  • 1. Data: 2016-01-19 09:21:40
    Temat: 74LS48 a wyświetlacz 7-segment
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <s...@s...com>

    Ukłony Szanownej Grupie.

    Pytanie takie - dostępne schematy pokazują aby wyjścia 7448/74LS48 łączyć z
    segmentami poprzez rezystory, choć niektóre dokumenty mówią, że dodatkowe rezystory
    nie są potrzebne w przypadku tego układu. Niemniej wyliczyłem rezystory (150R) i
    podłączyłem segmenty. Fajnie, ale... ledwo co się jarzą. No to podłączyłem bez
    rezystorów. Efekt taki sam - ledwo co widać, że się jarzą. To jak to w końcu powinno
    być, żeby one chciały się poprawnie świecić? Mam wstawiać dodatkowe tranzystory?!

    B.

  • 2. Data: 2016-01-19 10:00:18
    Temat: Re: 74LS48 a wyświetlacz 7-segment
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

> [...]
    > Efekt taki sam - ledwo co widać, że się jarzą. To jak to w końcu
    > powinno być, żeby one chciały się poprawnie świecić? Mam wstawiać

    Mógłbyś przytoczyć wyliczenia, które dały 150R?
    Jak dla mnie trzeba podwyższyć napięcie zasilania i dać rezystory.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 3. Data: 2016-01-19 10:18:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Bogdan Ryszkiewicz" <s...@s...com> napisał w
    wiadomości news:81900b8e-dbf3-4beb-8bd0-8ba7d619ca87@googlegrou
    ps.com...
[...]

    --------
    Według karty katalogowej z tej strony:
    http://www.ti.com/product/SN7448?keyMatch=7448&tisea
    rch=Search-EN-Everything.
    Na str. 10 jest maksymalny prąd dla wyjść a..g 6.4mA. Jak Ci wyszło 150R?
    Na szybko wygląda mi na to, że jak segment ma się świecić to danego wyjścia
    scalaka jakby nie było (jest HiZ) - czyli o jasności decydują tylko elementy
    na zewnątrz.
    Scalak działa wygaszając te (zabierając im prąd) które nie mają się świecić.
    Bez scalaka Ci się normalnie świeci?
    P.G.

  • 4. Data: 2016-01-19 10:19:37
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Bogdan Ryszkiewicz pisze:
> [...]
    być, żeby one chciały się poprawnie świecić? Mam wstawiać dodatkowe tranzystory?!

    po prawej features:
    "Internal Pull-Ups Eliminate Need for External Resistors"
    Co masz na nodze 4? Poziom niski lub PWM będzie wygaszał wyjścia.
    Bezpiecznie możesz zewrzeć wyjście scalaka do Vcc celem sprawdzenia
    maksymalnej jasności przy dodatkowych opornikach oczywiście.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2016-01-19 10:51:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    AlexY pisze:
    [..]
    > Bezpiecznie możesz zewrzeć wyjście scalaka do Vcc celem sprawdzenia
    > maksymalnej jasności przy dodatkowych opornikach oczywiście.

    Cofam powyższe, jest jak Piotr pisze o zabieraniu prądu, podanie Vcc gdy
    scalak daje w tym czasie stan niski spali tranzystor na wyjściu. Jeśli
    pin 4 ma Vcc i jasność jest zbyt mała możesz podpiąć rezystory między
    wyjścia a Vcc. Niestety nie widzę dopuszczalnego prądu tranzystora
    wyjściowego.

  • 6. Data: 2016-01-19 11:15:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 4 ma Vcc i jasność jest zbyt mała możesz podpiąć rezystory między wyjścia
    > a Vcc. Niestety nie widzę dopuszczalnego prądu tranzystora wyjściowego.

    Według mnie nie powinno się przekraczać tego co jest Iol MAX - czyli 6.4mA
    (7448, str. 10), 6mA (74LS48, str. 12).
    P.G.

  • 7. Data: 2016-01-19 11:45:28
    Od: "as" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bogdan Ryszkiewicz" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

[...]

    Scalak jest troszkę "dziwny". Zapala segment stanem wysokim na wyjściu, a że
    to otwarty kolektor to segment zasilony jest wewnętrznym podwieszeniem o
    rezystancji 2k. Dodatkowy rezystor szeregowy na wyjściu tylko przyciemnia
    świecenie. Można spróbować zastosować dodatkowe podwieszenie wyjścia do
    plusa jak na obrazku:
    http://www.giobe2000.it/HW/Interfacciamento/img/7448
    .gif
    W przypadku 74LS48 nie stosowałbym rezystorów mniejszych niż 820 Ohm ze
    względu na maksymalny prąd 6mA jaki może przyjąć na siebie wyjście w stanie
    niskim.

  • 8. Data: 2016-01-19 17:09:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]
    arch=Search-EN-Everything.
    >Na str. 10 jest maksymalny prąd dla wyjść a..g 6.4mA. Jak Ci wyszło

    Zaraz zaraz - 48 jest "active high", czy jak kto woli - do "common
    cathode".
    A oni tu jakis sink current podaja.

    >Na szybko wygląda mi na to, że jak segment ma się świecić to danego
    >wyjścia scalaka jakby nie było (jest HiZ) - czyli o jasności decydują
    >tylko elementy na zewnątrz.

    Jak sie przygladam schematom wyjsc na str 7, to w srodku jest opornik
    ~2kOhm.
    Po przestawieniu w stan wysoki, moze podac (source) prad na wyjscie,
    ale duzo tego nie bedzie - ok 2.5mA.
    A raczej polowa z tego, skoro zasilamy LED.
    No i ciemno swieci

    >Scalak działa wygaszając te (zabierając im prąd) które nie mają się
    >świecić.

    Zbrodnia :-)

    >Bez scalaka Ci się normalnie świeci?

    Zeby bez scalaka swiecilo, to by trzeba podlaczyc rezystor miedzy +5V
    a anode wyswietlacza.
    A nie miedzy wyjscie a anode.

    No i zeby tego wyjscia nie przeciazyc w stanie wygaszenia, to trzeba
    prad ograniczyc do 6.4mA.
    Jakies 750 ohm. Ale poniewaz 2k juz jest w srodku ... a nie, to chyba
    nieistotne, skoro podaja sink current, to powinno wyrobic mimo pradu
    zewnetrznego.

    Czyli podlaczyc 750 ohm miedzy wyjscie a +5V, wygasic wszystkie
    segmenty, podgrzac suszarka do 70C ... i jak sie uklad zepsuje, to sie
    ucieszyc i kupic jakis porzadny :-)

    J.

  • 9. Data: 2016-01-19 17:26:29
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 19.01.2016 17:09, J.F. wrote:
> [...]
    > duzo tego nie bedzie - ok 2.5mA.
    > A raczej polowa z tego, skoro zasilamy LED.

    Ciemno jak się użyje dziadowskich wyświetlaczy. Te normalne przy 1mA na
    segment świecą wystarczająco jasno.

  • 10. Data: 2016-01-19 18:30:52
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <s...@s...com>

    On Tuesday, 19 January 2016 10:00:38 UTC+1, MKi wrote:

    > Mógłbyś przytoczyć wyliczenia, które dały 150R?

    5V, 1.6V forward voltage per segment, oczekiwany prąd pomiędzy 20 a 30 mA.

    > Jak dla mnie trzeba podwyższyć napięcie zasilania i dać rezystory.

    Zasilanie jest 5V, można zwiększyć do 5.5V ale to chyba nie tędy droga.