-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.185.234.91.148
!not-for-mail
From: Janusz <j...@o...pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: A pociagi nadal sie psuja 21 i cudownie naprawiają w kolejnym miesiącu.
Date: Fri, 22 Dec 2023 21:51:10 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <um4se6$1q2$1$Janusz@news.chmurka.net>
References: <ucgepp$1b6fh$1@dont-email.me>
Reply-To: j...@o...pl
NNTP-Posting-Host: 185.234.91.148
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Fri, 22 Dec 2023 20:43:50 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Janusz";
posting-host="185.234.91.148"; logging-data="1858";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla Thunderbird
Cancel-Lock: sha1:ne9SJ4/BsLS2vsrWLfdnEYGulLA=
sha256:PJJSJqsk9pkjH9rl1YI8yQWFRwpLgK9y85lGJ8/y1ZE=
sha1:/SeyLcsncLmlXqB864jSNFzm9xs=
sha256:ST6QOd9TOAO+M/A9W2cRpJ3KUa/k2cnlkd/an08VAWU=
In-Reply-To: <ucgepp$1b6fh$1@dont-email.me>
Content-Language: pl-PL
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:786484
[ ukryj nagłówki ]A newag dalej w kulki tnie, pociąg się dalej psuje 21 :)
"
Przypomnijmy: według hakerów z Dragon Sector to nie przypadek, że
pociągi firmy Newag w pewnym momencie odmawiają posłuszeństwa.
,,Odkryliśmy ingerencje producenta w oprogramowanie" - mówili członkowie
grupy, zaznaczając, że są stuprocentowo pewni swojej analizy. Po co
producent miałby to robić? W teorii po to, aby tylko on mógł serwisować
pociągi.
,,Nie wprowadzaliśmy, nie wprowadzamy i nie będziemy wprowadzać w
oprogramowanie naszych pociągów żadnych rozwiązań, które prowadzą do
celowych awarii" - bronił się Newag.
Sprawa trwa. Hakerzy z Dragon Sector ustalili wcześniej, że wybrane
pociągi mają psuć się nawet w konkretnym terminie: zawsze 21 listopada i
21 grudnia. I dopiero pierwszego dnia kolejnego miesiąca cudownie się
naprawią i ruszają. Kiedy zaś dochodziło do usterki, system wskazywał na
problem ze sprężarką. Uniemożliwiało to wysunięcie pantografów.
Onet bazując na ustaleniach hakerów postanowił sprawdzić, czy usterka
dalej jest obecna. 21 listopada br. na błąd poskarżyło się Polregio z
Zielonej Góry. Tego dnia faktycznie ,,pojazd ED78-010 znowu stanął, a
przy próbie podniesienia pantografów pojawił się sygnał o awarii sprężarki".
Jak ustalił Onet, 21 grudnia doszło do tego samego - czyli już
spodziewanej awarii. Chociaż spółka sprawy nie komentuje, to źródła
serwisu potwierdzają, że pociąg stanął.
Potwierdzają się nasze wcześniejsze ustalenia. W trakcie analizy w 2022
r. odkryliśmy, że ten konkretny pojazd staje zawsze 21 listopada i 21
grudnia każdego roku. Już w zeszłym roku wskazaliśmy naszym klientom --
spółkom z branży kolejowej, że tak będzie zawsze aż twórca blokady --
naszym zdaniem to Newag -- jej nie zdejmie. My, jako członkowie Dragon
Sector, wiemy, jak technicznie zdjąć taką blokadę, czyli co zrobić, żeby
ten pociąg już nie stawał w określonych datach. Tej blokady jednak nie
zdjęliśmy, bo to wymagałoby ingerencji w kod maszynowy pociągu. To może
zrobić tylko Newag. My nie chcemy narażać się na jakiekolwiek zarzuty ze
strony Newagu, że ingerowaliśmy w ten kod
-- podkreśla Michał Kowalczyk z Dragon Sector.
Co na to Newag?
W oświadczeniu przesłanym Onetowi spółka zaznacza, że gwarancja na
pojazd wygasła w styczniu 2018 r. ,,Nie instalowaliśmy i nie
aktualizowaliśmy oprogramowania sterującego pojazdem, nigdy nie
wgrywaliśmy kodów blokujących pojazd w określonej dacie. (...) nie
mieliśmy żadnego dostępu do pojazdu od 2018 roku i nie wiemy, kto i co
miał w tym pojeździe instalować" - podkreślono.
Sprawą zajmuje się zarówno prokuratura, jak i UOKiK, który wcześniej
wiedział o problemie, ale uznał, że to awantura między spółkami
kolejowymi. Sęk w tym, że na tych działaniach tracą pasażerowie, bo
konkretne pociągi nie wyjechały na tory, a powinny."
https://spidersweb.pl/2023/12/newag-pociag-znowu-sie
-zepsul.html
--
Janusz
Następne wpisy z tego wątku
- 23.12.23 11:18 Janusz
- 23.12.23 11:54 heby
- 23.12.23 14:19 Mirek
- 23.12.23 14:54 heby
- 23.12.23 16:47 titanus
- 23.12.23 17:39 Mirek
- 23.12.23 17:59 heby
- 24.12.23 13:35 io
- 24.12.23 19:10 Janusz
- 24.12.23 21:37 titanus
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
Najnowsze wątki
- 2024-12-04 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-04 Czy policjantów należy ROZBROIĆ?
- 2024-12-03 Tymoteusz Sz.
- 2024-12-03 Re: Prezydent ułaskawia: Prezydent USA Biden (D) ułaskawia syna własnego
- 2024-12-03 Re: Tani dodatkowy sim do smartwacha
- 2024-12-03 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-03 Praktyczny test GPS...
- 2024-12-02 Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- 2024-12-02 Akumulator do Hyundai
- 2024-12-02 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-12-02 Poznań => Technical Artist <=
- 2024-12-02 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-02 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-02 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-02 Białystok => Delphi Programmer <=