  • 21. Data: 2010-01-14 17:13:37
    Temat: Re: 50A 12V - może zrobić krzywdę?
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...please> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:v...@d...viste-family.
    net...
    > Przy 3A już nikogo dawno nie ma :)

    Zależy od drogi przepływu prądu. Może być, że prąd 200 mA płynący przez ciało
    ludzkie na drodze lewa ręka do prawej ręki powoduje taki sam skutek, jak prąd 80
    mA płynący na drodze lewa ręka do obydwu stóp.
    źródło: Wybrane zagadnienia ochrony przeciwporażeniowej w instalacjach
    elektrycznych do 1 kV
    Mgr inż. Andrzej Boczkowski
    Sekcja Instalacji i Urządzeń Elektrycznych
    Stowarzyszenie Elektryków Polskich

  • 22. Data: 2010-01-14 17:14:27
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 14 Jan 2010 16:18:27 +0100, Michał <m...@w...o2.pl>
    wrote:

    >Proszę Państwa, czy Wy naprawdę nie rozróżniacie pojęć PRĄD (natężenie)
    >i NAPIĘCIE? W taserach nie gra roli żadna "energia" (zdolność do
    >wykonywania pracy). Taser ma MOC równą iloczynowi NAPIĘCIA i PRĄDU
    >(natężenia). Jeśli MOC przyjmiemy za stałą, to żeby osiągnąć większe
    >NAPIĘCIE (np 20 kV) musimy puścić mniejszy PRĄD. Efekt paraliżu jest
    >następstwem wysokiego NAPIĘCIA. Zabójcze dla człowieka jest natomiast
    >wysokie NATĘŻENIE PRĄDU.
    OK.

    Taser daje 20 kV, oporność człowieka to 1kOhm, z prawa Ohma mamy, że
    przy takich warunkach prąd płynący przez człeka to 20kV/1kOhm=20A. Tak
    więc proszę Cię o przedstawienie metody obniżenia tego prądu z 20A do
    5mA.
    Bo ja znam bardzo prostą - ładujemy kondensator do jakiegoś
    średnio-wysokiego napięcia, zaś kondensator połączony jest szeregowo z
    czymś co zamyka obwód po przekroczeniu określonego napięcia i
    uzwojenia pierwotnego transformatora np. 1kV/20kV. I na wyjściu masz
    impuls wysokiego napięcia, który boli, i, uśredniając niski prąd
    ograniczony energią zgromadzoną w kondensatorze. I wiesz co, tak
    właściwie opisałem Ci najprostszy paralizator ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 23. Data: 2010-01-14 17:37:44
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > Taser daje 20 kV, oporność człowieka to 1kOhm, z prawa Ohma mamy, że
    > przy takich warunkach prąd płynący przez człeka to 20kV/1kOhm=20A.

    To rezystancja suchej skóry ludzkiej.

> [...]
    > czymś co zamyka obwód po przekroczeniu określonego napięcia i
    > uzwojenia pierwotnego transformatora np. 1kV/20kV.
    ^^^^^^^^^^^^^^

    Hmm.. naprawdę widziałeś gdzieś taser zasilany źródłem prądu
    przemiennego? :)

    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2010-01-14 17:43:06
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Thursday 14 January 2010 18:13, qwerty wrote:
    > Zależy od drogi przepływu prądu. Może być, że prąd 200 mA płynący przez
    > ciało ludzkie na drodze lewa ręka do prawej ręki powoduje taki sam
    > skutek, jak prąd 80 mA płynący na drodze lewa ręka do obydwu stóp.

    Oczywiście...
    Tylko, że 80-200mA to bardzo daleko od wymienionych wcześniej 3A. ;-)

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 25. Data: 2010-01-14 19:10:55
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 14 Jan 2010 18:37:44 +0100, Michał <m...@w...o2.pl>
    wrote:

    > ^^^^^^^^^^^^^^
    >
    >Hmm.. naprawdę widziałeś gdzieś taser zasilany źródłem prądu
    >przemiennego? :)

    Hmm.. http://www.electronics-lab.com/projects/science/016/
    index.html
    :)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 26. Data: 2010-01-14 20:24:17
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Wiktor S. wrote:
    > Nie jest prawdą 10 miliamper

    Miliamperów.

    > (niech będzie że trzydzieści, do 50 amper

    Amperów.

    > i tak daleko), czy nie jest prawdą że 12 woltów nie zabije?

    O właśnie, woltów. :)

    --
    KILu

  • 27. Data: 2010-01-14 21:02:44
    Od: Piter <t...@o...pl>

    W dniu 2010-01-14 14:09, Miecio pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy prąd 50A o napięciu 12V może zrobić człowiekowi kuku??

    To ja jeszcze napisze o skutkach termicznych, jeżeli zrobi się zwarcie
    przez cienki przewód trzymany w rękach to można się poparzyć.

    PS. Podobno najniższe napięcie jakie zabiło człowieka to 1,5V z
    bateryjki, podobno 2 nitki przewodów przebiły opuszki palców i prąd
    przepłynał bezpośrednio przez serce. Nie wiem czy ta historia jest
    prawdziwa, ale możliwa, bo niemal 100% rezystancji to właśnie naskórek a
    50 mA wystarczy do zabicia wtedy.

  • 28. Data: 2010-01-14 21:25:40
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 14-01-2010 o 22:02:44 Piter <t...@o...pl> napisał(a):

    > PS. Podobno najniższe napięcie jakie zabiło człowieka to 1,5V z
    > bateryjki,

    Litości, napięcie nie zabija. Niebezpieczny jest prąd, a raczej
    jego natężenie. Napięcie jest przeważnie wielkością stałą, prąd
    zmienia się wraz z opornością odbiornika, którym może być człowiek.

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 29. Data: 2010-01-14 23:08:25
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Michał" <m...@w...o2.pl> napisał w wiadomości

    > Wiedza na poziomie SP się kłania.

    No właśnie U=IR, przy czym U to spadek napięcia na rezystorze.
    Jeśli rezystancja ciała ludzkiego wynosi okoho 1kohm i napięcie zasilania
    12V, to bardzo prosto policzyć przy jakim prądzie napięcie spadnie do zera.

    Żebyś się nie musiał męczyć, przy napięciu 12V i rezystancji 1k, maks.
    natężenie prądu
    to 0,012 A, czyli 12mA. A większego natężenia nie da się uzyskać, bo przy
    tym prądzie spadek napięcia wyniesie 12V, więc różnica potencjałów będzie
    wynosić 0V, a przy różnicy potencjałów równej 0, to już żaden prąd nie
    popłynie.

  • 30. Data: 2010-01-14 23:13:38
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Hmm.. naprawdę widziałeś gdzieś taser zasilany źródłem prądu przemiennego?
    > :)

    A weź ty sobie głośniczek, baterię i zobacz co się dzieje przy
    załączaniu i rozłączaniu układu.
    Wersja dla brutali - weź lutownicę transformatorową, złap za wtyczkę i w
    miejscu gdzie normalnie jest grot zamykaj obwód baterią. Ostrzegam - to może
    boleć.