-s (lub ewentualnie wyeksportować swoje pliki jako
    > DNG). Nie wiem tylko czy inne programy (nie Adobe) potrafią to

    Niestety picasa nie odczytuje tagów z DNG :(

  • 7. Data: 2010-05-20 22:05:19
    Od: Tolekb <t...@g...com>

    W dniu 10-05-19 18:17, SK pisze:

> [...]
    > pliki .XMP co jest dla mnie problemem bo picasa ich nie odczytuje.
    >
    > Jak Powinno się tagować rawy aby można było je odczytywać w innych

    Może poprostu ctrl a i prawym myszy metadata -> save metadata to file
    powinien zapisać

  • 8. Data: 2010-05-20 23:19:03
    Od: SK <m...@w...pl>

    > Może poprostu ctrl a i prawym myszy metadata -> save metadata to file
    > powinien zapisać

    Przy zdjęciach w .jpeg i .tif zapisuje metadane w pliku ze zdjęciem a
    przy rawach .NEF i .CR2 już ta opcja nie działa i podczas zapisu tworzy
    sobie nowe pliki .XMP.

    Otagowaję sporą kolekcję zdjęć w różnych formatach które mają dac się
    potem odczytać w innych przeglądarkach (przynajmniej w lightroomie i
    picasie) i utknąłem na rawach :(

  • 9. Data: 2010-05-21 00:06:32
    Od: M <m...@i...pl>

    to to samo co ctrl-s

    > Otagowaję sporą kolekcję zdjęć w różnych formatach które mają dac się
    > potem odczytać w innych przeglądarkach (przynajmniej w lightroomie i
    > picasie) i utknąłem na rawach :(

    no to utknales - wyglada ze sie nie da :(
    lightroom nie zapisze danych w nefie bo jego format jest nie w pelni
    udokumentowany - nie przypuszczam zeby to sie zmienilo ...
    juz predzej picassa odczyta DNG, w koncu to jakis tam standard.

    chyba musisz zmienic workflow :) po co Ci ta picassa?